Auto Świat Wiadomości Wypadki drogowe z udziałem obcokrajowców. Najwięcej mają ich Ukraińcy, ale strach zderzyć się z Niemcem

Wypadki drogowe z udziałem obcokrajowców. Najwięcej mają ich Ukraińcy, ale strach zderzyć się z Niemcem

Policja opublikowała dane o wypadkach i kolizjach drogowych, do których doszło w 2024 roku. W znacznej części z nich uczestniczyli obcokrajowcy, których coraz więcej porusza się po polskich drogach. Zgodnie z przewidywaniami, w największej liczbie takich zdarzeń uczestniczyli Ukraińcy, bo jest ich w Polsce najwięcej. Szczególnie groźnie wyglądają jednak dane dotyczących wypadków z udziałem obywateli Niemiec – tu ryzyko, że ktoś zginie, jest największe.

Liczba wypadków z udziałem obcokrajowców rośnie. Nic dziwnego, bo obcokrajowców jeżdżących po polskich drogach z roku na rok przybywa
fotoreporter_112 / Shutterstock
Liczba wypadków z udziałem obcokrajowców rośnie. Nic dziwnego, bo obcokrajowców jeżdżących po polskich drogach z roku na rok przybywa
  • Policja odnotowała w 2024 r. 21 519 wypadków drogowych, co oznacza wzrost o 2,8 proc. w porównaniu z 2023 r.
  • Obcokrajowcy uczestniczyli w 2233 wypadkach drogowych, z których spowodowali nieco ponad połowę
  • Wśród obcokrajowców uczestniczących w wypadkach na polskich drogach od lat najwięcej jest Ukraińców
  • Obcokrajowcy kierujący na polskich drogach to nie tylko turyści – w samej tylko branży transportowej ponad 160 tys. kierowców nie ma polskiego obywatelstwa

Doroczne policyjne podsumowania dotyczące wypadków drogowych pojawiają się zawsze z pewnym opóźnieniem. Nie chodzi tylko o to, że dane z poszczególnych jednostek policji spływają dopiero po jakimś czasie, czasem też po odnotowaniu zdarzenia nie od razu wiadomo, czy będzie to wypadek z osobami rannymi, czy wypadek ze skutkiem śmiertelnym.

Gorzej niż rok temu, ale znacznie bezpieczniej niż kiedyś

W 2024 roku Policja odnotowała 21 519 wypadków drogowych. W porównaniu z rokiem 2023, w którym odnotowano 20 936 wypadków, liczba ta wzrosła o 583 wypadki, czyli o 2,8 proc.. W wypadkach tych zginęło 1896 osób, czyli o trzy osoby więcej niż rok wcześniej (wzrost o 0,2 proc.). Liczby te wciąż wyglądają dramatycznie, ale i tak znacznie lepiej niż kiedyś – w 2000 roku statystyki policyjne mówiły 57331 wypadkach, w których zginęło 6294 osób.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W policyjnych raportach sprzed lat brakowało danych o narodowości uczestników wypadków i kolizji. Wypadki z udziałem obcokrajowców zdarzały się statystycznie stosunkowo rzadko – po polskich drogach poruszało się znacznie mniej obywateli innych krajów niż teraz. Od pewnego czasu policja publikuje takie dane.

Obcokrajowcy w wypadkach na polskich drogach. Jedna nacja dominuje statystykę

W 2024 roku obywatele innych krajów uczestniczyli w 2233 wypadkach drogowych na Polskich drogach, w których zginęły 272 osoby (w tym 106 cudzoziemców), a 3 341 osób (w tym 1 411 cudzoziemców) zostało rannych. Uwaga: "uczestniczenie w wypadku" to nie to samo, co jego spowodowanie! Obcokrajowcy byli sprawcami w nieco ponad połowie wypadków, w których uczestniczyli (1179 na 2233, czyli ok. 52,8 proc.), w których zginęło 106 osób, a 1 428 zostało rannych. Policyjne statystyki podsumowujące rok 2024 na drogach mówią też o 38 951 zgłoszonych policji kolizjach, w których uczestniczyli cudzoziemcy. Tu statystyki są dla nich znacznie bardziej niekorzystne, w zdarzeniach bez ofiar w ludziach (bez rannych czy zabitych), obcokrajowcy zostali uznani za sprawców w ponad 71 proc. przypadków.

Obcokrajowcy pracują w Polsce często jako kierowcy – przy dużych przebiegach rocznych ryzyko wypadku rośnie.
Obcokrajowcy pracują w Polsce często jako kierowcy – przy dużych przebiegach rocznych ryzyko wypadku rośnie.fotoreporter_112 / Shuterstock

Głównymi przyczynami wypadków spowodowanych przez cudzoziemców kierujących pojazdami było według policyjnych statystyk:

  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu: 304 wypadki,
  • nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu: 299 wypadków,
  • nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego: 134 wypadki,
  • niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami: 95 wypadków,
  • zmęczenie, zaśnięcie: 41 wypadków,
  • niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej: 39 wypadków,
  • nieprawidłowe przejeżdżanie przejazdu dla rowerzystów: 38 wypadków,
  • nieprawidłowa zmiana pasa ruchu: 38 wypadków.

Jak się można było domyślić, spośród obcokrajowców poruszających się po polskich drogach, w największej liczbie niebezpiecznych zdarzeń drogowych uczestniczyli Ukraińcy. Nic w tym dziwnego, bo też obywateli Ukrainy wśród obcokrajowców przebywających w Polsce jest od lat najwięcej.

Ukraińcy uczestniczyli w 1070 wypadkach, w których odnotowano 78 osób zabitych i 1292 osoby ranne. Obywatele Ukrainy uczestniczyli też 20 701 kolizji. Na drugim miejscu niechlubnej statystyki znaleźli się Białorusini (134 wypadki, 14 osób zabitych, 159 rannych, 3 103 kolizje bez ofiar w ludziach), a trzecie zajmują Gruzini (66 wypadków z udziałem obywateli Gruzji, 6 osób zabitych, 80 rannych, 1 690 kolizji bez ofiar). Czwarte miejsce przypadło obywatelom Niemiec.

Kierujący uczestnicy zdarzeń drogowych według kraju pochodzenia (dane za 2024 rok)
Kraj pochodzenia kierującegoWypadkiZabiciRanniKolizje
UKRAINA1070 78 1 292 20701
BIAŁORUŚ134141593103
GRUZJA666801 690
NIEMCY6517842 105
UZBEKISTAN442661 279
CZECHY33342888
AZERBEJDŻAN30137623
TURCJA29334930
MOŁDAWIA26929410
INDIE23326509
SŁOWACJA20024438
RUMUNIA18222427
LITWA16517758

Wypadki z udziałem Niemców: największy odsetek ofiar śmiertelnych

O ile liczba wypadków, w których uczestniczyli, nie jest przesadnie wysoka (65, czyli o jeden mniej niż w przypadku Gruzinów), to już dane dotyczące ofiar tych wypadków są więcej niż niepokojące, bo w wypadkach tych zginęło aż 17 osób. W przypadku wypadków drogowych z udziałem Ukraińców ofiary śmiertelne pojawiają się w 7,29 proc. zdarzeń, wypadki z udziałem Białorusinów mają śmiertelność na poziomie 10,45 proc., a te, w których uczestniczyli Gruzini, miały śmiertelność rzędu ok. 9,09 proc.. Dla wypadków z udziałem obywateli Niemiec odsetek zdarzeń ze skutkiem śmiertelnym to aż 26,15 proc.! To ponad 3,5 raza więcej niż w przypadku wypadków z udziałem obywateli Ukrainy, 5,8 raza więcej niż w wypadkach z udziałem obywateli Czech. Czyżby przyzwyczajenie do jazdy po drogach bez ograniczeń prędkości?

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji