Turbosprężarki, zwykle kojarzone z bardzo szybkimi samochodami wyścigowymi, coraz częściej znajdują zastosowanie w szerszej gamie aut, takich jak sedany, czy też samochody kompaktowe. O ile jednak wpływ turbosprężarek na zwiększenie mocy i oszczędność zużycia paliwa, w porównaniu ze zwykłymi silnikami, pokazuje ich zalety, to trzeba pamiętać, że tego typu silniki pracują w ekstremalnie wysokich temperaturach. W warunkach zwiększonej produkcji ciepła, szczególnie turbosprężarki korzystają z zalet wysokowydajnych olejów syntetycznych, które zostały stworzone specjalnie do pracy w tak wysokiej temperaturze.

Raymond McDonald, ekspert ExxonMobil pomaga kierowcom zrozumieć podstawy działania turbosprężarek oraz powody, dla których oleje syntetyczne znacznie lepiej od konwencjonalnych olejów mineralnych chronią silniki z turbodoładowaniem.

Dlaczego silniki z turbosprężarką wymagają specjalnego smarowania?

Silniki z turbosprężarką potrzebują specjalnego smarowania, ponieważ elementy turbosprężarki narażone są na znacznie wyższe temperatury, rzędu 800°C. Jest to spowodowane pracą z bardzo gorącymi spalinami, dostarczanymi do turbosprężarki. Stąd też elementy turbosprężarki wymagają olejów silnikowych, które wytrzymają pracę w tak ekstremalnych temperaturach.

Które elementy turbosprężarki są najbardziej narażone na uszkodzenia i wymagają ochrony? Jak olej syntetyczny może im pomóc?

Turbosprężarki posiadają turbiny, które z bardzo dużą prędkością obracają się wokół łożysk, wytwarzając przy tym duże ilości ciepła i tarcie. Turbiny są napędzane bardzo gorącymi spalinami, wprowadzanymi do turbosprężarki. Z czasem, na łożyskach i innych częściach turbosprężarki mogą kumulować się ślady tarcia i osady lakierowe, co może doprowadzić do zużycia elementów turbosprężarki i jej uszkodzenia.

Syntetyczne oleje silnikowe, takie jak Mobil 1, cechuje doskonała odporność na utlenianie w wysokich temperaturach oraz zdolność do przeciwdziałania tworzeniu się osadów na najważniejszych częściach turbosprężarki i silnika. Tym samym turbodoładowane silniki otrzymują najlepszą możliwą ochronę.

Jeśli stosujesz konwencjonalny olej silnikowy w turbodoładowanym silniku, możesz zauważyć, że nie radzi on sobie z nadmiarem ciepła wytwarzanym przez silnik. W rezultacie, na najważniejszych elementach turbosprężarki będą gromadzić się szkodliwe osady lakierowe, powodując zmniejszenie wydajności silnika. Wysokie temperatury w obszarze łożysk turbosprężarki mogą doprowadzić do lokalnego przegrzania oleju mineralnego i wystąpienia innych problemów, począwszy od szybkiego utlenienia, aż do zwęglenia oleju.

Natomiast stosując wysokiej jakości olej syntetyczny, którego budowa naturalnie zapewnia doskonałą ochronę w ekstremalnych temperaturach, możliwe jest odprowadzenie ciepła z najważniejszych części silnika. W ten sposób poprawimy osiągi oraz zwiększymy niezawodność i trwałość turbodoładowanego silnika.

Dlaczego turbodoładowany silnik nie powinien być wyłączany bezpośrednio po zatrzymaniu pojazdu, a dopiero po pewnym okresie pracy bez obciążenia?

To dobre i częste pytanie. Rzeczywiście, właścicielom samochodów z turbodoładowanym silnikiem zaleca się, aby przez krótki czas po zatrzymaniu pojazdu i przed jego wyłączeniem, pozwolili silnikowi na pracę bez obciążenia.

Takie zachowanie tłumaczą znacznie wyższe temperatury oleju po zatrzymaniu pojazdu w silnikach turbodoładowanych, w porównaniu do temperatur oleju w zwykłych jednostkach napędowych, zwłaszcza w obszarze łożysk turbosprężarki. Jak już wspomnieliśmy, temperatury w silniku z turbodoładowaniem sięgają nawet 800°C!

Pozostawienie silnika przez chwilę przed wyłączeniem na jałowym biegu pozwoli olejowi przepłynąć przez silnik i usunąć nadmiar ciepła z najważniejszych części. Jeżeli silnik wyłączymy natychmiast po zatrzymaniu, olej przestanie krążyć w układzie, a Ty ryzykujesz uszkodzeniem części silnika.

Co więcej, jeżeli korzystamy z konwencjonalnego oleju mineralnego, który nie jest w stanie zapewnić pełnej ochrony silnika w tak wysokich temperaturach, nadmiar ciepła wywoła destrukcję oleju w procesie zwanym "koksowaniem", co może powodować tworzenie się koksowych i lakierowych osadów.

Jeżeli zależy nam na właściwej ochronie elementów turbosprężarki i innych części silnika przed niszczycielską siłą temperatury, zalecamy użycie w pełni syntetycznego oleju silnikowego. Pamiętajmy też o pozostawieniu auta przez krótką chwilę po zakończeniu jazdy na jałowym biegu, aby pomóc rozproszyć nadmiar ciepła z silnika.