Zdjęcia

Fotoradary: jak to działa w Europie, jak to działa w Polsce?

Volvo FMX na zdjęciach

Na wystawie Bauma w Monachium, w Niemczech, Volvo Trucks prezentuje Volvo FMX. Jest to nowy samochód ciężarowy przeznaczony dla branży budowlanej. Kabina nowego Volvo FMX jest wykonana ze stali o dużej wytrzymałości. Część podzespołów przeniesiono na nowe miejsce w celu zwiększenia odporności na uszkodzenia w trudnych warunkach użytkowania. Pojazd ma bardziej muskularny trzyczęściowy zderzak oraz przeprojektowane reflektory o skośnych liniach. Lampy lepiej oświetlają drogę i są bardziej trwałe. Niskie położenie kabiny względem podwozia oznacza wygodę wsiadania i wysiadania oraz doskonałą widoczność najbliższego otoczenia pojazdu. Kierowca ma do dyspozycji więcej przestrzeni w środku, więcej schowków oraz nowy fotel, który może być pochylony do przodu o dodatkowe cztery stopnie. W koło kierownicy wbudowano przyciski sterujące wieloma funkcjami, takimi jak m.in. tempomat, telefon, system nawigacyjny, dzięki temu wszystkie elementy sterujące są w zasięgu ręki. Stacyjkę przeniesiono na deskę rozdzielczą. Tuż obok stacyjki, znajdują się najważniejsze przyrządy, m.in. wbudowany w deskę rozdzielczą wyświetlacz informacyjny. Dostępna do pobrania jest też nowa aplikacja mobilna "MyTruck", która poszerza możliwość kierowcy o monitorowanie i sterowanie niektórymi funkcjami samochodu ciężarowego na odległość. Aplikacja umożliwia zdalne uruchamianie ogrzewania parkingowego, a także kontrolę statusu alarmu, zamków drzwi i poziomu paliwa. Wśród innych nowych cech znajduje się aktywny...

Fotoradary: jak to działa w Europie, jak to działa w Polsce?

Poszukiwane w Holandii auta w rękach polskiej policji

Korzyści z funkcjonowania bazy SIS oraz bardzo dobrą współpracę polskiej i holenderskiej policji pokazała dzisiejsza akcja zatrzymania poszukiwanych samochodów. Polscy policjanci zakończyli podróż dwóch samochodów, w tym Land Rovera używanego przez przestępców napadających na bankomaty przy użyciu materiałów wybuchowych. Mimo schowania samochodów pomiędzy meblami w tirze, zostały one znalezione i zabezpieczone przez policję. Biuro Międzynarodowej Współpracy Policji KGP otrzymało pilną informację od policji holenderskiej, że na terenie Polski może znajdować się samochód Land Rover, z którego przestępcy korzystali podczas napadów na bankomaty. W napadach na bankomaty przestępcy używali materiałów wybuchowych. Informacja z Holandii była sygnałem dla polskich policjantów, że samochód należy jak najszybciej "namierzyć" i zatrzymać poruszające się nim osoby. Policyjne ustalenia wskazywały na lokalizację samochodu i wynikało z nich, że auto przemieszcza się przez terytorium Polski, od zachodniej granicy w Słubicach, przez centrum Polski w kierunku Białegostoku. Kierunek przemieszczania się sugerował policjantom, że auto może poruszać się na litewskich numerach rejestracyjnych. Jednocześnie ustalenia wskazywały, że kierowca samochodu co jakiś czas odpoczywa na parkingach dla tirów. Policjanci nie wykluczali, że samochód mógł zostać ukryty w innym, dużym samochodzie. Ta wersja okazała się strzałem w dziesiątkę. Podczas jednej z kontroli drogowych, które w tym czasie i miejscu były...

Fotoradary: jak to działa w Europie, jak to działa w Polsce?

Volvo pokazało nowe modele serii R-Design

Volvo pokazało usportowione wersje nowych modeli XC60, S60 i V60. Pakiet R-Design obejmie zmiany stylistyczne oraz mechaniczne. W ofercie pozostaje lakier Rebel Blue, jednak tym razem szwedzkie nowości zostały pokazane w intensywnej czerwieni. Najbardziej charakterystycznym elementem nowych aut Volvo są pięcioramienne felgi ze stopów lekkich o wzorze dostępnym wyłącznie z pakietem R-Design. W modelach S60 i V60 ich maksymalny rozmiar to 19 cali, a w XC60 - 20 cali. We wszystkich modelach serii 60 zniknęły pionowe światła do jazdy dziennej umieszczone obok reflektorów. Teraz lampy przednie są szersze, a wspomniane światła zamontowane są poziomo w zderzaku przednim. Nowością jest także czarny, błyszczący grill chłodnicy i nowe przetłoczenia na masce. Z maski znikły spryskiwacze przedniej szyby, ukryte teraz pod jej krawędzią. W wersji R-Design nie zabrakło także wkomponowanych w karoserię spojlerów i dyfuzorów. W środku wersję R-Design poznamy po sportowych fotelach kubełkowych - znacznie mocniej wyprofilowanych niż dotąd. Także tapicerki są zaprojektowane specjalnie dla tej wersji. W standardzie R-Design fotele obito materiałem o fakturze Nubuku ze wstawkami z perforowanej skóry. Za dopłatą oferowane będą fotele z pełnymi obiciami skórzanymi. Każde z siedzeń, niezależnie od tkaniny, będzie miało grubszy sportowy szew i będzie ozdobione logotypem R-Design. Będzie on też widoczny na grillu chłodnicy, na sportowej kierownicy i na innych elementach wnętrza. Analogowe zegary...

Fotoradary: jak to działa w Europie, jak to działa w Polsce?

Renault Clio R.S. (test)

Chcesz poczuć się jak w legendarnym Alpine A110 z 1969 roku, chwilę później jak w rajdówce R8 Gordini, a za moment jak w Nissanie GT-R, i to nie wysiadając z jednego auta? To możliwe tylko w R.S. - Renault Clio R.S. W nowej generacji RS-a Renault zrezygnowało z 2-litrowego wolnossącego silnika na rzecz mniejszej 1,6-litrowej jednostki turbodoładowanej, zastosowanej już w Nissanie Juke Nismo. Clio z tą jednostką może się pochwalić lepszymi osiągami niż poprzednik. Choć ma tę samą moc 200 KM to przyśpiesza od zera do setki w czasie 6,7 sek. (0,2 szybciej niż w modelu trzeciej generacji) i osiąga większą o 5 km/h prędkość maksymalną (230 km/h). Największe różnice występują w zakresie parametrów pracy silnika. W poprzedniku maksymalny moment obrotowy 215 Nm był osiągany dopiero przy 5400 obr./min. W obecnej generacji dzięki turbosprężarce maksymalne 240 Nm mamy już przy 1750 obr./min. Możemy więc liczyć na dobre przyśpieszenia już od niskich obrotów, a nie dopiero po wkręceniu się w górne rejestry obrotomierza jak w poprzedniku. Efektowne ruszenie i przyśpieszanie może nam zapewnić funkcja Launch Control. Przy jej użyciu samochód jest w stanie rozpędzać się z maksymalną dla niego skutecznością, której nie byłby w stanie osiągnąć nawet najlepszy kierowca rajdowy. Zawieszenie wariantu R.S., mimo że np. sztywniejsze o 60% niż w zwykłym Clio, nie jest całkowicie pozbawione komfortu dzięki czemu wariant ten możemy użytkować na co dzień. Z drugiej strony w szybkiej jeździe docenimy...

Fotoradary: jak to działa w Europie, jak to działa w Polsce?

Range Rover Sport na zdjęciach

Na salonie samochodowym w Nowym Jorku zadebiutuje najnowszy Range Rover Sport. Model trafi do sprzedaży jeszcze w tym roku. Nowy Range Rover Sport znajdujący się w gamie między Range Roverem, a modelem Evoque. Model ma 4850 mm długości, co czyni go 62 mm dłuższym od swego protoplasty i ma znacznie większy rozstaw osi (+178 mm) co daje więcej przestrzeni na nogi i ułatwia dostęp do rzędu tylnych foteli. Nowy Sport jest też krótszy o 149 mm i niższy o 55 mm od flagowego Range Rovera. Wnętrze jest eleganckie ze sportowymi elementami i funkcjonalne. Trzeci rząd siedzeń jest elektrycznie składany i dzielony w układzie 50/50 fotele całkowicie chowają się w podłodze, nie zajmując przestrzeni bagażnika. Typ 5+2 dostępny jest opcjonalnie. Sport jest też lżejszy od swego poprzednika nawet o 420 kilogramów. Kuracja odchudzająca wpłynęła na właściwości jezdne oraz osiągi samochodu. W początkowej fazie produkcji, nowy Range Rover Sport dostępny będzie z czterema jednostkami napędowymi - dwiema benzynowymi Supercharged (5,0 l V8 o mocy 510 KM oraz 3,0 V6 o mocy 340 KM) i dwiema z zapłonem samoczynnym (3,0 l TDV6 o mocy 258KM i 3,0 l SDV6 o mocy 292 KM). Gama silnikowa zostanie powiększona w późniejszym okresie o silnik 4,4 l SDV8 o mocy 340 KM oraz hybrydą z dieslem już pod koniec 2013 roku. Wszystkie jednostki wykorzystują automatyczną skrzynię biegów ZF 8HP70 o ośmiu przełożeniach przekazującą napęd na wszystkie koła. Czas przyspieszenia 0-100 km/h będzie wynosił dla najmocniejszej...

Fotoradary: jak to działa w Europie, jak to działa w Polsce?

Renault Clio Grandtour (test)

Poprzednia generacja kombi Grandtour była dobrze przyjęta na polskim rynku. Clio Grandtour ma całkowitą długość 426,7 cm, a więc jest o 20,4 cm dłuższy niż wersja hatchback. Dodatkowe centymetry nadwozia udało się stylistom zakomponować bardzo zgrabnie. Lakierowane na czarno słupki B, C i D oraz unosząca się ku tyłowi krawędź bocznych okien dodają nadwoziu dynamiki. Podobnie jak w hatchbacku klamki drugiego rzędu drzwi ukryto w słupkach. Z kolei czarny pseudodyfuzor na tylnym zderzaku dodaje mu lekkości. Wnętrze wersji Grandtour nie różni się niczym w porównaniu z hatchbackiem. Jedynie pasażerowie drugiego rzędu mogą liczyć na nieco więcej (o 1,5 cm) miejsca nad głowami. Mimo twardych tworzyw deski rozdzielczej i obić drzwi wnętrze jest przytulne, fotele są przyzwoicie wyprofilowane i wygodne. Ergonomia również nie budzi zastrzeżeń i jedynie wątpliwości będzie można mieć co do estetyki błyszczącej środkowej konsoli po latach użytkowania. Jest ona podatna na zarysowania i szybko zbiera odciski palców. Grandtour dobrze prezentuje się w zakresie funkcjonalności. Jego bagażnik o pojemności 443 litrów można powiększyć do 1380 litrów. W Fabii możemy liczyć na więcej: odpowiednio 505 i 1485 litrów. W Renault pomyślano o 85-litrowym schowku pod podłogą bagażnika. Nowością w tym segmencie jest możliwość składania oparcia fotela pasażera w pierwszym rzędzie. Dzięki temu możemy nowym Clio przewozić przedmioty o długości nawet 248 cm. Kombi Renault można zamówić z jednym z dwóch...

Fotoradary: jak to działa w Europie, jak to działa w Polsce?

Peugeot 2008 (Genewa 2013)

Podczas targów motoryzacyjnych w Genewie Peugeot zaprezentował swój model 2008. Nowy rywal Nissana Juke jest przeznaczony na rynek Europy, Azji i Ameryki Południowej i będzie produkowany początkowo w fabryce w Mulhouse we Francji, a następnie w Chinach i Brazylii. Mając zaledwie 4,16 m długości oraz 1,74 m szerokości, Peugeot 2008 jest zwrotny i dobrze się prowadzi. Jednocześnie oferuje przestronne wnętrze, wysoki komfort jazdy oraz ponadprzeciętną funkcjonalność. Dostęp do przestronnego bagażnika z zewnątrz jest prosty i odbywa się przez szeroki otwór załadunkowy. Próg umieszczono nisko (60 cm) i dodatkowo zabezpieczono listwą ochronną ze szczotkowanej stali nierdzewnej. Dzielone oparcie tylnej kanapy składa się w stosunku 1/3 - 2/3, dzięki czemu możliwe jest zwiększenie pojemności bagażnika w przedziale od 360 do 1194 dm3, z czego 22 dm3 znajduje się w schowku pod podłogą. Aby złożyć oparcie tylnej kanapy, wystarczy nacisnąć przycisk umieszczony w jego górnej części. Siedziska składają się automatycznie. Model 2008 równie dobrze odnajduje się w mieście, jak i w terenie, gdzie pomaga mu system Grip Control. Opatentowany przez Grupę PSA system Grip Control optymalizuje trakcję w warunkach ograniczonej przyczepności. Bardzo pomocny okazuje się również 16-centymetrowy prześwit, zaawansowany układ kontroli trakcji oraz opony M+S. Funkcjonalny i wszechstronny system Grip Control dostosowuje charakterystykę pracy do warunków drogowych, oddziałując na koła przedniej osi, dzięki...

Fotoradary: jak to działa w Europie, jak to działa w Polsce?

Citroen C3 Hybrid Air (Genewa 2013)

Podczas salonu samochodowego w Genewie, koncerny Peugeot i Citroen zaprezentowały swoje najnowsze dzieło - samochód hybrydowy, łączący silnik spalinowy i napęd na... sprężone powietrze. Technologia Hybrid Air opiera się na połączeniu silnika benzynowego, systemu magazynowania energii w formie sprężonego powietrza, zespołu składającego się z dwóch silników-pomp hydraulicznych i automatycznej skrzyni biegów wykorzystującej przekładnię planetarną. Dostępne są 3 tryby działania: Tryb Powietrzny - przy zerowej emisji, Tryb Benzynowy - gdy działa tylko silnik cieplny oraz Tryb Kombinowany - który sumuje moc silnika benzynowego z mocą napędu sprężonym powietrzem. W warunkach drogowych możliwe jest obniżenie zużycia paliwa do poziomu 2 l/100 km, dla miejskich samochodów. W warunkach jazdy miejskiej, zużycia paliwa zmniejsza się o 45 proc. Gdy Tryb Powietrzny jest aktywowany, działa w identyczny sposób jak tryb ZEV (Zero Emission Vehicle) samochodów hybrydowych. Silnik spalinowy nie pracuje. Zgromadzona energia (sprężone powietrze) jest przekazywana na koła poprzez silniki hydrauliczne i skrzynię biegów. W zależności od napotkanego natężenia ruchu, 60 do 80 proc. czasu jazdy w mieście będzie się odbywało w tym trybie. Maksymalne wykorzystanie opóźnień i hamowań pozwoli na skuteczne doładowanie zapasu sprężonego powietrza. Ten tryb jest aktywny aż do 70 km/godz. Tryb benzynowy to tryb pracy z silnikiem termicznym, który przekazuje energię na koła bez udziału zgromadzonej dodatkowej...

Fotoradary: jak to działa w Europie, jak to działa w Polsce?

Premiera Dunlop Sport BluResponse

Technologia oponiarska z każdym miesiącem ewoluuje z uwagi na setki godzin testów na torach rozrzuconych po całym świecie. Doświadczenia w samochodach wyścigowych okazują się bezcenne, bo pomagają poprawić mieszankę, co przekłada się na lepszą przyczepność, wytrzymałość w trudnych warunkach i mniejszą podatność na uszkodzenia. Na rynku właśnie pojawia się najnowszy model Dunlopa. Debiut opony przewidziano na wiosnę tego roku, ale my nieco wcześniej mieliśmy okazję poznać jej możliwości. W tym celu udaliśmy się do pogrążonego w zimie Dubaju. O tej porze roku, trudno sobie wymarzyć lepsze miejsce na służbową podróż. Wróćmy jednak do przedmiotu wyprawy. Debiut najnowszej opony Dunlop Sport BluResponse zbiegł się ze 125 rocznicą istnienia marki. W tym czasie producent wystawiał swój produkt na wyścigowych trasach całego świata, zbierając tym samym bezcenne doświadczenie. Po latach ewolucji, udało się stworzyć gumę łączącą cechy ogumienia sportowego i do codziennego użytkowania klasy premium. Priorytetem dla konstruktorów stało się opracowanie mieszanki o niższym oporze toczenia. Ten parametr poprawiono o 30% w stosunku do poprzednika. Udało się również skrócić drogę hamowania na mokrej nawierzchni względem konkurencyjnych produktów aż o 3 metry. Zaletą Dunlopa jest także dobra odporność na aquaplaning. Wynika to z zastosowania szerokich rowków centralnych, skutecznie odprowadzających wodę zwłaszcza przy wysokich prędkościach. Żeby o słuszności powyższych informacji przekonać...

Fotoradary: jak to działa w Europie, jak to działa w Polsce?

Abarth 695 Record (Genewa 2013)

Samochody należące do programu Abarth 'fuoriserie' (czyli "poza serią") pozwalają wyróżnić się na drodze. Montowane w polskiej fabryce Fiat Auto Poland samochody są napędzane silnikiem 1.4 Turbo T-Jet 16v wzmocniony do 180 KM, połączonym ze skrzynią biegów 'Abarth Competizione'. W samochodzie 'fuoriserie' zamontowane zostały opony na obręczach ze stopów lekkich, o rozmiarze 17''. Poza tym zmodyfikowane zostały zawieszenia i układ hamulcowy: tarcze hamulcowe wentylowane (średnica 305 mm) z czterotłoczkowymi zaciskami, sygnowane logo Brembo, i specjalne amortyzatory  Koni, wykonane w technologii FSD gwarantujące wysokie osiągi w pełnym bezpieczeństwie. Nie mogło zabraknąć układu wydechowego typu "dual mode" ze zmiennym przeciwciśnieniem, podkreślającym osiągi i dźwięk silnika powyżej 3 000 obrotów/min. Abarth 695 'Record'Ta personalizacja zainspirowana jest odnoszącymi sukcesy samochodami, które tworzyły historię wyścigów Abarth, wśród których znajduje się Abarth 750 Record Bertone. Wyprodukowany  w roku 1956, po wielu latach badań w zakresie aerodynamiki, samochód ten na torze wyścigowym  Autodromo w Monzie dziesięciokrotnie pobił światowe rekordy, w tym rekord '72 godzin', pokonując 10 125,26 km. W wystroju wnętrza widać przywiązanie wagi do szczegółów i sportowy charakter, dzięki fotelom  'Abarth Corse by Sabelt' z czarnej skóry z wstawkami z Alcantary i przeszyciami w kolorze czerwonym oraz elementów foteli z błyszczącego włókna węglowego. Materiał ten został...

Fotoradary: jak to działa w Europie, jak to działa w Polsce?

Kia Provo (Genewa 2013)

Kia pokazała w Genewie model Provo, który - nomem omen - sprowokował do dyskusji. Nie tylko odważną stylistyką, ale przede wszystkim nazwą. Jak tłumaczy producent, chodzi o nawiązanie do angielskiego słowa "provoke", czyli prowokować. Jest też jednak druga strona medalu. Provo kojarzy się bowiem mocno z nazwą terrorystycznego irlandzkiego ugrupowania IRA (Provisional Irish Republican Army), których członkowie nazywają się... "provos". Zostawmy jednak kontrowersje na boku. Kompaktowa Kia Provo ma 3,88 m długości, 1,77 m szerokości oraz 1,35 m wysokości, a rozstaw osi wynosi 2,53 m. Samochód odznacza się zdecydowanym designem, co podkreślają reflektory złożone z 850 programowalnych diod LED. Mogą one służyć jako światła do jazdy dziennej lub drogowe. W wyglądzie zwraca uwagę kolor czerwonej pomarańczy pokrywający dach i elementy przedniego zderzaka, które kontrastują z szaro-zieloną karoserią. Samochód koncepcyjny osadzono na "frezowanych" kołach z lekkiego stopu 225/40 R19, mocowanych pojedynczymi nakrętkami również w kolorze pomarańczowym. Kia Provo jest napędzana za pomocą 1,6-litrowego silnika Turbo GDI o mocy 204 KM połączonego z jednostką elektryczną produkującą 45 KM, która w miarę potrzeby zaczyna napędzać tylne koła. Napęd jest przekazywany za pomocą dwusprzęgłowej, siedmiostopniowej skrzyni biegów. Silnik elektryczny może być także włączany przyciskiem na tablicy rozdzielczej do zeroemisyjnej jazdy w ruchu miejskim. Samochód posiada system regeneracji energii...

Fotoradary: jak to działa w Europie, jak to działa w Polsce?

Volkswagen Golf GTD (Genewa 2013)

Volkswagen zaprezentował w Genewie najnowszą wersję Golfa GTD, którego silnik TDI o mocy 184 KM spełnia surowe wymagania normy EU6. Oszczędny i sportowy - tymi cechami model opisywany jest od ponad trzydziestu lat. Pierwszy Volkswagen Golf GTD z silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem, sportowym dostrojeniem i wyposażeniem w stylu Golfa GTI zrewolucjonizował w 1982 roku segment kompaktowych samochodów wysokoprężnych. W tym roku, na bazie siódmej generacji Golfa, pojawi się najmocniejszy GTD w historii. Z mocą 184 KM nowy Golf GTD jest równie dynamicznym, co oszczędnym samochodem, doskonale sprawdzającym się na długich trasach. Rozwijający prędkość 230 km/h Volkswagen, w wersji z 6-biegową manualną skrzynią biegów, zużywa zaledwie 4,2 litra paliwa na 100 kilometrów. Z opcjonalną, 6-biegową DSG, spalanie wynosi 4,7 l/100 km. Moment obrotowy wynoszący 380 Nm dostępny jest już od 1750 obr./min. Golf GTD wyróżnia się przyciemnionymi diodowymi światłami tylnymi i diodowym oświetleniem tablicy rejestracyjnej oraz chromowaną, podwójną końcówką rury wydechowej. Dynamikę modelu podkreślają 17-calowe obręcze GTD z oponami 225/45, poszerzone progi, dyfuzor, sportowe zawieszenie i duży spojler na krawędzi dachu. We wnętrzu również można znaleźć liczne elementy typowe dla GTD: obok sportowych siedzeń pokrytych tkaniną w kratę Clark, czarnej podsufitki, sportowej kierownicy, nakładek na pedały i podpórki pod nogę ze stali nierdzewnej należą do nich także specjalna gałka dźwigni...

Fotoradary: jak to działa w Europie, jak to działa w Polsce?

Volkswagen Golf GTI (Genewa 2013)

Volkswagen zaprezentował podczas Genewskiego Salonu Samochodowego najnowszą wersję Golfa GTI. Po raz pierwszy ten sportowy samochód będzie dostępny w dwóch wersjach mocy: seryjnie - 220 KM i z pakietem Performance - 230 KM. Nowy model jest napędzany silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem (TSI) o mocy 220 KM. Po raz pierwszy w historii tego samochodu sportowego dostępny będzie fabryczny pakiet zwiększający moc - Performance. W tej wersji maksymalna moc wyniesie 230 KM. Obie wersje dysponują maksymalnym momentem 350 Nm. 220 konny GTI rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,5 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 246 km/h. GTI z pakietem Performance rozpędza się maksymalnie do 250 km/h, a sprint do 100 km/h zajmuje mu 6,4 sekundy. Oba warianty posiadają system Start-Stop, spełniają normę emisji spalin EU6, wyposażone są w 6-biegową przekładnię manualną i zużywają według normy DIN 6 litrów paliwa na 100 km (CO2: 139 g/km). Zużycie paliwa nowego Golfa GTI zmniejszyło się w porównaniu z poprzednikiem o 18 procent. O sportowym charakterze Golfa GTI świadczą tradycyjnie czerwone zaciski hamulców, dwie chromowane końcówki rur wydechowych i sportowe zawieszenie. Kolejne cechy charakterystyczne modelu to 17-calowe obręcze GTI Brooklyn z oponami 225/45, poszerzone progi, dyfuzor i przyciemnione tylne światła diodowe (z diodowym oświetleniem tablicy rejestracyjnej). W środku uwagę przyciągają sportowe siedzenia pokryte tapicerką w kratę, czarna podsufitka...

Fotoradary: jak to działa w Europie, jak to działa w Polsce?

Peugeot Hybrid Air (Genewa 2013)

Podczas salonu samochodowego w Genewie, koncerny Peugeot i Citroen zaprezentowały swoje najnowsze dzieło - samochód hybrydowy, łączący silnik spalinowy i napęd na... sprężone powietrze. Technologia Hybrid Air opiera się na połączeniu silnika benzynowego, systemu magazynowania energii w formie sprężonego powietrza, zespołu składającego się z dwóch silników-pomp hydraulicznych i automatycznej skrzyni biegów wykorzystującej przekładnię planetarną. Dostępne są 3 tryby działania: Tryb Powietrzny - przy zerowej emisji, Tryb Benzynowy - gdy działa tylko silnik cieplny oraz Tryb Kombinowany - który sumuje moc silnika benzynowego z mocą napędu sprężonym powietrzem. W warunkach drogowych możliwe jest obniżenie zużycia paliwa do poziomu 2 l/100 km, dla miejskich samochodów. W warunkach jazdy miejskiej, zużycia paliwa zmniejsza się o 45 proc. Gdy Tryb Powietrzny jest aktywowany, działa w identyczny sposób jak tryb ZEV (Zero Emission Vehicle) samochodów hybrydowych. Silnik spalinowy nie pracuje. Zgromadzona energia (sprężone powietrze) jest przekazywana na koła poprzez silniki hydrauliczne i skrzynię biegów. W zależności od napotkanego natężenia ruchu, 60 do 80 proc. czasu jazdy w mieście będzie się odbywało w tym trybie. Maksymalne wykorzystanie opóźnień i hamowań pozwoli na skuteczne doładowanie zapasu sprężonego powietrza. Ten tryb jest aktywny aż do 70 km/godz. Tryb benzynowy to tryb pracy z silnikiem termicznym, który przekazuje energię na koła bez udziału zgromadzonej dodatkowej...

Fotoradary: jak to działa w Europie, jak to działa w Polsce?

Chevrolet Corvette Stingray (Genewa 2013)

Chevrolet Corvette Stingray pokazany właśnie na salonie samochodowym w Genewie jest najmocniejszym produkcyjnym Chevroletem Corvette w historii. W wersji podstawowej generuje według wstępnych danych 450 KM mocy i 610 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To o 50 KM więcej niż podstawowa wersja poprzedniej Corvette C6. Nowy model jest też najszybszym modelem Corvette w dziejach - auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie poniżej czterech sekund, a w zakrętach osiąga przeciążenia wynoszące ponad 1 g. Co więcej, Stingray 2014 będzie prawdopodobnie najoszczędniejszym modelem Corvette jaki kiedykolwiek powstał, ponieważ w cyklu pomiarowym EPA 2013 jego zapotrzebowanie na paliwo będzie wynosiło jedynie około 9 l/100 km. "Podobnie jak model Sting Ray z 1963 roku, najlepsze modele Corvette ucieleśniają ducha wiodących w klasie osiągów, oferując przy tym najnowocześniejsze technologie, zapierający dech w piersiach design nadwozia oraz budzące podziw wrażenia z jazdy" - powiedział Mark Reuss, prezes General Motors North America. "Dzięki dzisiejszym osiągnięciom w dziedzinie inżynierii i wzornictwa, nowy Chevrolet Corvette może przekroczyć kolejne granice w tym zakresie" - dodał. Nowy silnik V8 LT1 o pojemności 6,2 litra wyposażony w wiele zaawansowanych technologii, jak bezpośredni wtrysk paliwa, funkcję aktywnego zarządzania paliwem (Active Fuel Management), układ zmiennych faz rozrządu oraz zaawansowany układ spalania umożliwia wygenerowanie wyższej mocy przy niższym zużyciu...

