Auto Świat Ciekawostka z ogłoszenia – Lancia Delta S4 „Stradale”

Ciekawostka z ogłoszenia – Lancia Delta S4 „Stradale”

Autor Szymon Sołtysik
Szymon Sołtysik

Na aukcję trafia jedna z zaledwie 200 szt. kultowej Lancii Delta S4 z dopuszczeniem do ruchu drogowego. Przez 32 lata ten egzemplarz pokonał niespełna 1600 km!

Lancia Delta S4 Stradale
Zobacz galerię (12)
TopGarage - materiały producenta
Lancia Delta S4 Stradale

Lata 80. to ostatni okres, w którym samochód rajdowy mógł, a nawet musiał występować w wersji drogowej z dopuszczeniem do codziennej jazdy. W przypadku aut rajdowych Grupy B homologacja wymagała, by auto wyczynowe zbudowane zostało w oparciu o niskoseryjną partię samochodów drogowych. W tym przypadku trzeba było zbudować co najmniej 200 szt. modelu, by móc go homologować do sportu. Tak właśnie narodziła się Lancia Delta S4 „Stradale”, czyli drogowa wersja potężnej rajdówki.

Żródło: TopGarage - materiały producenta

Samochód wyposażony jest w centralnie montowany rzędowy, czterocylindrowy silnik o pojemności 1,75 l i mocy aż 300 KM. Osiągnięcie tego wyniku w latach 80. było możliwe dzięki zastosowaniu kompresora Volumex i turbosprężarki KKK. Napęd trafia na wszystkie koła przez pięciostopniową, ręczną skrzynię. Osiągi robiły piorunujące wrażenie w swoich czasach, ale i dziś podnoszą brew w podziwie – przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje 6 s, a prędkość maksymalna to 225 km/h.

Żródło: TopGarage - materiały producenta

Dostęp do silnika możliwy jest po podniesieniu całej tylnej części karoserii wykonanej z żywicy epoksydowej i włókien szklanych. Nadwozie rozpięte zostało na ramie przestrzennej ze stali chromowo-molibdenowej uzupełnionej stopami aluminium w strefach zgniotu.

Żródło: TopGarage - materiały producenta

Egzemplarz wystawiony na aukcję RM Sotheby’s w Villa Erba pod koniec maja ma krwistoczerwony lakier i beżową tapicerkę z Alcantary zachowaną w oryginalnym stanie. To efekt rzadkiego używania, samochód od nowości, czyli od 1985 r. pokonał niespełna 1600 km! Auto wyposażone jest też we wspomaganie kierownicy i klimatyzację.

Sprzedawca dołącza do Delty komplet dokumentów, certyfikat pochodzenia i specjalne dokumenty kwalifikujące auto do startu w historycznych imprezach. Oczekiwana cena to 450-550 tys. euro, czyli ponad 2 mln. zł.

Autor Szymon Sołtysik
Szymon Sołtysik
Powiązane tematy: