Bosch w 1936 roku zgłosił do patentu "urządzenie zapobiegające blokowaniu kół pojazdu mechanicznego w trakcie hamowania". Wszystkie prototypy współczesnego ABS miały jedną wspólną cechę: były zbyt skomplikowane, a przez to podatne na usterki, poza tym układ sterujący działał za wolno. Przedsiębiorstwo Teldix, od którego Bosch przejął wkrótce segment działań związanych z ABS, rozpoczęło pracę nad tym systemem już w roku 1964 i zaledwie dwa lata później w trakcie jazd próbnych inżynierowie odnotowali krótsze drogi hamowania w samochodach z prototypami ABS. System pozwalał samochodom zachować sterowność i stabilność na zakrętach. Jednak trwałość sterownika elektronicznego systemu nazwanego ABS 1, który składał się z około tysiąca części analogowych oraz zastosowanych w nim obwodów bezpieczeństwa, nie była wystarczająca do rozpoczęcia produkcji seryjnej - oba elementy wymagały dalszej optymalizacji. Wreszcie dzięki technologii cyfrowej i obwodom scalonym udało się ograniczyć liczbę części elektronicznych do 140. I tak, po 14 długich latach prac przygotowawczych, w 1978 roku na rynek wszedł boschowski system ABS 2 - początkowo jako wyposażenie dodatkowe w klasie S Mercedesa, a wkrótce potem także w modelach serii 7 BMW.

ABS - fakty i liczby

1936: Bosch otrzymuje patent na "urządzenie zapobiegające blokowaniu kół pojazdu mechanicznego w trakcie hamowania"

1978: Początek produkcji seryjnej pierwszego systemu ABS w modelach Mercedes-Benz i niedługo potem BMW

1981: 100 tysięcy wyprodukowanych systemów ABS; wprowadzenie systemu ABS także do pojazdów użytkowych

1986: Milion wyprodukowanych systemów ABS firmy Bosch

1986: Wprowadzenie systemu ASR do produkcji seryjnej, ASR w pojazdach użytkowych

1987: Początek produkcji seryjnej systemu ASR na potrzeby samochodów osobowych

1989: Generacja ABS 2E - sterownik jest montowany bezpośrednio przy agregacie hydraulicznym

1992: 10 milionów wyprodukowanych systemów ABS firmy Bosch

1993: Do produkcji seryjnej wchodzi ABS 5.0 z nowymi zaworami magnetycznymi

1999: 50 milionów wyprodukowanych systemów ABS firmy Bosch

2001: Początek produkcji seryjnej ABS 8 firmy Bosch

2003: 100 milionów wyprodukowanych systemów ABS firmy Bosch; 25-lecie seryjnej produkcji systemów ABS

2007: 150 milionów wyprodukowanych systemów ABS firmy Bosch

ABS - od wyposażenia dodatkowego do standardu

Obecnie blisko trzy czwarte wszystkich produkowanych na świecie pojazdów jest wyposażonych w ABS. Na mocy porozumienia koncernów motoryzacyjnych zrzeszonych w Europejskim Związku Producentów Samochodów (ACEA), od lipca 2004 roku wszystkie nowo sprzedawane na terytorium Wspólnoty Europejskiej pojazdy o dopuszczalnym ciężarze całkowitym nieprzekraczającym 2,5 tony, muszą być seryjnie wyposażone w ABS. Polska przystąpiła do porozumienia w 2006 roku. Celem nadrzędnym porozumienia jest poparcie producentów pojazdów zrzeszonych w wymienionych organizacjach dla unijnego programu poprawy bezpieczeństwa na drogach.