Jaki jest cel tego plebiscytu? Oczywiście jest to wybór najlepszego - zdaniem niezależnego jury - samochodu dostępnego na rynku. Jak co roku, tak i tym razem znana jest już prowizoryczna lista kandydujących modeli niemal wszystkich marek. Liczą się przy tym jedynie modele wdrożone w okresie 12 miesięcy od daty, od której zaczyna obowiązywać tytuł, które wyprodukowano w ilości minimum 5 tysięcy sztuk..
We wrześniu odbędzie się tygodniowy półfinał, podczas którego każdy z producentów przedstawi wybierającym dziennikarzom zgłoszony przez siebie model. Wszystkie auta poddane zostaną wtedy szeregowi prób i testów. Należy do nich między innymi znany już test łosia, który sprawdza zachowanie się samochodu w sytuacji konieczności awaryjnego wymijana przeszkody. Inne próby wskazują na właściwości jezdne, design i parametry techniczne ocenianych samochodów.
Później, do październikowego finału klasyfikuje się ścisła czołówka samochodów. Na niemiecki tor firmy Bosch w Boxbergu, zjeżdżają się po dwa modele z finałowej stawki kilku samochodów. W tym roku ostateczną oceną tych aut zajmie się 58 jurorów z 22 krajów. Ich ilość uzależniona jest od wielkości rynku motoryzacyjnego w danym kraju i jego roli w motoryzacji jako gałęzi gospodarki.
I tak Francja, Niemcy, Anglia, Włochy i Hiszpania mają w tej stawce po sześciu reprezentantów, a pozostałe kraje są obecne za pośrednictwem odpowiednio mniejszej liczby dziennikarzy. Polskę reprezentować będą dwaj jurorzy magazynów motoryzacyjnych.
Wszystkim znana jest już tegoroczna, jeszcze prowizoryczna lista 27 modeli samochodów. Poniżej zamieszczamy znane kandydatury:
Alfa Romeo 159
BMW 3
Citroen C1 / Peugeot 107 / Toyota Aygo
Chevrolet Matiz
Daihatsu Sirion
Fiat Croma
Hyundai Sonata
Jeep Grand Cherokee
Kia Rio
Lexus GS
Mazda 5/Premacy
Mercedes-Benz klasa B
Mercedes-Benz klasa M
Nissan Murano
Nissan Pathfinder
Opel Zafira
Peugeot 1007
Renault Clio
SsangYong Rodius
Seat Leon
Suzuki Vitara
Suzuki Swift
VW Fox
VW Passat