Błędy popełnione podczas prac przy instalacji elektrycznej mogą bowiem spowodować awarię auta lub nawet doprowadzić do pożaru! Dla amatora zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest zakup gotowych zestawów do montażu świateł, w których znajdziemy lampy, przekaźniki, włącznik, niekiedy wiązki przewodów oraz - co ważne - instrukcję montażu. Zazwyczaj dołączone będą także wkręty, koszulki izolacyjne oraz np. gumowe przelotki pozwalające na bezpieczne przeprowadzenie okablowania przez otwory w blachach nadwozia. Jeśli kupimy same lampy, pozostałe elementy musimy skompletować samodzielnie. Pamiętajmy, że w wypadku świateł drogowych i przeciwmgielnych absolutnie niezbędne są przekaźniki, inaczej dodatkowe lampy będą świecić podobnie do świateł Fiata 126p. Nie wolno też oszczędzać na materiałach izolacyjnych. Zasilanie świateł (bądź napięcie zasilające na przekaźniki) najlepiej przyłączyć w miejscach przewidzianych przez producenta auta. Często w skrzynce bezpieczników są niewykorzystane (wolne) miejsca po "brakującym" oświetleniu. Jakie światła montowaćObowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego obejmuje obecnie światła: pozycyjne przednie i tylne, oświetlające tylną tablicę rejestracyjną, drogowe, mijania, kierunkowskazów, hamowania ("stop"), odblaskowe tylne, awaryjne, przeciwmgielne tylne i cofania. W ruchu jest jeszcze dość dużo aut, których fabrycznie nie wyposażono w tylne lampy przeciwmgielne oraz środkowe światło hamowania. Nic nie stoi na przeszkodzie, by zamontować je samodzielnie. W szczególności środkowe światło hamowania jest w warunkach ruchu miejskiego bardzo pożyteczne.Do świateł, które możemy zamontować samodzielnie, należą: dodatkowe światła drogowe (dalekosiężne), przeciwmgielne przednie, oraz do jazdy dziennej. Te pierwsze przydadzą się na pewno na autach typu SUV, na szosie już mniej, chyba że samochód ma bardzo słabe fabryczne lampy świateł drogowych. Z całą pewnością warto natomiast założyć przednie lampy przeciwmgielne - dla osób dużo podróżujących poza miastem jest to wręcz wyposażenie nieodzowne. Światła do jazdy dziennej montuje się przede wszystkim na pojazdach starszych, których instalacja elektryczna źle znosi długotrwałą jazdę z włączonymi światłami mijania. W ten sposób można w zgodzie z przepisami uniknąć kłopotów z ładowaniem baterii. Przeciwmgielne przednieLiczba i wymagania ogólne: Samochód może być wyposażony w 2 światła przeciwmgielne przednie. Powinny one być barwy białej lub żółtej selektywnej.Rozmieszczenie: Światła nie mogą olśniewać kierującego bezpośrednio ani przez odbicie od elementów pojazdu. Muszą być umieszczone nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu, nie niżej niż 250 mm i nie wyżej niż 800 mm nad jezdnią, a także nie wyżej niż światła mijania.Połączenia elektryczne: Powinny być włączane i wyłączane niezależnie od świateł drogowych i świateł mijania. Obowiązkowa jest niemigająca kontrolka koloru zielonego lub żółtego.Inne: Od 6.04.2005 r. obowiązuje w Europie regulacja ECE 119 dopuszczająca tzw. światła zakrętowe. Światła zakrętowe działają łącznie ze światłami mijania do prędkości 40 km/h, doświetlając drogę od wewnętrznej strony zakrętu. Po włączeniu oddzielnym przełącznikiem dwóch lamp jednocześnie pełnią rolę świateł przeciwmgielnych przednich.DalekosiężneLiczba i wymagania ogólne: Samochód może być wyposażony w 2 lub 4 światła drogowe. Dodatkowe lampy dalekosiężne możemy więc zainstalować, gdy pojazd ma 2 fabryczne światła drogowe. Wyjątek to sytuacja, gdy auto wyposażone jest w 4 światła chowane. Dopuszcza się wtedy 2 dodatkowe światła drogowe (do ostrzegawczej sygnalizacji świetlnej). Rozmieszczenie: Jedyny warunek:świało nie może olśniewać kierującego bezpośrednio ani przez odbicie od elementów pojazdu.Połączenia elektryczne: Światła powinny być włączane wszystkie jednocześnie lub parami. Przełączenie świateł mijania na drogowe musi powodować włączenie co najmniej jednej pary świateł drogowych. Przełączenie świateł drogowych na mijania musi powodować wyłączenie WSZYSTKICH świateł drogowych. ááInne: Dopuszcza się, aby jedna para świateł drogowych zmieniała ustawienie w osi pionowej w zależności od położenia kierownicy.Przeciwmgielne tylneLiczba i wymagania ogólne: Tylne światła przeciwmgielne są na liście wyposażenia obowiązkowego pojazdów samochodowych zarejestrowanych w Polsce po 31 grudnia 1985 r. W starszych autach można je zamontować jako wyposażenie dodatkowe. Co ciekawe, może to być obowiązkowe, kiedy będziemy chcieli zarejestrować