Mitsubishi ASX to rynkowa interpretacja pojazdu demonstracyjnego Concept-cX, który zaprezentowano w 2007 roku we Frankfurcie, a którego sukces przekonał zarząd firmy MMC by uczynić zeń w pełni dopracowany model produkcyjny.
Dłuższy o prawie 20 cm (4295 mm wobec 4110 mm wersji demonstracyjnej), nieco wyższy (+ 6,5 cm) i szerszy (+ 2 cm), oraz wyposażony w bardziej pionowo opadającą klapę tylną (wyższa funkcjonalność przedziału bagażowego), model ASX zachowuje jednak podstawowe cechy designu wersji Concept-cX oraz jej zwartą sylwetkę stabilnego samochodu osobowego.
Mitsubishi ASX wyróżnia osłona chłodnicy typu Jet Fighter – nawiązanie stylistyczne do myśliwca F-2 produkowanego przez firmę Mitsubishi Heavy Industries – która stała się już znakiem rozpoznawczym niemal wszystkich drogowych modeli firmy Mitsubishi Motors w Europie (Colt, Lancer i Outlander). Prosty rasowy wygląd był dla konstruktorów firmy Mitsubishi stylistycznym wyznacznikiem. Nie wywierano na nich żadnej marketingowej presji. Nie musieli na siłę upodabniać nowego modelu do aut klasy SUV, np. poprzez dodanie ciężkich stylistycznie detali. Konstruktorzy mogli zatem rozwinąć projekt Concept-cX w mniej polaryzujący, ale za to w bardzo wyrazisty i ekspresyjny sposób, tworząc świetny „sportowy hatchback” o atrakcyjnej sylwetce i odpowiednim charakterze.
Zachowanie zwartej sylwetki Concept-cX z dynamiczną, wyrazistą linią boczną, wymagało modyfikacji całego kształtu nadwozia. Wykorzystano tu - najlepiej jak to możliwe - większy o 14,5 cm rozstaw osi (2670 mm wobec 2525 m). Pozwoliło to wypracować niższą, bardziej stabilną sylwetkę oraz lepiej wkomponować wydatny kształt błotników. W rezultacie, odpowiednio poprowadzona linia dachu wydatnie poprawia ogólne właściwości aerodynamiczne (Cd: 0,32) pojazdu oraz podkreśla jego dynamiczną sylwetkę.
Z przodu odnajdziemy grill Jet Fighter, który na pierwszy rzut oka wydaje się identyczny, jak w modelu Lancer czy Outlander. Jednak został on tym razem idealnie zespolony z kształtem przetłoczeń pokrywy silnika, co zapewnia lepszą ochronę pieszego podczas potrącenia – i to mimo krótkiego zwisu – oraz czyni przód auta bardziej widocznym dla kierującego, co zdecydowanie ułatwia manewrowanie w warunkach miejskich.
Z tyłu głównym założeniem stylistycznym było jednoczesne obniżenie i poszerzenie sylwetki. Chciano przy tym uniknąć wrażenia nadmiernej przysadzistości, które dodatkowo mógłby potęgować krotki tylny zwis. Aby temu zapobiec, między wąskimi, „skośnymi” kloszami tylnych lamp poprowadzono wyraziste, aerodynamiczne przetłoczenie oraz umieszczono tam trapezoidalne wgłębienie na tablicę rejestracyjną.
Wnętrze nowego modelu również cechuje wyrazista, sportowa elegancja. Nacisk położono bardziej na formę, sposób wykończenia oraz jakość użytych materiałów niż na mnogość wymyślnych stylistycznych rozwiązań tak typową dla pojazdów klasy SUV.
Podobnie jak design nadwozia, również i wnętrze ASX charakteryzuje styl “dynamicznej jakości”, który zdradzają takie elementy, jak głęboko osadzone zegary rodem z Outlandera, miękkie obicia wokół konsoli środkowej przechodzące na drzwi, czy srebrne, dekoracyjne wstawki po obu stronach zestawu audio i w panelach drzwiowych.
Jednocześnie uwagę zwracają elementy takie, jak chromowany, okrągły panel wkoło dźwigni zmiany biegów oraz inspirowane designem motocyklowym srebrne wstawki po obu stronach konsolii zespołu zegarów.
Naturalnie wybór tekstur i materiałów nie był przypadkowy. Są one przyjemne w dotyku i budują odpowiedni klimat wnętrza. Choć kolorystykę oparto głównie na eleganckiej czerni, kontrastujące ze sobą tekstury i materiały czynią wnętrze ASX zaskakująco dynamicznym.
Szczególnie wiele uwagi poświęcono wykończeniu elementów, których najczęściej dotykają pasażerowie pojazdu. Stworzono nowy rodzaj tapicerki o podwójnym, kontrastującym, falistym wzorze, która przydaje wnętrzu ASX szyku i sportowego zacięcia.
Podobnie rozwiązano problem tapicerki foteli, gdzie konstruktorzy firmy Mitsubishi oraz ich współpracownicy w zakładach tekstylnych stworzyli nowy wzór tkaniny z trójwymiarowymi przetłoczeniami, który potęguje jeszcze wrażenie sportowej dynamiki i jakości, ożywiając ciemne wnętrze ASX.
źródło: Mitsubishi