Hyundai ix35 Fuel Cell (pierwsza jazda)

Hyundai ix35 Fuel Cell to pierwszy seryjnie produkowany samochód wykorzystujący technologię wodorowych ogniw paliwowych, która w praktyce łączy zalety pojazdów spalinowych i elektrycznych. Jako pierwsza redakcja w Polsce przetestowaliśmy ten samochód! Gdyby nie oznaczenie na klapie bagażnika oraz okleiny na nadwoziu seryjny Hyundai ix35 Fuel Cell jest niemal nie do odróżnienia od klasycznego odpowiednika z silnikiem spalinowym. Zasadnicze zmiany odkryjemy dopiero gdy zajrzymy do bagażnika i pod maskę. W okolicach tylnej osi i pod podłogą bagażnika zamontowano dwa zbiorniki na wodór o pojemności 144 litrów, które mogą pomieścić 5,64 kg tego gazu (pod ciśnieniem 700 bar, 70 MPa). Prowadzenie Hyundaia ix35 Fuel Cell nie różni się niczym od jazdy samochodami na prąd, ponieważ do wprawiania pojazdu w ruch służy motor elektryczny o mocy 100 kW (136 KM). Po ruszeniu towarzyszy nam więc głównie cisza lub niewielki szum toczących się opon i powietrza opływającego nadwozie. Z racji zastosowanych technologii samochód waży 1830 kg, czyli od 200 do 500 kg więcej niż klasyczny odpowiednik zasilany benzyną lub olejem napędowym. Mimo to Hyundai ix35 Fuel Cell okazuje się żwawy przy niskich prędkościach, w czym zasługa maksymalnego momentu obrotowego 300 Nm dostępnego natychmiast po naciśnięciu pedału gazu. Rzut oka w dane katalogowe: samochód rozpędza się do setki w 12,5 sekundy i osiąga maksymalnie 160 km/h. To w rodzinnym crossoverze w zupełności wystarczy. Zasięg pojazdu jest zbliżony do tego jaki mają klasyczne modele spalinowe - ok. 600 km. Poza tym tankowanie wodoru nie trwa wieki jak w przypadku elektryków, ale zaledwie trzy minuty. Jazda Hyundaiem uzyskującym energię z wodoru, nie jest jednak tak tania jak pojazdami elektrycznymi. Samochód zużywa średnio ok. 1 kg tego gazu na 100 km. Kilogram wodoru na stacjach w Europie Zachodniej kosztuje 8-9 Euro. Musimy się też pogodzić z bardzo ograniczoną liczbą stacji jego tankowania. W Europie otwarto ich na razie 79, z czego najwięcej bo aż 33 działa w Niemczech. W Polsce nie ma póki co ani jednej takiej stacji. Hyundai nie ujawnia cen za jakie dostarcza Hyundaie ix35 Fuel Cell, jednak pojazd dostępny w salonach ma kosztować niewiele więcej niż współczesne samochody hybrydowe. Wówczas, zwłaszcza w porównaniu z klasycznymi autami elektrycznymi zasilanymi z gniazdka, koreańska oferta może się okazać bardzo atrakcyjna.

Katalog Samochodów Auto Świat