Choć prawdopodobieństwo powstania pożaru wewnątrz tunelu drogowego jest bardzo małe, po serii tragicznych w skutkach pożarów tego typu w Europie Komisja Europejska ufundowała projekt "Bezpieczny tunel" (ang. Safe Tunnel). Owocem kilkuletnich prac naukowców jest nowoczesny system prewencyjny, którego działanie opiera się na wykryciu i zatrzymaniu pojazdów ciężarowych mogących stanowić potencjalne zagrożenie pożarowe.

System zabezpieczający jest kilkustopniowy, składa się między innymi z czujników zamontowanych na ciężarówce, które monitorują temperaturę silnika oraz hamulców, jak również badają poziom ciśnienia w oponach pojazdu.

Przed wjazdem do tunelu znajdują się specjalne bramki reagujące na podczerwień, dzięki którym można dokładnie określić zarówno temperaturę przejeżdżającego pojazdu, jak i miejsce niebezpiecznie przegrzane. W ten sposób pojazd ciężarowy, którego przegrzane elementy stanowią potencjalne zagrożenie pożarowe wewnątrz tunelu, może zostać zatrzymany do czasu, aż temperatura pojazdu obniży się do bezpiecznego poziomu.

Nowy system zabezpieczający tunele koordynowany ma być ze specjalnego centrum kontroli, gdzie docierać mają drogą radiową raporty z czujników zainstalowanych na ciężarówkach jak i z bramek reagujących na podczerwień.

W przypadku pożaru, centrum kontroli za pomocą sieci telekomunikacyjnej będzie mogło przesyłać szczegółowe informacje na temat zagrożenia oraz w sytuacji, gdy kierowca znajduje się wewnątrz płonącego tunelu, jak skutecznie ma się ewakuować.

Prototypowy system zabezpieczający przetestowany został na kilku pojazdach ciężarowych w trzech włoskich tunelach, w tym tunelu Frejus, w którym w 2005 roku w pożarze zginęły dwie osoby a kolejnych 10 zostało ciężko rannych.