Luksusowy preparat do pielęgnacji nowego auta nie przywróci koloru karoserii, która jest matowa, ale zastosowany na gładkim, błyszczącym lakierze sprawi, że nasz samochód będzie widoczny z daleka.Rada: zawsze starajmy się przed woskowaniem starannie umyć auto, najlepiej dwa razy. Myjnia automatyczna to za mało!Z kolei stosowany wielokrotnie na nowym aucie preparat zawierający dużo środków polerskich niepotrzebnie zmniejszy grubość lakieru. Zastosowany na starym, utlenionym lakierze usunie natomiast niepotrzebną już warstwę i pomoże odzyskać kolor. Niektóre środki do starych aut wyróżniają się tym, że są tłuste. Takie preparaty dobrze jest stosować zimą albo przed zimą. Jeśli nadmiar dostanie się pod listwy ozdobne i w różne zakamarki, nie szkodzi – tłuszcz to najlepsza ochrona przed korozją. W przypadku starszych aut najlepsze efekty osiągniemy, pracując etapami: najpierw warto usunąć matową warstwę lakieru i grubsze zabrudzenia, potem można nałożyć preparat z woskiem. Jeśli chcielibyśmydodatkowo efekt utrwalić – nic prostszego. Są preparaty, które nakłada się na końcu, już po woskowaniu i polerowaniu. Niektóre sprawiają, że nawet po roku woda (oczywiście po umyciu karoserii) będzie tworzyć charakterystyczne krople jak świeżo po woskowaniu.Czy jest różnica pomiędzy najdroższymi preparatami, które kosztują po kilkadziesiąt zł za opakowanie a tymi, które w hipermarketach można kupić za niecałe 10 zł? Najczęściej jest – i to kolosalna. Po najtańszych politurach nie będzie śladu na karoserii po tygodniu deszczowej pogody. Lepsze środki chronią auto przez kilka miesięcy i zapewniają ładniejszy wygląd. A ponieważ najdroższy w konserwacji auta jest czas, który trzeba temu poświęcić, warto zainwestować. I tak jedno opakowanie wystarczy na rok albo dwa.Polerowanie zbędneCzym się wyróżnia nowy lakier? Jest gładki, a więc brud przywiera do niego z trudnością. Nowe auto rozpoznajemy po ładnym połysku. Preparat konserwujący do takiego lakieru nie musi zawierać substancji ściernych albo tylko minimalną ich ilość. Dobrze, jeśli substancja konserwująca trwale wiąże się z lakierem, chroniąc go dłużej. Nie musi być tłusta – ryzyko korozji w nowym aucie jest małe. Wosk ułatwiający spływanie wody jest wystarczającym zabezpieczeniem. Preparaty do nowych lakierówJeśli nawoskujemy nowiutkie auto środkiem przeznaczonym do starych lakierów, nic się nie stanie, choć nie ma sensu używanie preparatów zawierających środki polerskie, kiedy jest to zbędne. Natomiast warto pamiętać, że środek zawierający przede wszystkim twardy wosk lub polimery pozostawia na karoserii trwałą warstwę, która – jeśli na lakierze pozostały przed woskowaniem zanieczyszczenia – doskonale je utrwali. Jeżeli więc stosujemy takie środki na lakierze, który jest utleniony i porysowany, pamiętajmy, aby go wcześniej dokładnie spolerować i doczyścić – choćby zwykłą pastą polerską.Ekskluzywny preparat Sonax Premium Class przeznaczony do prawie nowych lub oczyszczonych i fachowo przygotowanych powierzchni. Opakowanie z gąbką dozującą i szmatką z mikrofibry kosztuje 140 zł. Do przygotowania powierzchni przewidziano dwa nieco tańsze kosmetyki z tej serii, w tym środek do polerowania mechanicznego.Farecla Smart Hi Gloss Wax – wosk w płynie zapewniający głęboki połysk. Cena – 45 zł. Turtle Wax Platinum Series zawierający wosk Carnauba i niewielką ilość substancji polerujących. Opakowanie zawierające 500 ml kosztuje 63 zł.Preparat Sonax z serii NanoPro (1) przeznaczony do zabezpieczania nowych lakierów – cena 28 zł.Wosk w płynie LiquiMoly – cena ok. 40 zł. Nadaje się do zabezpieczania powierzchni oraz do użycia po aplikacji preparatów głęboko czyszczących. Umiarkowana „polerka”Częste mycie auta w myjni automatycznej, parkowanie „pod chmurką”, nieużywanie past zabezpieczających powodują, że już po 3-4 latach auto zaczyna się szybciej brudzić i nie ma takiego połysku jak nowe. Głównym winowajcą może być myjnia automatyczna – co widać np. w przypadku często mytych aut służbowych. Aby taki lakier doprowadzić do porządku, trzeba użyć albo środka polerskiego, albo preparatu z dużą zawartością substancji czyszczących. Środki do lakierów średnio zużytychŚrodki, które polecamy do średnio zużytych lakierów, zawierają pewną ilość substancji polerskich lub czyszczących, a więc podczas nakładania usuwają zabrudzenia, których nie usuwa szampon. Dzięki temu wosk ich nie utrwala, a karoseria wygląda ładnie. Czyszczące mleczko sylikonowe Prestone (18 zł). Łatwo się nakłada (nawet w pełnym słońcu), łatwo poleruje. Efektem jest głęboki, ale mniej trwały niż w przypadku wosków połysk karoserii.Sonax z serii NanoPro (28 zł) do lakierów średnio zużytych. Zapewnia stosunkowo trwały efekt.TurtleWax Nano-Tech Speed Wax ( 24 zł) to preparatłatwy w użyciu, zapewniający ładny połysk.Preparat z woskiem doskonale czyszczący trwałe zabrudzenia Carplan Auto Finish (19 zł).Farecla Swirl Remover (46 zł) to środek do usuwania kolistych zarysowań spowodowanych myciem auta w kiepskiej myjni automatycznej.Carplan Triplewax (20 zł) to uniwersalny preparat do lakierów tradycyjnych i wielowarstwowych, zawierający substancje lekkościerne. Charakteryzuje się łatwością nakładania – nie twardnieje. Formula 1 (23 zł) to mieszanka twardego wosku Carnauba oraz substancji polerujących.To już trzeba wyrównaćStary lakier albo pełen jest mikroskopijnych, widocznych z bliska rys, albo wygląda jak matowy. Co gorsza, niemal natychmiast po umyciu brudzi się, ponieważ kurz lepiej przykleja się do chropowatej powierzchni. Najlepszy sposób, aby lakier porządnie i na dłuższy czas odświeżyć, to wyrównać go poprzez polerowanie. Należy do tego celu użyć pasty polerskiej albo regularnie stosować woski zawierające większą ilość środków polerskich i czyszczących.Pasty do starszych autW przypadku starszych lakierów powinniśmy zwrócić uwagę, aby nie nałożyć na niedoczyszczoną powierzchnię trwałego środka do nowych lakierów. Farecla Colour Restorer – środek usuwający utlenioną warstwę lakieru (41 zł).Politura czyszcząca Nigrin (22 zł).TurtleWax Colout Restorer (45 zł).TurtleWax Safe Cut – środek lekkościerny (28 zł).Sonax NanoPro do zniszczonych lakierów (28 zł).TurtleWax NanoTech – wosk polerujący (37 zł).Atas Waxy – tłusty środek świetny do użycia przed zimą (15 zł).Pasta Turbo z Martyną (6 zł).Pasta zabezpieczająca Draco (15 zł).Politura woskująca LiquiMoly (ok. 40 zł)