...natomiast jedną z technologii, która wprowadziła diesle do miast i sprawiła, że stały się one oszczędne, dynamiczne i przyjazne dla środowiska, jest opatentowany przez firmę Bosch system zasilania silnika w paliwo - common rail. Koncepcja wprowadzona na rynek w 1997 roku umożliwia elastyczny podział dawki paliwa na kilka wtrysków wstępnych, głównych i dodatkowych, a tym samym optymalne dopasowanie systemu wtryskowego do rodzaju silnika. Wszystko za pośrednictwem "wspólnej rury" dostarczającej ropę pod bardzo dużym ciśnieniem.

W systemach pierwszej i drugiej generacji wtryskiem paliwa sterowała cewka elektromagnetyczna wbudowana we wtryskiwaczu. Drążek tłoczka przenosił siłę hydrauliczną potrzebną do otwarcia i zamknięcia dyszy wtryskiwacza na iglicę. Zasadniczą różnica w systemach common rail trzeciej generacji dla samochodów osobowych to element wykonawczy wtryskiwacza. Składa się on z setek cienkich płytek materiału piezokrystalicznego, posiadającego właściwość odkształcania się w polu elektrycznym. W porównaniu do wtryskiwaczy elektromagnetycznych oraz konwencjonalnych piezowtryskiwaczy nowe rozwiązanie przynosi wiele zalet w postaci bardziej precyzyjnego dozowania ilości wtryskiwanego paliwa i lepszego rozpylenia paliwa w komorze spalania silnika.

Z kolei dzięki wtryskiwaczom o szybszym czasie przełączania można zmniejszyć odstęp pomiędzy poszczególnymi wtryskami oraz podzielić dawkę paliwa przypadającą na jeden cykl spalania na kilka pojedynczych wtrysków, czyli zwiększyć tym samym efektywność pracy silnika na tej samej ilości paliwa. Dodatkowym efektem jest niski poziom emisji groźnego dla atmosfery dwutlenku węgla oraz niewielkie zużycie paliwa. Dzieje się tak za sprawą ciągłego udoskonalania wysokociśnieniowych systemów wtryskowych Boscha - Common Rail oraz pompowtryskiwaczy UIS (Unit Injector System). Dzięki tym technologiom możliwe stało się dotrzymanie normy EU-4 i obniżenie emisji cząstek stałych w nowych samochodach osobowych z silnikami Diesla o 90% oraz emisji pozostałych zanieczyszczeń (tlenek azotu i węglowodór) o co najmniej 95%.

Patrząc w przyszłość, ze względu na wymóg dalszego obniżenia emisji "niefiltrowanej", jaki niesie ze sobą zapowiadana norma EU-5, Bosch planuje opracowanie i wprowadzenie na rynek systemów Common Rail z piezowtryskiwaczami o ciśnieniu dochodzącym do 2000 barów. Bosch pracuje także nad czwartą generacją systemów Common Rail ze wzmocnieniem hydraulicznym wtryskiwaczy. Hydraulically Amplified Diesel Injector (HADI) wykorzystuje specjalny tłok, który zwiększa ciśnienie we wtryskiwaczu nawet do 2500 barów. Nowa technika stwarza możliwość pracy systemu nawet przy niższym ciśnieniu w szynie i wytwarzania bardzo wysokiego ciśnienia w samych wtryskiwaczach.