W żadnym innym modelu stuttgarcka marka nie zaoferowała tak różnorodnych typów nadwozia - limuzyny, kombi, coupe, kabrioletu i wariantów specjalnych, jak przedłużone limuzyny i samochody opancerzone.

Od 1947 roku - kiedy Mercedes 170V zapoczątkował bezpośrednią linię przodków Klasy E - na rynek trafiło łącznie prawie 11 milionów pojazdów z tej serii. Tym samym Klasa E stała się najpopularniejszą na świecie limuzyna klasy wyższej.

Następcą Mercedesa 170V był w 1953 roku Mercedes 180 z samonośnym nadwoziem, kształtem przypominającym ponton. Popularny w Polsce "Kubuś" wyznaczył kierunek rozwoju technicznego marki z gwiazdą. W roku 1961 pojawiły się czterocylindrowe wersje serii "Skrzydlaków", a siedem lat później sensacją stał się kolejny model, tzw. "przez osiem", który okazał się bestsellerem. Sprzedano ponad milion pojazdów.

Jego sukces przebił oferowany od 1976 roku następca W123, z jeszcze większą liczbą wariantów nadwozia i debiutującym modelem kombi. W pełni różnorodną ofertę, składającą się z limuzyny, kombi, coupe, kabrioletu i wersji długiej, prezentowała w latach 1984 - 1995 pierwsza Klasa E serii W124. Przód z czterema reflektorami i innowacyjna technika były znakami rozpoznawczymi serii zapoczątkowanej w roku 1995. W roku 2002 na rynku pojawiła się ósma generacja klasy E z kolejnymi innowacjami technicznymi.

Zdaniem Mercedesa nowa Klasa E ma zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu. Samochód zadebiutował w Detroit, a w Genewie dołączyła wersja coupe. Ponad 20 innowacji technicznych ma umocnić limuzynę Mercedesa na pozycji lidera technologii. Wśród nowych rozwiązań znalazły się systemy Attention Assist (asystent zachowania czujności), Adaptive Main Beam Assist (adaptacyjny asystent świateł drogowych) oraz automatycznie aktywowane hamowanie awaryjne, co ma miejsce w przypadku stwierdzenia przez elektronikę drastycznego zagrożenia kolizją.

Ponadprzeciętny poziom bezpieczeństwa i komfortu nie będzie okupiony wysokim zużyciem paliwa. Firma podaje, że nowe rozwiązania techniczne, optymalizacja aerodynamiki oraz zmniejszenie masy pozwoliły na ograniczenie zapotrzebowanie na paliwo o 23 proc. Wszystkie silniki nowej Klasy E spełniają normy emisji Euro5, a w przypadku wersji E350 BlueTEC emisja spalin jest niższa od wymaganej normą Euro6, która zacznie obowiązywać w 2014 roku.