Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...
Auto Świat Duży fiat

Duży fiat

Pół wieku temu debiutował "supersportowy" Polski Fiat 125p

Pół wieku temu debiutował "supersportowy" Polski Fiat 125p

W szarym tłumie prawie półtora miliona wyprodukowanych Polskich Fiatów 125p trafiały się prawdziwe perły, jak 6-drzwiowa limuzyna, coupe z chowanymi reflektorami, wyścigówka z blokiem silnika Ferrari czy przedstawione 50 lat temu szybkie Akropolis, które z punktu widzenia ówczesnych zarobków było droższe niż dziś Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet. Czy pamiętasz jeszcze te legendy PRL?

FSO 125p - jakość jego wykonania była najgorsza z możliwych

FSO 125p - jakość jego wykonania była najgorsza z możliwych

"Duży Fiat" zaczął karierę pod koniec lat 60., choć już wtedy nie był najnowocześniejszym autem. Po 23 latach od uruchomienia produkcji wygasła licencja Fiata, a perspektywy na poprawę sytuacji nie było widać.

Fiat 125p był chętniej wybierany od nowocześniejszego Poloneza

Fiat 125p był chętniej wybierany od nowocześniejszego Poloneza

W jednym z pierwszych numerów "Auto Świata" sprawdziliśmy, czy warto kupić używanego Fiata 125p. Jak się okazało ponad 20 lat temu, na samochodowych giełdach cieszył się on dużym zainteresowaniem. Klienci wybierali właśnie Fiata 125p zamiast nowocześniejszego Poloneza.

Biały kruk motoryzacji z PRL odnaleziony. Polacy trafili na niego przez przypadek

Biały kruk motoryzacji z PRL odnaleziony. Polacy trafili na niego przez przypadek

Polscy pasjonaci automobilizmu mieszkający w Wielkiej Brytanii uratowali unikatowego Fiata 125p Camper z zabudową kempingową Niewiadów. To jedyny, prototypowy egzemplarz kampera, który powstał w PRL. Wyremontowany biały kruk z powodzeniem wziął udział w rajdzie charytatywnym.

"W Iraku chwalono go za możliwość przewożenia dwóch żon w otwartym bagażniku". Nieznana historia polskiego Fiata 125p

"W Iraku chwalono go za możliwość przewożenia dwóch żon w otwartym bagażniku". Nieznana historia polskiego Fiata 125p

By PRL kupiła licencję na włoskiego sedana Józef Cyrankiewicz i Edward Gierek zapewniali Władysława Gomułkę, że "socjalizm nie dozna żadnego uszczerbku przez współpracę z zachodnim partnerem". Dlaczego im się udało?

Auta z PRL opanowały Chicago. Wystąpiły w wielkim pochodzie. Mamy zdjęcia

Auta z PRL opanowały Chicago. Wystąpiły w wielkim pochodzie. Mamy zdjęcia

Święto Konstytucji 3 Maja w Polsce jest tradycją i nikogo nie dziwią imprezy, by je uczcić. Jednak także za granicą świętuje się to wielkie wydarzenie. W Chicago organizowana jest największa parada poza granicami Polski, w której biorą udział również popularne polskie samochody. Było na co popatrzeć.

Poznajcie ojca pierwszych polskich elektryków. W 1977 r. zbudował... elektrycznego Fiata 125p

Poznajcie ojca pierwszych polskich elektryków. W 1977 r. zbudował... elektrycznego Fiata 125p

Elektryczny Duży Fiat czy hybrydowy Polonez brzmią jak mrzonka. Jak się jednak okazuje, w Polsce trwały prace nad takimi konstrukcjami, i to nawet 40 lat przed rozpowszechnieniem się tego typu pojazdów na świecie. Wystarczył ambitny inżynier i uczelnia techniczna.

Lubisz motoryzację z czasów PRL-u? Sprawdź, co o niej wiesz!

Lubisz motoryzację z czasów PRL-u? Sprawdź, co o niej wiesz!

Najwyraźniej jesteśmy bardzo sentymentalnym narodem – na polskim rynku klasyków dobrze zachowane Duże Fiaty, Maluchy czy Polonezy bywają wyceniane wyżej niż auta renomowanych, zachodnich marek z tych samych lat. W latach 80. każdy właściciel Fiata 125p czy Malucha bez wahania zamieniłby go na Volkswagena Golfa, czy Mercedesa W124 – teraz nie brakuje chętnych na wymiany w drugą stronę. Postanowiliśmy więc sprawdzić, co jeszcze pamiętacie o autach, które trafiały na polskie drogi przed 1989 rokiem.

Polski Fiat 125p 1300 - klasyczny kredens (z archiwum Auto Świata)

Polski Fiat 125p 1300 - klasyczny kredens (z archiwum Auto Świata)

Fiata 125p 1300 z bardzo wczesnego okresu produkcji (1968 r.) opisaliśmy 15 lat temu, w 15. numerze „Auto Świata" z 2005 roku. Już wówczas duży Fiat był interesującym klasykiem – od zakończenia jego produkcji w czerwcu 1991 r, upłynęło 14 lat. Na korzyść auta przemawiały: przystępna cena zakupu, tanie i dostępne części zamienne. Oczywiście dotyczyło to egzemplarzy z późniejszego okresu produkcji. Fiaty 125p z pierwszych lat produkcji miały już ponad 45 lat i były rarytasami na kolekcjonerskim rynku.

Corvette, Duży Fiat, Syrena czy chiński elektryk - najciekawsze auta do wypożyczenia na minuty

Corvette, Duży Fiat, Syrena czy chiński elektryk - najciekawsze auta do wypożyczenia na minuty

Firmy carsharingowe ostro walczą o klienta. Już nie wystarczy mieć w ofercie Toyoty Yaris, czy Renault Clio. Niektórzy próbują przyciągnąć klientów autami nietuzinkowymi. Nam taka konkurencja bardzo się podoba. Oto najciekawsze auta, jakie trafiły do wynajmu na minuty.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test