w Polsce sprowadzone np. z zagranicy auto niewyposażone w takie światła. Montuje się jedno lub dwa tylne światła przeciwmgielne. Jeżeli jedno, to na środku lub po lewej stronie pojazdu, jeżeli dwa, to po obu jego stronach. Rozmieszczenie: Lampy powinny być umieszczone na wysokości od 250 do 1000 mm. Nie mogą znajdować się bliżej niż 100 mm od świateł hamowania "stop".Połączenia elektryczne: Włączenie powinno być możliwe tylko wtedy, gdy włączone zostały światła drogowe, mijania lub przeciwmgielne przednie. Ponadto muszą dać się wyłączyć niezależnie od innych świateł pojazdu. Obowiązkowa jest niemigająca kontrolka barwy żółtej samochodowej.Inne: Światłość lamp przeciwmgielnych powinna być wyraźnie większa niż światłość lamp pozycyjnych tylnych.Światła do jazdy dziennejLiczba i wymagania ogólne: Światła do jazdy dziennej należą do dodatkowego wyposażenia pojazdu. Samochód może być wyposażony w 2 światła barwy białej.Rozmieszczenie: Wysyłane świało nie może olśniewać kierującego bezpośrednio ani przez odbicie od elementów pojazdu. Światła powinny być umieszczone nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu, a ich wzajemna odległość nie może być mniejszaniż 600 mm (jeżeli szerokość pojazdu nie przekracza 1,3 m, odległość ta może być zmniejszona do 400 mm). Wysokość świateł nad jezdnią powinna być nie mniejsza niż 250 mm i nie większa niż 1500 mm.Połączenia elektryczne: Powinny być tak wykonane, aby włączenie ich możliwe było tylko wraz z jednoczesnym włączeniem tylnych świateł pozycyjnych. Światła do jazdy dziennej powinny się automatycznie wyłączać z chwilą włączenia reflektorów drogowych lub świateł mijania (nie dotyczy to tylko krótkotrwałego włączenia świateł mijania lub drogowych jako ostrzegawczego sygnału świetlnego). Środkowe światło "stop"Liczba i wymagania ogólne: Środkowe światło hamowania jest wymagane w samochodach osobowych zarejestrowanych po raz pierwszy po 30.06.2003 r. Nie ma przeszkód, by wyposażyć w nie auto starsze. Światło powinno być jedno, barwy czerwonej.Rozmieszczenie: Światło należy umieścić w środkowej wzdłużnej płaszczyźnie pojazdu. Dolna krawędź powierzchni świetlnej powinna znajdować się nie niżej niż 150 mm poniżej dolnej krawędzi szyby tylnego okna i nie mniej niż 850 mm od nawierzchni, a górna - powyżej górnych krawędzi świetlnych podstawowych świateł "stop".Połączenia elektryczne: Światło powinno zapalać się jednocześnie z zasadniczymi lampami "stop". Inne: Środkowe światło "stop" nie może być łączone z żadnym innym światłem. Może znajdować się na zewnątrz lub wewnątrz pojazdu. PrzepisyŚwiatła przeznaczone do oświetlania drogi przed pojazdem (np. drogowe dalekosiężne) powinny być umieszczone w sposób umożliwiający łatwą regulację kierunku strumienia świetlnego. Osie świateł sygnalizacyjnych powinny być równoległe do płaszczyzny jezdni oraz równoległe do podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdów (a w przypadku świateł bocznych - prostopadłe do tej płaszczyzny). Dopuszcza się odchylenie nie większe niż 3 stopnie. Światła tego samego rodzaju powinny mieć takie same właściwości świetlne i powinny być umieszczone symetrycznie względem podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu (warunku symetrii nie stosuje się do świateł oświetlających tylną tablicę rejestracyjną oraz pojedynczych świateł cofania i przeciwmgielnych przednich). Światła nie powinny oślepiać innych uczestników ruchu (nie stosuje się do świateł drogowych).Połączenia elektryczne muszą być tak wykonane, aby światła drogowe, mijania i przeciwmgielne nie mogły być włączone, jeśli nie są włączone równocześnie światła pozycyjne przednie i tylne oraz światła oświetlające tylną tablicę rejestracyjną. Rozmieszczając światła, odległości ustala się następująco:- największą wysokość mierzy się od płaszczyzny jezdni do najwyższego punktu powierzchni świetlnej przy pojeździe nieobciążonym;- najmniejszą wysokość mierzy się od płaszczyzny jezdni do najniższego punktu powierzchni świetlnej przy pojeździe nieobciążonym;- odległość od bocznego obrysu pojazdu mierzy się od najbardziej odległego od podłużnej płaszczyzny symetrii auta punktu powierzchni świetlnej;- odległość między światłami mierzy się między najbliższymi punktami rzutów powierzchni świetlnych na płaszczyznę prostopadłą do osi świateł.
Więcej światła
Montaż dodatkowych świateł nie wymaga szczególnych umiejętności ani dużego doświadczenia w pracach przy samochodzie. Konieczna jest jednak ogólna wiedza o budowie instalacji elektrycznej samochodu oraz staranność.