Pierwsza prezentacja Focusa trzeciej generacji odbyła się w Detroit. Miejsce wybrano nieprzypadkowo. Nowy Focus to jeden z pierwszych globalnych produktów Forda. Samochód został zaprojektowany przez zespół inżynierów z różnych zakątków świata. Do tej pory oferowany w Ameryce i Europie Focus różnił się dość znacznie. Teraz różnice będą wynikały z formalnych wymagań poszczególnych rynków.
Salon Samochodowy w Genewie okazał się doskonałą okazją do zaprezentowania kompaktowego auta Europejczykom. Nowy Focus tradycyjnie już nie będzie miał łatwego zdania. Stanie w szranki z dopracowanym Golfem VI, efektowną Astrą IV, futurystyczną Hondą Civic oraz przestępnymi cenowo autami z Korei.
Mocną kartą nowego Forda będzie dopracowany układ jezdny, jak również dynamiczny i nowoczesny wygląd nadwozia. Stylizacja nowego Focusa nie jest rewolucyjna. Ford rozwinął koncepcję New Edge Design, która od 1998 roku towarzyszy Focusowi. Obecnie stosowany Kinetic Design również opiera się na kombinacji ostrych kątów oraz łagodnych linii.
Wnętrze Focusa wykonano z materiałów wysokiej jakości. Kabina jest wystarczająco przestronna, by pomieścić czterech dorosłych pasażerów. Nowy model Forda ma podnieść poprzeczkę w kategorii wyposażenia aut kompaktowych. Za dopłatą będzie mógł otrzymać m.in. inteligentny tempomat, system rozpoznawania znaków drogowych oraz asystenta parkowania, który potrafi ustawić Focusa między innymi samochodami bez pomocy kierowcy.
Techniczne nowinki pojawiły się także pod maską. Dzięki silnikowi EcoBoost Focus będzie jeździł żwawo, a jednocześnie nie narazi na szwank kieszeni właściciela. Poza miastem motor z bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz turbodoładowaniem powinien zadowolić się niecałymi 6 l/100km! Zwiększono także efektywność wolnossących silników, stosując m.in. układ zmiennych faz rozrządu Ti-VCT.
W ofercie nie zabraknie diesli. Silniki Duratorq TDCi o pojemności 1,6 i 2,0 litra zostały udoskonalone - będą bardziej wydajne oraz oszczędniejsze.
Nowego Focusa będzie można zamówić ze zautomatyzowaną skrzynią PowerShift. Przekładnia z dwoma sprzęgłami działa płynnie i szybko. Nie podnosi także zużycia paliwa, co miało miejsce w przypadku klasycznych "automatów" z czterema biegami.
Rozpoczęcie sprzedaży zaplanowano na przełom 2010 i 2011 roku. Focus będzie produkowany w Chinach, Niemczech, Rosji oraz USA.