Auto Świat > Wiadomości > Premiery > Toyota GR86 – stworzona, aby gwarantować czystą radość z jazdy

Toyota GR86 – stworzona, aby gwarantować czystą radość z jazdy

Za pośrednictwem najnowszego modelu GR86 Toyota udowadnia, że nie zapomniała, jak buduje się sportowe samochody, które w centrum stawiają kierowcę i emocje, jakie zapewnia ekstremalna jazda. W dobie mniej lub bardziej zelektryfikowanych konstrukcji ten stworzony w oparciu o tradycyjną, sprawdzoną recepturę model staje się prawdziwym rodzynkiem w nowoczesnym świecie.

Toyota GR86 2022Źródło: Toyota
  • Toyota GR86 powstała na bazie modelu GT86 i jest jej bardziej ekstremalną wersją opracowaną przy wykorzystaniu doświadczeń zespołu TOYOTA GAZOO Racing
  • W porównaniu z GT86 najnowsze coupé Toyoty m.in. ma mocniejszy silnik, precyzyjniejszy układ kierowniczy i jeszcze bardziej dopracowane zawieszenie
  • GR86 będzie produkowana jedynie przez dwa lata i na europejskim rynku pojawi się wiosną 2022 r.
  • Więcej takich tekstów znajdziecie na stronie głównej Onet.pl

Toyota wyszła naprzeciw oczekiwaniom szerokiej grupy klientów i wykorzystując doświadczenia zespołu TOYOTA GAZOO Racing, wielokrotnego mistrza świata w rajdach i wyścigach, przygotowała trzeci globalny model z linii GR. Teraz do GR Supry i GR Yarisa dołącza GR86.

Toyota GR86 – bardziej ekstremalna niż GT86

Opracowując Toyotę GR86 projektanci opierali się na modelu GT86, który japoński producent wprowadził do oferty w 2012 r. To właśnie dzięki niemu producent z Kraju Kwitnącej Wiśni, po kilku latach przerwy, ponownie zaangażował się w produkcję aut sportowych. Tworząc jeszcze bardziej ekstremalną wersję GT86, konstruktorzy zachowali klasyczne rozwiązania, tj. umieszczony z przodu silnik, który za pośrednictwem przekładni manualnej lub automatycznej (obie 6-biegowe) napędza tylne koła.

Toyota GR86 2022
Toyota GR86 2022Źródło: Toyota

Oczywiście nie obyło się bez daleko idących modyfikacji – te miały na celu m.in. zmniejszenie masy oraz obniżenie środka ciężkości. Aby osiągnąć założone efekty, zastosowano jeszcze więcej aluminium oraz innych lekkich, wytrzymałych materiałów. Dzięki temu udało się wzmocnić całą konstrukcję w newralgicznych miejscach i zapewnić GR86 wysoką sztywność, co z kolei powinno przełożyć się na ostrzejsze, bardziej bezpośrednie prowadzenie.

Toyota GR86 2022
Toyota GR86 2022Źródło: Toyota

Toyota GR86 w praktyce

O tym, czy projektantom Toyoty udało się osiągnąć cel można było się przekonać już w kwietniu 2021 r., kiedy to Japończycy zaprezentowali Toyotę GR86. Pierwsze jazdy tym ekstremalnym modelem, wtedy jeszcze zamaskowaną wersją, odbyły się na torze Castelloli pod Barceloną, a o wrażeniach, jakie to auto gwarantuje podczas jazdy, można przeczytać tutaj: Pierwsza jazda Toyotą GR86. Teraz to sportowe coupé debiutuje w Europie, a w salonach będzie dostępne wiosną 2022 roku. Wszyscy entuzjaści sportowej jazdy powinni spieszyć się jednak z zakupem, bowiem auto będzie produkowane tylko przez dwa lata.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Już same dane techniczne sugerują, że Toyota GR86 zapewni kierowcy fantastyczne wrażenia podczas jazdy. I co ważne, japoński producent podkreśla, że model ten sprawdzi się nie tylko w rękach purystów i osób o dużym doświadczeniu w trakcie sesji na torze, lecz także podczas codziennej jazdy po drogach. To m.in. zasługa kluczowego elementu, którym podobnie jak w modelu GT86 jest silnik typu bokser. A jest nią 16-zaworowa, czterocylindrowa jednostka DOHC, która wykorzystuje ten sam blok co w poprzednim aucie, ale teraz ma pojemność 2387 zamiast dotychczasowych 1998 cm3.

Przeczytaj też:

Toyota GR86 – większa moc, lepsze osiągi

Zwiększenie pojemności skokowej przyniosło korzyści w postaci jeszcze lepszych parametrów. Moc maksymalna wzrosła o 17 proc. ze 142 kW (200 KM) do 172 kW (234 KM) przy 7 tys. obr./min, natomiast wartość maksymalnego momentu obrotowego zwiększyła się z wcześniejszych 205 Nm przy 6400-6600 obr./min do obecnych 250 Nm przy 3700 obr./min. To wszystko, oczywiście, przekłada się na osiągi Toyoty GR86 – ta teraz przyspiesza od 0-100 km/h w 6,3 s (6,9 s w aucie z przekładnią automatyczną) i osiąga prędkość maksymalną 226 km/h (216 km/h z przekładnią automatyczną).

Toyota GR86 2022
Toyota GR86 2022Źródło: Toyota

W układzie wydechowym przekonstruowano m.in jego środkowy odcinek, dzięki czemu podczas przyspieszania samochód wydaje rasowy „pomruk”, a system Active Sound Control wzmacnia dźwięk silnika w kabinie. Ponadto, żeby zmniejszyć hałas i wibracje, w Toyocie GR86 zastosowano nowe aluminiowe, hydrauliczne poduszki silnika, a także zmienioną, sztywniejszą konstrukcję miski olejowej o nowym kształcie żeber poprzecznych.

Toyota GR86 2022
Toyota GR86 2022Źródło: Toyota

Na szereg wprowadzonych w silniku zmian składają się także m.in. cieńsze tuleje cylindrów, optymalizacja płaszcza wodnego oraz zastosowanie pokrywy zaworów wykonanej z materiału kompozytowego. Konstruktorzy Toyoty wzmocnili również korbowody i dostroili wtrysk paliwa D-4S (wykorzystujący zarówno wtrysk bezpośredni, jak i pośredni) pod kątem szybszej reakcji po naciśnięciu na pedał gazu.

Toyota GR86 2022
Toyota GR86 2022Źródło: Toyota

Toyota GR86 – zawieszenie, hamulce, układ kierowniczy

Chociaż w Toyocie GR86 projektanci zastosowali taką samą koncepcję zawieszenia jak w GT86, tj. niezależne przednie kolumny MacPhersona oraz podwójne wahacze z tyłu, to jednak cały układ dostroili pod kątem jeszcze szybszej reakcji i większej stabilności prowadzenia. W połączeniu z mechanizmem różnicowym Torsem o ograniczonym poślizgu ma ono zapewniać lepszą przyczepność podczas szybko pokonywanych zakrętów. Jak zapewniają projektanci, dzięki odpowiednio dobranemu tłumieniu amortyzatorów i charakterystyce sprężyn śrubowych GR86 prowadzi się w przewidywalny sposób.

Toyota GR86 2022
Toyota GR86 2022Źródło: Toyota

Duży udział w komforcie prowadzenia pojazdu ma elektryczny układ wspomagania kierownicy. Wystarczy jedynie 2,5 obrotu kołem kierownicy, aby przejść od oporu do oporu, co powinno znacząco ułatwić manewrowanie Toyotą GR86. W skutecznym zatrzymywaniu japońskiego coupé pomagają wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 294 mm z przodu i 290 mm z tyłu. W standardzie samochód jest wyposażony w układy wspomagania hamowania – ABS, Brake Assist, kontrolę trakcji (TC), system stabilizacji toru jazdy (Vehicle Stability Control) i asystenta ruszania pod górę (Hill-start Assist), wraz z systemem ostrzegania o awaryjnym hamowaniu.

Toyota GR86 2022
Toyota GR86 2022Źródło: Toyota

Toyota GR86 – ekstremalna i komfortowa

Chociaż projektanci Toyoty skupili się na zapewnieniu wrażeń sportowych, to zadbali także o wygodę użytkowania modelu GR86. Przednie sportowe fotele wyposażone są w niezależne od siebie podkładki wspierające i zostały opracowane tak, aby dobrze podpierały ciało podczas jazdy. Aby ułatwić obsługę, pokrętła i przyciski rozmieszczono intuicyjnie wokół kierownicy, a w panelu klimatyzacji zastosowano duże pokrętła podświetlane diodami LED i przyciski w kolorze Piano Black.

Toyota GR86 2022
Toyota GR86 2022Źródło: Toyota

Tylne siedzenia składają się za pomocą zaczepów w kabinie lub paskiem zwalniającym w bagażniku. Po złożeniu tylnych oparć przestrzeń ładunkowa jest wystarczająco duża, aby można tam było umieścić cztery koła. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy chcieliby jeździć swoim GR86 na imprezy typu track day.

Toyota GR86 – sportowa i nowoczesna

We wnętrzu Toyoty GR86 możemy poczuć się jak w nowoczesnym Gran Tourismo, a nie typowym aucie sportowym. O głównym przeznaczeniu samochodu przypomina centralnie umieszczony na desce rozdzielczej obrotomierz z cyfrowym prędkościomierzem. W trybie Sport obrotomierz podświetlany jest na czerwono, a po wybraniu trybu Track ukazuje się układ wskaźników zaprojektowany przy udziale zawodników zespołu TOYOTA GAZOO Racing – wyświetlana jest linia obrotów silnika, wybrany bieg, prędkość, a także temperatura silnika i cieczy chłodzącej.

Toyota GR86 2022
Toyota GR86 2022Źródło: Toyota

Pasażerowie podróżujący Toyotą GR86 mogą także korzystać z systemu multimedialnego o zwiększonej pamięci operacyjnej. Standardowo moduł ten wyposażony jest w cyfrowy tuner DAB, Bluetooth oraz łączność ze smartfonami przy pomocy Apple CarPlay® i Android Auto™. Dodatkową łączność oraz możliwość ładowania urządzeń zapewniają porty USB oraz gniazdo AUX.

Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków