Wołga Gaz 2410 - Luksus po radziecku

Wołga Gaz 2410 - Luksus po radziecku

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Limuzyna made in ZSRR była nieosiągalnym marzeniem wielu. Trzeba było być dygnitarzem lub kupić auto w Peweksie za dewizy – tak, jak to zrobił pierwszy właściciel opisywanego auta pochodzącego z 1988 roku.

Wołga Gaz 2410 - Luksus po radziecku
Zobacz galerię (5)
Auto Świat
Wołga Gaz 2410 - Luksus po radziecku

Dziś w Polsce Wołgi to rzadkość, bo większość z nich wykupili sąsiedzi ze Wschodu, gdzie do dziś się nimi jeździ na co dzień. Jeżeli jednak trafi się na ładny egzemplarz, to można się cieszyć z posiadania ciekawego i wygodnego – choć przyznajmy – topornego pojazdu. Wnętrze zapewnia przestronność dla pięciu osób, a jak ktoś będzie miał szczęście i trafi na kombi, to może przewieźć siedem osób. Jednak taki model to jeszcze większa rzadkość niż sedan.

Przyjemność jazdy Wołgą psują wielkie, ale niezbyt wygodne fotele. Słaba jest także ich tapicerka, która szybko ulega przetarciu. Bagażnik 4-drzwiowej odmiany jest płytki, ale i tak ma pojemność 500 litrów.

Zawieszenie przeprowadza auto po wyboistych drogach bez uszczerbku na komforcie. Za to jazda na wprost to prawdziwe wyzwanie, bo trudno „trafić w czarne”. Miękkie zawieszenie sprawia, że podczas jazdy na zakrętach auto przechyla się jak wańka wstańka. Parkowanie to igraszka, bo widoczność jest dobra we wszystkich kierunkach. A że nie ma wspomagania... to bardzo dobrze, bo mamy o jeden wyciek mniej, a pomimo znacznej masy manewrowanie wcale nie jest udręką.

Ile to kosztuje?

Amortyzator przedni –sztuka, część nowa -100 zł

Nadkola – komplet nowych elementów - 225 zł

Skrzynia biegów – używana - 375 zł

Zestaw naprawczy gaźnika – nowy komplet - 50 zł

Zestaw naprawczy zawieszenia – nowe elementy - 350 zł

Docisk sprzęgła – część nowa, oryginalna - 240 zł

Tarcza sprzęgła – nowa, oryginalna część - 120 zł

Żaluzja chłodnicy – część używana w dobrym stanie - 50 zł

Przedni kierunkowskaz – część nowa, sztuka - 59 zł

Radio – używane, część oryginalna z czasów produkcji auta - 50 zł

Gałka dźwigni skrzyni biegów – część nowa - 35 zł

Tylne chlapacze – komplet nowych elementów - 35 zł

Guma zderzaka – nowa, sztuka do jednego zderzaka - 30 zł

Zestaw uszczelek do silnika – nowa część oryginalna - 90 zł

Reparaturka pompy wodnej – nowe, oryginalne części - 40 zł

Opony – nowe, komplet z kołem zapasowym - 1000-1200 zł

Lakierowanie nadwozia – cały samochód - 4500 zł

Uszycie tapicerki – przednie i tylne siedzenia -1500 zł

Problemy, jakie napotkasz podczas użytkowania

Silnik:benzynowy, 4-cylindrowy silnik o pojemności 2445 ccm i mocy 100 KM. Pozwala to na osiągnięcie „setki” w 19 s, a szybkość maksymalna wynosi 150 km/h. Jednak realnie daje się jechać do około 120 km/h. Według producenta średnie zużycie paliwa wynosi 12 l/100 km.

Usterki: solidna konstrukcja gwarantuje w miarę bezawaryjne użytkowanie nawet wtedy, gdy auto nie jest oszczędzane i wykorzystuje się je do codziennej eksploatacji. Problemy mogą stwarzać elektryczne przełączniki. Dotyczy to m.in. włącznika świateł czy klawisza od elektrycznie wysuwanej anteny. Ich konstrukcja jest kiepska i nie starcza na długo. Naprawa niewiele pomaga.

Nadwozie:trzeba zwrócić uwagę na stan blach, bo korozja jest poważnym problemem samochodu. W tej sytuacji plus stanowi znaczna grubość blach. Dzięki temu dużo czasu minie, zanim pojawią się dziury na wylot. Słabym punktem auta jest wydech. Także w tym przypadku trzeba się liczyć z korozją. Koszty:auto nie kosztuje dużo. Nawet dobrze zachowane egzemplarze nie wymagają wyłożenia dużej gotówki. Podobnie jest z częściami, których ceny okazują się przystępne.

Kupno:ze zdobyciem części nie ma żadnego kłopotu. Jest ich mnóstwo zarówno używanych, jak i nowych. Gorzej będzie ze znalezieniem samochodu w dobrym stanie technicznym.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki