Dziś w Polsce Wołgi to rzadkość, bo większość z nich wykupili sąsiedzi ze Wschodu, gdzie do dziś się nimi jeździ na co dzień. Jeżeli jednak trafi się na ładny egzemplarz, to można się cieszyć z posiadania ciekawego i wygodnego – choć przyznajmy – topornego pojazdu. Wnętrze zapewnia przestronność dla pięciu osób, a jak ktoś będzie miał szczęście i trafi na kombi, to może przewieźć siedem osób. Jednak taki model to jeszcze większa rzadkość niż sedan.
Przyjemność jazdy Wołgą psują wielkie, ale niezbyt wygodne fotele. Słaba jest także ich tapicerka, która szybko ulega przetarciu. Bagażnik 4-drzwiowej odmiany jest płytki, ale i tak ma pojemność 500 litrów.
Zawieszenie przeprowadza auto po wyboistych drogach bez uszczerbku na komforcie. Za to jazda na wprost to prawdziwe wyzwanie, bo trudno „trafić w czarne”. Miękkie zawieszenie sprawia, że podczas jazdy na zakrętach auto przechyla się jak wańka wstańka. Parkowanie to igraszka, bo widoczność jest dobra we wszystkich kierunkach. A że nie ma wspomagania... to bardzo dobrze, bo mamy o jeden wyciek mniej, a pomimo znacznej masy manewrowanie wcale nie jest udręką.
Ile to kosztuje?
Amortyzator przedni –sztuka, część nowa -100 zł
Nadkola – komplet nowych elementów - 225 zł
Skrzynia biegów – używana - 375 zł
Zestaw naprawczy gaźnika – nowy komplet - 50 zł
Zestaw naprawczy zawieszenia – nowe elementy - 350 zł
Docisk sprzęgła – część nowa, oryginalna - 240 zł
Tarcza sprzęgła – nowa, oryginalna część - 120 zł
Żaluzja chłodnicy – część używana w dobrym stanie - 50 zł
Przedni kierunkowskaz – część nowa, sztuka - 59 zł
Radio – używane, część oryginalna z czasów produkcji auta - 50 zł
Gałka dźwigni skrzyni biegów – część nowa - 35 zł
Tylne chlapacze – komplet nowych elementów - 35 zł
Guma zderzaka – nowa, sztuka do jednego zderzaka - 30 zł
Zestaw uszczelek do silnika – nowa część oryginalna - 90 zł
Reparaturka pompy wodnej – nowe, oryginalne części - 40 zł
Opony – nowe, komplet z kołem zapasowym - 1000-1200 zł
Lakierowanie nadwozia – cały samochód - 4500 zł
Uszycie tapicerki – przednie i tylne siedzenia -1500 zł
Problemy, jakie napotkasz podczas użytkowania
Silnik:benzynowy, 4-cylindrowy silnik o pojemności 2445 ccm i mocy 100 KM. Pozwala to na osiągnięcie „setki” w 19 s, a szybkość maksymalna wynosi 150 km/h. Jednak realnie daje się jechać do około 120 km/h. Według producenta średnie zużycie paliwa wynosi 12 l/100 km.
Usterki: solidna konstrukcja gwarantuje w miarę bezawaryjne użytkowanie nawet wtedy, gdy auto nie jest oszczędzane i wykorzystuje się je do codziennej eksploatacji. Problemy mogą stwarzać elektryczne przełączniki. Dotyczy to m.in. włącznika świateł czy klawisza od elektrycznie wysuwanej anteny. Ich konstrukcja jest kiepska i nie starcza na długo. Naprawa niewiele pomaga.
Nadwozie:trzeba zwrócić uwagę na stan blach, bo korozja jest poważnym problemem samochodu. W tej sytuacji plus stanowi znaczna grubość blach. Dzięki temu dużo czasu minie, zanim pojawią się dziury na wylot. Słabym punktem auta jest wydech. Także w tym przypadku trzeba się liczyć z korozją. Koszty:auto nie kosztuje dużo. Nawet dobrze zachowane egzemplarze nie wymagają wyłożenia dużej gotówki. Podobnie jest z częściami, których ceny okazują się przystępne.
Kupno:ze zdobyciem części nie ma żadnego kłopotu. Jest ich mnóstwo zarówno używanych, jak i nowych. Gorzej będzie ze znalezieniem samochodu w dobrym stanie technicznym.