Unimog U 500: jeszcze samochód czy już traktor?
Unimog U 500: jeszcze samochód czy już traktor? To pytanie jest jak najbardziej na miejscu, bowiem pojazdy mercedesa, których początek sięga jesieni 1945 roku, od samego początku zaprojektowano jako pojazdy wspierające prace rolnicze. Silnik o mocy 25 KM (czyli tyle ile w Maluchu), prędkość max 50 km/h i rozstaw kół równy dwóm zagonom w polu ziemniaczanego pola. Takie były początki. Obecnie, do Unimoga pasuje nazwa "nośnik osprzętu", bowiem osiągi trakcyjne (wcale nie małe), podporządkowane są zadaniom, które wypełnić musi auto w zależności od rodzaju dźwiganej na ramie zabudowy. U 5000 to największy przedstawiciel rodziny Unimoga. Silnik Prawie 5 litrowy silnik generuje moc prawie 220 KM, co jest zupełnie wystarczające nawet jeśli weźmie się pod uwagę, że DMC wynosi 13,8 tony, masa własna ponad 9 ton, a ładowność ponad 4,5 tony. Nie chodzi bowiem o wyścigi na drodze lecz zdolność pokonania ciężkiego terenu i napędzenie przystawek odbioru mocy, dzięki którym pracować mogą różnorodne narzędzia o napędzie hydraulicznym (wywrotka, żuraw zakabinowy, kosiarka, wyciągarka, pług śnieżny, pompa strażacka czy zamiatarka). Układ jezdny Skrzynia biegów z 8 przełożeniami (sterowanie elektropneumatyczne Telligent) oraz reduktorem i rewersem (możliwość uzyskania 8 biegów do do jazdy wstecz), skrzynia rozdzielcza, blokady mostów napędowych, mosty napędowe ze zwolnicami (redukuję naprężenia i obciążenia w układzie napędowym), typu portalowego (podwyższają prześwit nawet nawet do 0,5 m, a także jest to jeden ze znaków rozpoznawczych Unimogów). Dołączany napęd przedniej osi. Wały napędowe w teleskopowych osłonach rurowych. Rama Profilowana, z profili ceowych o grubości ścianki 8 mm, półki 12 mm (wys. profilu prawie 20cm). Jest to jeden z niewielu pojazdów z ramą profilowana, obniżającą środek ciężkości auta. Elastyczna i odporna na odkształcenia skrętne w terenie. Zawieszenie Wahacze trójkątne, na sprężynach (średnica pręta 4 cm), drążki Panharda, stabilizatory przechyłów, teleskopy, Możliwość krzyżowania osi 30 st. Koła w rozmiarze 365/85R20. Kabina Brygadowa, 7 osobowa, unoszona, mocowana w trzech punktach, wysokość wewn kabiny 146 cm, szerokość wewn 172 cm. Wysokość przedniej szyby, zaledwie 62 cm. Pierwszy stopień wejściowy na wysokości 60 cm, ostatni - 130 cm (w ciągniku siodłowym 20 cm wyżej). Wchodzenie bardzo wygodne, dzięki szerokim stopniom. Klimatyzacja. Osiągi Prędkość maksymalna 90 km/h, ograniczona elektronicznie, zgodnie z przepisami, prędkość ekonomiczna ok. 75km/h (1800 obr/min). Spalanie ok. 30 l/100 km przy temp -15, -18 stC. Pojemność zbiornika paliwa 145l. Brodzenie 120 cm. Zabudowa Skrzyniowa, z żurawiem zakabinowym HMF, oraz dołączanym koszem roboczym do pracy na wysokości. Podsumowanie Auto o minimalnym komforcie jazdy, z przestarzałym wnętrzem, archaiczną deską rozdzielczą, aerodynamiką skrzynki ziemniaków. Pojazd o kiepskiej widoczności z miejsca kierowcy. Wszędołaz niezwykły, król bezdroży, dzielny w terenie, prosty i trwały, po prostu LEGENDA! Mimo niemal chałupniczej produkcji (ledwie parę tys egz w roku), auto nieustannie kupowane, mimo wysokiej ceny zakupu. Kształt rozpoznawalny na całym świecie: od śnieżnej Norwegii, po słoneczną Italę. Podobnie jak G Klasa, konstruowany przez inżynierów, a nie księgowych. Auto bez kompromisów. T.Szramkiewicz / Onet