Fotoradary: jak to działa w Europie, jak to działa w Polsce?

Ruszyła produkcja auta z Polski

28 lutego 2013 roku pierwszy egzemplarz kabrioletu Opla, zjechał z taśmy montażowej w Gliwicach. Najmłodszy członek rodziny Opla będzie miał światową premierę podczas Salonu Samochodowego w Genewie na początku marca. Od rozpoczęcia działalności w 1996 r., zakład produkcyjny w Gliwicach jest stałym elementem strategii rynkowej Grupy GM. Cascada to już szósty model Opla budowany przez polskich pracowników w fabryce o najnowocześniejszej infrastrukturze i najwyższych standardach w zakresie jakości. Nowy kabriolet Opla jest klasycznym autem czteroosobowym o wydłużonej sylwetce z miękkim, otwieranym dachem. Wprowadzany na rynek model jest dostępny z karoserią w dziesięciu kolorach, które można łączyć z trzema barwami dachu. Zaś koła występują w dziesięciu różnych stylach i rozmiarach od 17 do 20 cali. Właściciele tego auta mogą wybrać jeden z trzech opcjonalnych systemów audio-informacyjnych i nawigacyjnych, które można połączyć z techniką Digital Audio Broadcast (DAB+); rozwiązania te mogą także łączyć funkcje telefonu komórkowego. Najwyższy poziom bezpieczeństwa i przyjemność jazdy uzyskano dzięki wspomaganiu kierownicy, systemom podnoszącym komfort oraz rozwiązaniom ochronnym, takim jak: system adaptacyjnego zawieszenia FlexRide za 980 euro, wyposażona w liczne funkcje kamera Opel Eye drugiej generacji (800 euro) oraz ergonomiczne fotele wysokiej jakości z certyfikatem AGR dla kierowcy i pasażera siedzącego z przodu za 685 euro. Dostępne są także inne dodatki podnoszące...
Fotoradary: jak to działa w Europie, jak to działa w Polsce?

Czy da się uratować płonące auto?

Zgodnie z rozporządzeniem ministerstwa infrastruktury niezbędnym elementem wyposażenie samochodu jest m.in. gaśnica. Ma ona być sprawna i posiadać aktualne badanie, czyli legalizację. Tyle teorii. Praktyka pokazuje zupełnie coś innego. Gaśnicę wozimy w samochodzie, ponieważ tak nakazują przepisy. Niektórzy kierowcy nie wiedzą nawet gdzie ona się znajduje, a spory odsetek nie ma pojęcia jak z niej korzystać - a wystarczy tylko przeczytać instrukcję. Podczas gaszenie pożaru nie otwierajmy bez potrzeby drzwi, okien i maski przykrywającej silnik. W przeciwnym razie możemy spowodować wzrost intensywności ognia. Jeżeli mamy dostęp do kabiny pojazdu (pożar nie jest duży) powinniśmy wyłączyć silnik co odetnie dopływ paliwa i odłączy główny przewód elektryczny od akumulatora. Niewielki pożar komory silnika możemy spróbować ugasić za pomocą koca lub gaśnicy proszkowej. Podnosimy maskę na około 10 cm, przynajmniej na początku zanim rozpylimy proszek po raz pierwszy. Pamiętajmy, że gaśnica ma ograniczoną pojemność. Nie używajmy jej na ślepo - duśmy płomienie małymi dawkami, tak aby proszku starczyło na jak największa powierzchnię. Gasząc samochód miejcie na uwadze możliwość wybuchu zbiornika z paliwem. Każdy samochód w Polsce musi być wyposażony w gaśnice. Na ogół są to metalowe pojemniki z proszkiem gaśniczym o zawartości kilograma lub dwóch kilogramów. Kierowcy najczęściej wybierają te mniejsze i tańsze. Ale pytanie: czy one są skuteczne? Kiedy się o tym przekonujemy, na ogół jest...