- Policja odnotowała w 2024 r. 21 519 wypadków drogowych, co oznacza wzrost o 2,8 proc. w porównaniu z 2023 r.
- Obcokrajowcy uczestniczyli w 2233 wypadkach drogowych, z których spowodowali nieco ponad połowę
- Wśród obcokrajowców uczestniczących w wypadkach na polskich drogach od lat najwięcej jest Ukraińców
- Obcokrajowcy kierujący na polskich drogach to nie tylko turyści – w samej tylko branży transportowej ponad 160 tys. kierowców nie ma polskiego obywatelstwa
Doroczne policyjne podsumowania dotyczące wypadków drogowych pojawiają się zawsze z pewnym opóźnieniem. Nie chodzi tylko o to, że dane z poszczególnych jednostek policji spływają dopiero po jakimś czasie, czasem też po odnotowaniu zdarzenia nie od razu wiadomo, czy będzie to wypadek z osobami rannymi, czy wypadek ze skutkiem śmiertelnym.
Gorzej niż rok temu, ale znacznie bezpieczniej niż kiedyś
W 2024 roku Policja odnotowała 21 519 wypadków drogowych. W porównaniu z rokiem 2023, w którym odnotowano 20 936 wypadków, liczba ta wzrosła o 583 wypadki, czyli o 2,8 proc.. W wypadkach tych zginęło 1896 osób, czyli o trzy osoby więcej niż rok wcześniej (wzrost o 0,2 proc.). Liczby te wciąż wyglądają dramatycznie, ale i tak znacznie lepiej niż kiedyś – w 2000 roku statystyki policyjne mówiły 57331 wypadkach, w których zginęło 6294 osób.
W policyjnych raportach sprzed lat brakowało danych o narodowości uczestników wypadków i kolizji. Wypadki z udziałem obcokrajowców zdarzały się statystycznie stosunkowo rzadko – po polskich drogach poruszało się znacznie mniej obywateli innych krajów niż teraz. Od pewnego czasu policja publikuje takie dane.
Obcokrajowcy w wypadkach na polskich drogach. Jedna nacja dominuje statystykę
W 2024 roku obywatele innych krajów uczestniczyli w 2233 wypadkach drogowych na Polskich drogach, w których zginęły 272 osoby (w tym 106 cudzoziemców), a 3 341 osób (w tym 1 411 cudzoziemców) zostało rannych. Uwaga: "uczestniczenie w wypadku" to nie to samo, co jego spowodowanie! Obcokrajowcy byli sprawcami w nieco ponad połowie wypadków, w których uczestniczyli (1179 na 2233, czyli ok. 52,8 proc.), w których zginęło 106 osób, a 1 428 zostało rannych. Policyjne statystyki podsumowujące rok 2024 na drogach mówią też o 38 951 zgłoszonych policji kolizjach, w których uczestniczyli cudzoziemcy. Tu statystyki są dla nich znacznie bardziej niekorzystne, w zdarzeniach bez ofiar w ludziach (bez rannych czy zabitych), obcokrajowcy zostali uznani za sprawców w ponad 71 proc. przypadków.
Głównymi przyczynami wypadków spowodowanych przez cudzoziemców kierujących pojazdami było według policyjnych statystyk:
- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu: 304 wypadki,
- nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu: 299 wypadków,
- nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego: 134 wypadki,
- niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami: 95 wypadków,
- zmęczenie, zaśnięcie: 41 wypadków,
- niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej: 39 wypadków,
- nieprawidłowe przejeżdżanie przejazdu dla rowerzystów: 38 wypadków,
- nieprawidłowa zmiana pasa ruchu: 38 wypadków.
Jak się można było domyślić, spośród obcokrajowców poruszających się po polskich drogach, w największej liczbie niebezpiecznych zdarzeń drogowych uczestniczyli Ukraińcy. Nic w tym dziwnego, bo też obywateli Ukrainy wśród obcokrajowców przebywających w Polsce jest od lat najwięcej.
Ukraińcy uczestniczyli w 1070 wypadkach, w których odnotowano 78 osób zabitych i 1292 osoby ranne. Obywatele Ukrainy uczestniczyli też 20 701 kolizji. Na drugim miejscu niechlubnej statystyki znaleźli się Białorusini (134 wypadki, 14 osób zabitych, 159 rannych, 3 103 kolizje bez ofiar w ludziach), a trzecie zajmują Gruzini (66 wypadków z udziałem obywateli Gruzji, 6 osób zabitych, 80 rannych, 1 690 kolizji bez ofiar). Czwarte miejsce przypadło obywatelom Niemiec.
Kierujący uczestnicy zdarzeń drogowych według kraju pochodzenia (dane za 2024 rok) | ||||
---|---|---|---|---|
Kraj pochodzenia kierującego | Wypadki | Zabici | Ranni | Kolizje |
UKRAINA | 1070 | 78 | 1 29 | 2 20701 |
BIAŁORUŚ | 134 | 14 | 159 | 3103 |
GRUZJA | 66 | 6 | 80 | 1 690 |
NIEMCY | 65 | 17 | 84 | 2 105 |
UZBEKISTAN | 44 | 2 | 66 | 1 279 |
CZECHY | 33 | 3 | 42 | 888 |
AZERBEJDŻAN | 30 | 1 | 37 | 623 |
TURCJA | 29 | 3 | 34 | 930 |
MOŁDAWIA | 26 | 9 | 29 | 410 |
INDIE | 23 | 3 | 26 | 509 |
SŁOWACJA | 20 | 0 | 24 | 438 |
RUMUNIA | 18 | 2 | 22 | 427 |
LITWA | 16 | 5 | 17 | 758 |
Wypadki z udziałem Niemców: największy odsetek ofiar śmiertelnych
O ile liczba wypadków, w których uczestniczyli, nie jest przesadnie wysoka (65, czyli o jeden mniej niż w przypadku Gruzinów), to już dane dotyczące ofiar tych wypadków są więcej niż niepokojące, bo w wypadkach tych zginęło aż 17 osób. W przypadku wypadków drogowych z udziałem Ukraińców ofiary śmiertelne pojawiają się w 7,29 proc. zdarzeń, wypadki z udziałem Białorusinów mają śmiertelność na poziomie 10,45 proc., a te, w których uczestniczyli Gruzini, miały śmiertelność rzędu ok. 9,09 proc.. Dla wypadków z udziałem obywateli Niemiec odsetek zdarzeń ze skutkiem śmiertelnym to aż 26,15 proc.! To ponad 3,5 raza więcej niż w przypadku wypadków z udziałem obywateli Ukrainy, 5,8 raza więcej niż w wypadkach z udziałem obywateli Czech. Czyżby przyzwyczajenie do jazdy po drogach bez ograniczeń prędkości?