Poza robieniem materiałów filmowych Jonny zajmuje się pisaniem tekstów do międzynarodowych pism, gazet i portali internetowych, takich jak "Sunday Times", "Car", "Motor", Pistonheads.com, "Zoo", "Classic American" oraz "Max Power".

Prezentujemy zapis wywiadu przeprowadzonego z Jonnym, któremu pytania zadawali użytkownicy serwisu Moto.Onet.pl.

Podobno miałeś już w życiu 50 samochodów. Które były twoimi ulubionymi?

Ciężko powiedzieć, ponieważ każdy z nich miał coś charakterystycznego. Niektóre z nich były tanimi okazjami, niektóre były gruchotami, ale wszystkie miały charakter. Miałem Forda Granadę Mk1 z 3-litrowym silnikiem - to był wspaniały samochód, jak z filmu "Lock, stock and two smoking barrels". W końcu wymieniłem go na mikroauto Heinkel w stylu BMW Isetta. Rok później sprzedałem go Michaelowi Barrymore (znany w Wielkiej Brytanii kontrowersyjny prezenter telewizyjny).

Jakim samochodem jeździsz na co dzień?

Obecnie jeżdżę Nissanem Cube, Hyundai'em i10 oraz starym dobrym Volvo 340. Tego ostatniego uratowałem przed zezłomowaniem, więc kosztował mnie tyle co nic, a do tego jeździ bez zarzutu. Przy dobrej pogodzie na ulice wyjeżdżam Dodgem Chargerem z 1968 roku, który ze swoim 6,3-litrowym silnikiem V8 nie jest najbardziej przyjaznym środowisku środkiem transportu.

Jeśli  mógłbyś wybrać, który samochód z przeszłości powinien według ciebie zostać wskrzeszony?

Klasyczny Citroen DS. Nie mogę w to uwierzyć, że Citroen przywrócił markę DS bez zaprezentowania pięknej limuzyny z klasyczną linią. Oryginalny DS to niezaprzeczalnie jeden z najpiękniejszych samochodów na świecie.

Który z drogowych zakazów jest najbardziej absurdalny według ciebie?

Ten, który zabrania picia wody z butelki czy jedzenia jabłka, podczas gdy dozwolone jest palenie papierosa. Przecież to żywy ogień i przy okazji używka, co sprawia, że palenie za kółkiem powinno być zabronione jako bardzo niebezpieczne.

Wiemy, że kochasz samochody, ale powiedz, co sądzisz o motocyklach? Posiadasz jakiś?

Lubię motocykle i w życiu miałem kilka off-roadowych modeli, chociaż nie posiadam prawa jazdy na jednoślad. To celowe działanie z mojej strony, ponieważ obecnie mam zbyt wiele pasji i zbyt mało pieniędzy na realizację ich wszystkich! Miałem w przeszłości także kilka małych Hond Monkey z lat 70. Mam do nich ogromny sentyment, gdyż mieściły się w bagażniku samochodu.

Jaki jest twój samochód marzeń i którego modelu brakuje w twojej kolekcji?

Samochodem moich marzeń jest Porsche 356. Albo naprawdę stare 911, najlepiej z lat 60. Podoba mi się również Tatra 603.

Jakie wyposażenie powinien według ciebie posiadać idealny samochód?

Idealne auto powinno być zawsze wyposażone w otwierany dach. Nie cierpię klimatyzacji, szczególnie kiedy można po prostu otworzyć szyberdach. Powinno się powszechnie przywrócić materiałowe dachy otwierane na całej długości. Poza tym, z racji że jestem dość wysoki, mój idealny samochód musi mieć dużo miejsca na nogi. I jeszcze podpórka pod lewą stopę - bez niej samochód jest do niczego. Każdy potrzebuje podpórkę podczas dłuższych podróży.

O czym byłby jeden z odcinków Fifth Gear, gdybyś nie miał żadnych odgórnych ograniczeń?

To byłby kompletny chaos. Tiff i Jason cały czas uprawialiby drifting na drogach, ja przejechałbym czołgiem przez ulice Londynu, a Tom prawdopodobnie pędziłby z Cornwall do Szkocji z prędkością 305 km/h. Odcinek bez ograniczeń byłby niebezpieczny dla ludzi, ale byłaby to też wielka frajda. Odcinek zacząłbym od palenia gumy w Rolls-Royce Phantomie przez budynkami rządu.

Jaguar i Land Rover należą obecnie do koncernu Tata Motors. Czy to oznacza koniec tych klasycznych marek, czy też początek nowej ery w ich historii?

Z pewnością jest to początek czegoś nowego. Modele Jaguara nigdy nie były lepsze pod względem technologii i dynamiki i Tata o tym wie. Byliby głupcami, gdyby zaczęli psuć to, co obie marki przez lata wypracowały, stając się ikonami motoryzacji. Samochody te są wciąż produkowane w Wielkiej Brytanii i wciąż są najwyższej jakości produktami. Niecierpliwie oczekuję oszczędnego modelu Land Rovera LRX oraz Jaguara XF w wersji kombi!

