Auto Świat Wiadomości Wypadki drogowe z udziałem obcokrajowców. Najwięcej mają ich Ukraińcy, ale strach zderzyć się z Niemcem

Wypadki drogowe z udziałem obcokrajowców. Najwięcej mają ich Ukraińcy, ale strach zderzyć się z Niemcem

Policja opublikowała dane o wypadkach i kolizjach drogowych, do których doszło w 2024 roku. W znacznej części z nich uczestniczyli obcokrajowcy, których coraz więcej porusza się po polskich drogach. Zgodnie z przewidywaniami, w największej liczbie takich zdarzeń uczestniczyli Ukraińcy, bo jest ich w Polsce najwięcej. Szczególnie groźnie wyglądają jednak dane dotyczących wypadków z udziałem obywateli Niemiec – tu ryzyko, że ktoś zginie, jest największe.

Liczba wypadków z udziałem obcokrajowców rośnie. Nic dziwnego, bo obcokrajowców jeżdżących po polskich drogach z roku na rok przybywa
fotoreporter_112 / Shutterstock
Liczba wypadków z udziałem obcokrajowców rośnie. Nic dziwnego, bo obcokrajowców jeżdżących po polskich drogach z roku na rok przybywa
  • Policja odnotowała w 2024 r. 21 519 wypadków drogowych, co oznacza wzrost o 2,8 proc. w porównaniu z 2023 r.
  • Obcokrajowcy uczestniczyli w 2233 wypadkach drogowych, z których spowodowali nieco ponad połowę
  • Wśród obcokrajowców uczestniczących w wypadkach na polskich drogach od lat najwięcej jest Ukraińców
  • Obcokrajowcy kierujący na polskich drogach to nie tylko turyści – w samej tylko branży transportowej ponad 160 tys. kierowców nie ma polskiego obywatelstwa

Doroczne policyjne podsumowania dotyczące wypadków drogowych pojawiają się zawsze z pewnym opóźnieniem. Nie chodzi tylko o to, że dane z poszczególnych jednostek policji spływają dopiero po jakimś czasie, czasem też po odnotowaniu zdarzenia nie od razu wiadomo, czy będzie to wypadek z osobami rannymi, czy wypadek ze skutkiem śmiertelnym.

Gorzej niż rok temu, ale znacznie bezpieczniej niż kiedyś

W 2024 roku Policja odnotowała 21 519 wypadków drogowych. W porównaniu z rokiem 2023, w którym odnotowano 20 936 wypadków, liczba ta wzrosła o 583 wypadki, czyli o 2,8 proc.. W wypadkach tych zginęło 1896 osób, czyli o trzy osoby więcej niż rok wcześniej (wzrost o 0,2 proc.). Liczby te wciąż wyglądają dramatycznie, ale i tak znacznie lepiej niż kiedyś – w 2000 roku statystyki policyjne mówiły 57331 wypadkach, w których zginęło 6294 osób.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W policyjnych raportach sprzed lat brakowało danych o narodowości uczestników wypadków i kolizji. Wypadki z udziałem obcokrajowców zdarzały się statystycznie stosunkowo rzadko – po polskich drogach poruszało się znacznie mniej obywateli innych krajów niż teraz. Od pewnego czasu policja publikuje takie dane.

Obcokrajowcy w wypadkach na polskich drogach. Jedna nacja dominuje statystykę

W 2024 roku obywatele innych krajów uczestniczyli w 2233 wypadkach drogowych na Polskich drogach, w których zginęły 272 osoby (w tym 106 cudzoziemców), a 3 341 osób (w tym 1 411 cudzoziemców) zostało rannych. Uwaga: "uczestniczenie w wypadku" to nie to samo, co jego spowodowanie! Obcokrajowcy byli sprawcami w nieco ponad połowie wypadków, w których uczestniczyli (1179 na 2233, czyli ok. 52,8 proc.), w których zginęło 106 osób, a 1 428 zostało rannych. Policyjne statystyki podsumowujące rok 2024 na drogach mówią też o 38 951 zgłoszonych policji kolizjach, w których uczestniczyli cudzoziemcy. Tu statystyki są dla nich znacznie bardziej niekorzystne, w zdarzeniach bez ofiar w ludziach (bez rannych czy zabitych), obcokrajowcy zostali uznani za sprawców w ponad 71 proc. przypadków.

Obcokrajowcy pracują w Polsce często jako kierowcy – przy dużych przebiegach rocznych ryzyko wypadku rośnie.
Obcokrajowcy pracują w Polsce często jako kierowcy – przy dużych przebiegach rocznych ryzyko wypadku rośnie.fotoreporter_112 / Shuterstock

Głównymi przyczynami wypadków spowodowanych przez cudzoziemców kierujących pojazdami było według policyjnych statystyk:

  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu: 304 wypadki,
  • nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu: 299 wypadków,
  • nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego: 134 wypadki,
  • niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami: 95 wypadków,
  • zmęczenie, zaśnięcie: 41 wypadków,
  • niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej: 39 wypadków,
  • nieprawidłowe przejeżdżanie przejazdu dla rowerzystów: 38 wypadków,
  • nieprawidłowa zmiana pasa ruchu: 38 wypadków.

Jak się można było domyślić, spośród obcokrajowców poruszających się po polskich drogach, w największej liczbie niebezpiecznych zdarzeń drogowych uczestniczyli Ukraińcy. Nic w tym dziwnego, bo też obywateli Ukrainy wśród obcokrajowców przebywających w Polsce jest od lat najwięcej.

Ukraińcy uczestniczyli w 1070 wypadkach, w których odnotowano 78 osób zabitych i 1292 osoby ranne. Obywatele Ukrainy uczestniczyli też 20 701 kolizji. Na drugim miejscu niechlubnej statystyki znaleźli się Białorusini (134 wypadki, 14 osób zabitych, 159 rannych, 3 103 kolizje bez ofiar w ludziach), a trzecie zajmują Gruzini (66 wypadków z udziałem obywateli Gruzji, 6 osób zabitych, 80 rannych, 1 690 kolizji bez ofiar). Czwarte miejsce przypadło obywatelom Niemiec.

Kierujący uczestnicy zdarzeń drogowych według kraju pochodzenia (dane za 2024 rok)
Kraj pochodzenia kierującegoWypadkiZabiciRanniKolizje
UKRAINA1070 78 1 292 20701
BIAŁORUŚ134141593103
GRUZJA666801 690
NIEMCY6517842 105
UZBEKISTAN442661 279
CZECHY33342888
AZERBEJDŻAN30137623
TURCJA29334930
MOŁDAWIA26929410
INDIE23326509
SŁOWACJA20024438
RUMUNIA18222427
LITWA16517758

Wypadki z udziałem Niemców: największy odsetek ofiar śmiertelnych

O ile liczba wypadków, w których uczestniczyli, nie jest przesadnie wysoka (65, czyli o jeden mniej niż w przypadku Gruzinów), to już dane dotyczące ofiar tych wypadków są więcej niż niepokojące, bo w wypadkach tych zginęło aż 17 osób. W przypadku wypadków drogowych z udziałem Ukraińców ofiary śmiertelne pojawiają się w 7,29 proc. zdarzeń, wypadki z udziałem Białorusinów mają śmiertelność na poziomie 10,45 proc., a te, w których uczestniczyli Gruzini, miały śmiertelność rzędu ok. 9,09 proc.. Dla wypadków z udziałem obywateli Niemiec odsetek zdarzeń ze skutkiem śmiertelnym to aż 26,15 proc.! To ponad 3,5 raza więcej niż w przypadku wypadków z udziałem obywateli Ukrainy, 5,8 raza więcej niż w wypadkach z udziałem obywateli Czech. Czyżby przyzwyczajenie do jazdy po drogach bez ograniczeń prędkości?

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków