Fiat 500L z nowym silnikiem z Polski
Fiat 500L już jest, już jeździ, zdobywa kolejnych klientów i właśnie zwiększył swoją atrakcyjność przez dołożenie dwóch nowoczesnych silników - benzynowego 0,9 TwinAir i Diesla 1,6 Multijet II. Oba dysponują identyczną mocą 105 KM, ale na tym koniec podobieństw. Są to silniki o kompletnie różnym charakterze. 0,9-litrowy, dwucylindrowy, turbodoładowany motor TwinAir to produkowany w polskiej fabryce silnik, z którego Fiat jest szczególnie dumny. Bo jest z czego. TwinAir jest lauretaem konkursu International Engine of The Year 2011, kiedy to w klasyfikacji generalnej pokonał m.in. volkswagenowskie 1,4 TSI. Do tej pory znaliśmy jego dwa wcielenia, w dwóch poziomach mocy. Teraz nadeszła długo oczekiwana premiera najmocniejszej odmiany, która może poszczycić się nie byle jakim stosunkiem mocy do pojemności 117 KM/l. Turbosprężarka wyciska z dwóch cylindrów 105 KM przy 5 500 obr./min i 145 Nm przy 2 000 obr./min. Brzmienie silnika przywodzi na myśl poczciwego Fiata Cinquecento 700, pod maską którego również pracowały dwa cylindry, choć o zdecydowanie mniejszej mocy i przede wszystkim znacznie prostszej konstrukcji. W zasadzie oba motory dzieli bezkresna technologiczna przepaść, więc na dźwięku zakończę ich porównanie. Spodziewałem się, że ważący ponad 1,2 tony Fiat 500L będzie "mułowaty", bo pamiętam, że kiedy jeździłem o niemal 300 kg lżejszą Lancią Ypsilon z 85-konną wersją TwinAira, mocy wyraźnie mi brakowało. Dodatkowo, podczas konferencji prasowej, inżynier Fiat Powertrain...