Czy ruch prawostronny jest dla ciebie problemem lub czy też czymś zupełnie innym od lewostronnego, który obowiązuje w niektórych krajach?

W ruchu lewostronnym jeżdżę od zawsze, więc lubię taki układ. Z drugiej strony posiadam kilka aut z kierownicą po lewej stronie i jeżdżę nimi. To nie problem, jeśli się do tego przyzwyczaisz. Ale muszę przyznać, że najlepszym połączeniem jest jazda brytyjskim modelem z kierownicą po prawej stronie w kraju z ruchem prawostronnym - wtedy zawsze kierowca jedzie przy poboczu. Chciałbym przenieść się do Szwecji z lat 60., kiedy dosłownie jednej nocy zmieniony został tam ruch z lewostronnego na prawostronny.

Który samochód jest symbolem najwyższej jakości?

Jaguar. To jeden z niewielu prawdziwie brytyjskich samochodów na rynku, dorównujący, a czasem nawet przewyższający, jakość konkurencyjnych Mercedesów, BMW czy Astonów. Jaguar XKR jest lepszym autem niż Aston Martin Vantage, a do tego tańszym.

Myślę, że Mercedes obecnie odbudowuje wysoką jakość, po tym jak BMW i Audi odskoczyło pod tym względem od konkurenta w ostatnich latach. Audi obecnie wydaje się nie popełniać błędów, produkując świetnie wykonane samochody. Poza tym ich modele wyglądają lepiej od aut BMW.

Jakie nowe rozwiązania stosowane przez producentów są najbardziej irytujące?

Kluczyki, które nie są już właściwie kluczykami. Obecnie drzwi otwiera się zdalnie, nie trzeba nawet wkładać kluczyka do stacyjki. Gdzie więc przypiąć breloczek? To nie jest dobry kierunek technologicznej ewolucji.

Wszystkie największe marki samochodów - Jaguar, Rover, Opel, Volvo, Saab, które uważane są za fundamenty światowej motoryzacji, mają obecnie spore problemy. Co jest tego przyczyną?

Zasadniczym problemem tych, którzy są na samej górze jest to, że jedyną możliwą drogą dla nich jest droga w dół. GM i Ford niestety dopuściły do tego, że ich hojność wobec pracowników zaczęła podcinać im nogi. GM nigdy nie będzie już tą samą marką, ale też zmiany były jej potrzebne. Wiele produktów General Motors było w ostatnim czasie bez wyrazu i słabej jakości, w porównaniu do koreańskiej czy japońskiej konkurencji. Wierzę też, że Saab powróci do gry mocniejszy i bardziej wyjątkowy, niż był do tej pory. Uważam, że Jaguar i Land Rover będą w dalszym ciągu koncentrować się na wytwarzaniu wysokiej jakości luksusowych samochodów. Toyota z kolei, może i jest największym światowym producentem, ale wciąż potrzebują nowego, interesującego modelu. Przywróćcie Suprę i Celicę panowie!

Co sądzisz o przejmowaniu przez Fiata amerykańskiej motoryzacji?

To jest wydarzenie, którego z pewnością nikt wcześniej się nie spodziewał! To ciekawe, ponieważ większość amerykańskich producentów stała się w ostatnich czasach leniwa, a działania Fiata są dla nich kubłem zimnej wody. Amerykanie zbyt wolno rozwijali swoją motoryzację pod względem stylistycznym i technologicznym, a klienci zaczęli sobie w pewnym momencie zdawać sprawę z tego, że Hondy, Toyoty czy Hyundai'e mogą być lepszą i tańszą alternatywą. Chrysler 300C jest jednym z moich ulubionych współczesnych samochodów, ale już każdy inny model tego producenta nie powinna nigdy powstać. Neon? PT Cruiser? Voyager? Dodge Aveger? Wszystkie są koszmarne.

Mamy w Polsce takie powiedzenie: nigdy nie kupuj aut na "F" - Fiata, Forda i francuskich. Czy macie w Wielkiej Brytanii podobne?

Funkcjonuje kilka powiedzeń z przeszłości. Jednym, które zapamiętałem, jest rozwinięcie słowa FORD - Fix Or Repair Daily (w wolnym tłumaczeniu: "naprawiasz lub remontujesz codziennie"). My w Anglii jesteśmy przywiązanymi do marek konserwatystami, chociaż ostatecznie okazuje się, że marki takie jak Skoda oferują fantastyczną ofertę pod względem stosunku ceny do jakości. Osobiście uważam, że Bristol jest świetnym miastem, ale samochody marki o tej samej nazwie są marne.

Tłumaczenie: Michał Szymaczek/Onet.pl