Pozwala to ograniczyć koszty eksploatacyjne i niekorzystny wpływ opon na środowisko. Typowa opona, w której bieżnik zużył się poniżej dopuszczalnego poziomu może zostać poddana nacinaniu bieżnika, bieżnikowaniu, ponownemu nacinaniu bieżnika, a w niektórych przypadkach ponownemu bieżnikowaniu.

Najbardziej znanym i zalecanym sposobem przedłużenia życia opon dla samochodów ciężarowych jest ich bieżnikowanie. Jest to korzystne przede wszystkim ze względów ekonomicznych, ponieważ koszt bieżnikowanej opony stanowi około 50-65% kosztu zakupu nowej opony, a przebieg opony bieżnikowanej jest porównywalny przebiegowi nowej opony. Ponadto, w przypadku bieżnikowania wykorzystuje się ponownie 75% materiału, a więc proces ten w niewielkim stopniu może wpływać na środowisko naturalne.

Nacinanie bieżnika przeprowadza się najczęściej wtedy, gdy jego wysokość obniży się do 3-4 mm w oponach eksploatowanych na typowych drogach lub 5-6 mm w oponach używanych na drogach złej jakości. Wyjątkową aktywność w segmencie rynku ogumienia bieżnikowanego przejawia koncern Goodyear, który wdrożył kompletny program bieżnikowania - Next Tread.

"Next Tread to seria nowatorskich sposobów bieżnikowania, które oferowane są w sieci Truck Force firmy Goodyear. Kierowcy oraz właściciele pojazdów mogą skorzystać z takich rozwiązań, jak UniCircle oraz UniWing i nadal użytkować usprawnione opony, bez utraty bezpieczeństwa" - powiedział Janusz Krupa, Kierownik ds. Produktu, Opony ciężarowe, w firmie Goodyear Dunlop Tires Polska.

UniCircle to bardzo wydajne rozwiązanie z bezsplotowym bieżnikiem w kształcie pierścienia, który zakłada się przed wulkanizacją na korpus opony. Zapewnia jednorodne połączenia karkasu z bieżnikiem, doskonałe wyważenie, niski poziom wibracji, równomierne zużycie i wysokie przebiegi. UniCircle dysponuje dziewięcioma wzorami bieżnika do transportu dalekiego zasięgu, regionalnego oraz miejskiego. Z kolei UniWing to bieżnikowanie z wstępną wulkanizacją, zapewniające jednorodność i wysokie przebiegi. Bieżnik posiada specjalne skrzydełka, które ułatwiają dopasowanie korpusu do opony. UniWing dostępny jest w 10 wzorach bieżnika. Może być stosowany do opon uniwersalnych, terenowych oraz miejskich.

Po zużyciu się nowej opony, karkasy Goodyear oraz Dunlop poddawane są gruntownej ekspertyzie. Następnie oponę poddaje się procesowi bieżnikowania, który polega na wymienieniu warstwy bieżnika oraz warstwy ochronnej. Zastosowane surowce oraz komponenty są identyczne jak w przypadku produkcji nowych opon. Ostatecznie, po procesie wulkanizacji, otrzymuje się gotowy produkt, który jest idealnym odzwierciedleniem opony nowej.