Jeśli kompakt, to najlepiej z dieslem – takich używanych aut najczęściej szukają polscy kierowcy. Niestety, oszczędniejsze ropniaki z czasem okazują się znacznie droższe w utrzymaniu niż wolnossące benzyniaki.
Zwykle po 5 latach intensywnej eksploatacji – nie oszukujmy się: mało kto kupuje nowe auto z dieslem pod maską, żeby jeździć w niedzielę do kościoła lub na działkę – kompakty mają już na licznikach znacznie ponad 100 000 km. Zwykle pojawiają się wtedy pierwsze kłopoty ze zużytymi wtryskiwaczami i turbosprężarkami, często też trzeba się liczyć z wymianą sprzęgła, a to w nowoczesnych dieslach oznacza także zakup nowego koła dwumasowego.
Niestety, wszystkie wspomniane elementy z reguły są drogie. Jeśli zdecydujecie się na oryginalne części w opakowaniu z logo producenta, zapłacicie za nie od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Drobnym pocieszeniem jest to, że na najdroższe podzespoły często można wynegocjować rabaty, nawet jeśli zdecydujecie się wymienić je poza ASO.
Spośród wybranych przez nas marek największe upusty zaproponowano nam w najtańszym w tym zestawieniu ASO Forda – na sprzęgło bez negocjacji dostaliśmy 30 proc. zniżki, a na elementy układu hamulcowego po 20 proc. Ale uwaga: rabaty nie są jednakowe we wszystkich serwisach. Pracownik innej autoryzowanej stacji Forda zaproponował nam już tylko zniżki rzędu 5-15 proc. Wniosek? Warto przed zakupem sprawdzić ceny w kilku serwisach albo po prostu ostro się targować. Nie jest też tajemnicą, że czasami oryginalne części można kupić taniej w niezależnych serwisach. Dla mechaników współpracujących z ASO przygotowywane są odrębne cenniki.
W gronie wybranych do zestawienia kompaktów niemal tak dobrze, jak Focus, wypadła Skoda Octavia II z popularnym silnikiem TDI o pojemności 1,9 l. Jednocześnie to Skodę naprawicie najtaniej dzięki podzespołom z niższej półki cenowej. Niestety, mamy też czarną owcę naszego zestawienia. Mitsubishi Lancer jest co prawda jednym z tańszych kompaktów na rynku (mowa o nowych autach), ale okazuje się znacznie droższy w serwisowaniu od większości konkurentów. Okazuje się, że niemal równie kosztowne będzie kupowanie części oryginalanych u dilerów Hondy.
Podsumowanie:
W kompaktach uwzględniliśmy turbinę i dwumasowe koło zamachowe – głównie te części wywindowały koszty naszego koszyka, a to nie koniec wydatków, jakie czekają właścicieli diesli. Mimo to suma naszego całkiem życiowego zestawu w kilku przypadkach osiągnęła równowartość... samochodu.
Galeria zdjęć
W poprzednim odcinku Fiesta okazała się najdroższa w serwisowaniu (mowa o częściach oryginalnych), a w tym tygodniu Ford nas zaskoczył – Focus ma najtańsze części oryginalne wśród kompaktów. Miło też zachowali się pracownicy ASO, którzy oprócz tańszych linii części chętnie zaproponowali nam spore rabaty (bez konieczności wymiany podzespołów w ASO). Czepiać się można jedynie stosunkowo wysokiej ceny sprzęgła (2460 zł).
Honda zawsze była znana z wysokich cen części – jak widać, nie bez powodu. Civic hatchback 8. generacji mimo blisko 9 lat obecności na rynku nie cieszy się popularnością wśród producentów zamienników. Trudno znaleźć tanie podzespoły, przez co koszty napraw, z racji drogiego ASO, należą do wysokich. Co prawda, klocki i tarcze hamulcowe dostaniecie w przystępnych cenach, ale już „dwumas” i turbina są przesadnie drogie.
Mitsubishi oferuje Lancera w bardzo rozsądnych i niewygórowanych cenach. Niestety, nie dotyczy to cen części w autoryzowanych serwisach – 6076 zł za turbosprężarkę czy 3615 zł za dwumasowe koło zamachowe to zbyt drogo, choć w tych przypadkach Honda i tak okazała się jeszcze pazerniejsza. Na pocieszenie: jednostka 2.0 DID to konstrukcja VW, zamienniki części silnikowych są tanie i dostępne. Koszt oryginalnego zestawu – imponujący!
Oryginalne części Opla od kilku lat systematycznie drożeją. Ponad 7000 zł za turbosprężarkę do 100-konnego diesla to niemała przesada. Na szczęście dla kierowców oferta tanich zamienników jest bogata – użycie najtańszych podzespołów pozwala zaoszczędzić na naprawie w stosunku do ASO blisko 11 000 zł! Warto sprawdzać ceny oryginałów, bo zdarzają się okazje, np. tłumik jest tańszy niż w innych ASO (ale i tak droższy od zamienników).
Kompakt czeskiego producenta wypada korzystnie na tle rywali. Zarówno w ASO, jak i hurtowniach motoryzacyjnych ceny są rozsądne. Duża popularność modelu i pokrewieństwo techniczne z Seatem Leonem oraz Volkswagenem Golfem sprawiają też, że nie ma problemów ze znalezieniem zamienników w różnych cenach. Niemile zaskakuje droga turbosprężarka, ale bez kłopotu znajdziecie tańszy zamiennik.
Pod maską Golfa 6. generacji znajdziecie głównie nowoczesne diesle z systemem common rail. Do naszego zestawienia trafiła najmniejsza jednostka wysokoprężna o pojemności 1,6 l. Rzuca się w oczy niewielka różnica w cenach części oryginalnych między starą konstrukcją 1.9 TDI a nowym silnikiem. Jednak stosunkowo niewielki staż tej konstrukcji sprawia, że chociaż zamienników nie brakuje, ich ceny są jeszcze stosunkowo wysokie.