Auto Świat Ford Focus po liftingu: Wiele zmian na korzyść

Ford Focus po liftingu: Wiele zmian na korzyść

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Wszystko zaczęło się w 1998 roku. Wówczas to zadebiutowała pierwsza generacja Focusa, która utorowała drogę do sukcesu poźniejszych wersji. Już rok później Focus wygrał konkurs Europejski Samochód Roku 1999. Kompaktowy Ford wyróżniał się na tle konkurentów nie tylko przełomową stylistyką nadwozia (New Edge Design), lecz przede wszystkim znakomitym prowadzeniem. Kolejna generacja (debiut w 2004 r.), choć miała bardziej spokojną linię nadwozia, nadal była ceniona ze względu na podwozie.

NewFordFocus-wagon-01
Zobacz galerię (8)
Auto Świat / ACZ
NewFordFocus-wagon-01

Focus III zadebiutował w grudniu 2010 r. i niemal całkowicie zerwał ze stylistyką poprzedników. Wielu użytkowników wcześniejszych generacji nie zaakceptowało tej przemiany. Za niekorzystne uznali także zmiany we wnętrzu i zawieszeniu.

Wzięto pod uwagę sugestie użytkowników

Przy okazji face liftingu Focusa producent wziął sobie do serca uwagi użytkowników i dokonał stosownych modyfikacji. Jedną z nich było poprawienie obsługi urządzeń pokładowych. Na desce rozdzielczej mniej jest przycisków, pojawił się też system obsługi Sync 2 z 8-calowym ekranem dotykowym. Teraz obsługa radia, nawigacji, klimatyzacji i zestawu głośnomówiącego Bluetooh okazuje się znacznie łatwiejsza. Nam spodobała się zwłaszcza nawigacja, która ma podzielony wyświetlacz z wyszczególnionymi skrzyżowaniami i trójwymiarowym widokiem krzyżówek na autostradzie.

Nowe silniki o pojemności 1.5 l

Efekty liftingu widać zwłaszcza z przodu. Węższe, wyraziste reflektory mają bardziej prostokątny kształt, a całość uzupełniają wydłużone światła przeciwmgielne. Z tyłu pojawiły się nowy pas i węższe lampy. Unowocześniono także paletę silnikową. Pojawiły się w niej nowe jednostki o pojemności 1,5 litra (zarówno diesle 95, 105 i 120 KM, jak i benzyniaki 150 i 182 KM) – bardziej żwawe i oszczędniejsze (nawet o 19 proc.).

My testowaliśmy 2-litrowe TDCi o mocy 150 KM. Trzeba przyznać, że topowy turbodiesel charakteryzuje się dobrą dynamiką (zbliżona do 2-litrowego TDI/150 KM w Golfie Variancie), ale w stosunku do rywala wykazuje słabość podczas przyspieszania w dolnym zakresie obrotów. Jego atutem jest za to cichsza praca.

Lepszy układ kierowniczy

Kierowcy lubiący dynamiczną jazdę będą zadowoleni z prowadzenia Focusa po face liftingu. Przeprojektowano układ kierowniczy, przez co stał się on bardziej precyzyjny i lepiej przekazuje informacje zwrotną od kół. Na poprawę prowadzenia wpływ miały także: zwiększenie sztywności nadwozia, modyfikacja geometrii zawieszenia oraz zmiana twardości amortyzatorów. O ile modernizacja układu kierowniczego jest wyraźnie wyczuwalna, o tyle modyfikacje wprowadzone w zawieszeniu trudniej dostrzec. Zwłaszcza na szybko pokonywanych łukach po zdjęciu nogi z gazu może pojawić się nieprzyjemna nadsterowność.

Silnik-typ/cylindry/zaworyt.diesel R4/16
Pojemność1997
Moc. maks.150/3750 KM/obr./min
Moment370/2000 Nm/obr./min
Poj. bagażnika476/1516 l
Dł./szer./wym (mm)4556/1858/1505
Masa własna/ładowność1628/422 kg
Przysp. 0-100 km/h (fabr.)9,0 s
Napędman. 6/przedni
Prędkość maks.210 km/h
Średnie spalanie (fabr.)4,4 l/100 km
Cena (Titanium) 90 740 zł

Plusy:

Układ kierowniczy posłuszniej wykonuje polecenia kierowcy. Auto zaskakuje liczebnością systemów bezpieczeństwa, które oferowane są w dobrych cenach.

Minusy:

Kombi nadal nie zachwyca pojemnością bagażnika. Dwulitrowy turbodiesel słabo reaguje na gaz przy niskich obrotach.

Podsumowanie:

Jest lepiej, ale nie idealnie!

Bardziej wyrazisty przód, oszczędniejsze silniki, nowe systemy bezpieczeństwa oraz łatwiejsza obsługa potwierdzają, że lifting jest udany. Żeby poprawić inne wady (np. mały kufer w kombi), konieczna jest zmiana generacji.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków