Według najnowszej analizy globalnej firmy doradczej Frost & Sullivan, europejski rynek zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, opartych na mapach, osiągnie w 2015 roku wartość 143 milionów euro. Sprzyja temu rosnąca potrzeba bezpieczeństwa.

Raport Frost & Sullivan pt. "Strategiczna analiza integracji zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ang. advance driver assistance systems - ADAS) i telematyki" obejmuje następujące technologie:

- alarm o przekroczeniu prędkości,

- ostrzeganie przed zakrętem,

- systemy wspomagające obniżenie zużycia paliwa,

- współpracujące z mapami adaptacyjne systemy utrzymywania stałej prędkości,

- zaawansowane systemy oświetlenia przedniego oraz oparte na mapach systemy ostrzegania przed opuszczeniem pasa ruchu.

"Mapy mogą poprawić parametry istniejących aktywnych systemów bezpieczeństwa w zakresie reakcji na warunki otoczenia" - zauważa analityk Frost & Sullivan P. Aswin Kumar. "Współpracujące z mapami cyfrowymi systemy ADAS mogą przyczynić się do zmniejszenia korków ulicznych, poprawy bezpieczeństwa na drogach i w konsekwencji do obniżenia kosztów społecznych związanych z bezpieczeństwem na europejskich drogach".

Mimo że systemy nawigacji były dotychczas traktowane wyłącznie jako przydatne udogodnienie, mogą one łatwo zamienić się w systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy dzięki uruchomieniu szerokiego zakresu ich, wciąż jeszcze niewykorzystanych, możliwości. Nadal jednak istnieją bariery uniemożliwiające efektywne funkcjonowanie aplikacji służących podniesieniu bezpieczeństwa, wynikające z niedostatecznego obecnie zasobu lub niedokładności informacji w postaci map.

"Producenci pojazdów muszą zadbać o to, aby systemy te funkcjonowały skutecznie, nawet mimo nieprawidłowego odczytu danych z mapy przez sensor" - wyjaśnia Kumar. "Niedostateczna popularność systemów wykorzystujących informacje zapisane na mapach może wynikać z istotnego ryzyka w zakresie odpowiedzialności związanej z ich stosowaniem".

Rosnąca świadomość docelowych użytkowników i właściwe przepisy chroniące interesy producentów samochodów i ich dostawców przyczyniłyby się do rozszerzenia oferty rozwiązań. To z kolei doprowadziłoby do wzrostu popularności i spadku cen systemów.

"Na rynku zmagającym się ze spowolnieniem gospodarczym segment systemów wspomagania kierowcy opartych na mapach daje nadzieje na znaczny wzrost przychodów dla wszystkich zainteresowanych stron, w tym także dla władz publicznych" - przekonuje Kumar. "Producenci pojazdów luksusowych słusznie uznali te systemy za optymalny sposób wprowadzania inteligentnych rozwiązań w transporcie na europejskie drogi. Dzięki temu są oni przygotowani do stawienia czoła wszelkim wyzwaniom związanym z wdrażaniem takich systemów".

Strategiczna analiza integracji zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy i telematyki to części programu usług partnerskich na rzecz wzrostu dla branży motoryzacyjnej i transportowej, który obejmuje także badania na następujących rynkach: analiza europejskiego rynku zastosowań systemów wspomagania kierowcy przy niskich prędkościach, analiza strategiczna europejskiego rynku oświetlenia wewnętrznego pojazdów oraz analiza strategiczna europejskiego rynku oświetlenia zewnętrznego pojazdów. Wszystkie badania objęte abonamentem dostarczają szczegółowych informacji na temat rynkowych możliwości i branżowych trendów, które zostały poddane ocenie po przeprowadzeniu rozmów z szeroką grupą uczestników rynku.