Importerzy chętnie chwalą się ofertą aut z homologacją ciężarową, jednak nikt nie wspomina o tym, że za przygotowanie pojazdu do homologacji trzeba dodatkowo zapłacić. W przypadku niektórych marek może to być całkiem dużo, np. dopłata do modelu XC90 wynosi aż 4900 zł, ale – jak to zapytany przez nas sprzedawca ujął – nie ma nic za darmo. O ile w przypadku samochodów, w których o homologację zadbał sam importer, zamawiając kratki i ponosząc koszty całej procedury, ma to uzasadnienie, o tyle dopłata u importerów sprzedających auta z homologacją fabryczną może świadczyć o ich pazerności.

Poniżej prezentujemy zestawienie modeli dostępnych z homologacją ciężarową, trzeba jednak pamiętać, że liczba tych pojazdów jest ograniczona, dlatego pod koniec lutego mogą pojawić się problemy z dostępność bardziej popularnych modeli. Już dziś wielu dilerów nie ma pełnej oferty.

Kratka nie jest już potrzebna, ale...

Pierwsze auta z homologacją ciężarową bez zamontowanej kratki, zostały już zarejestrowane. Zgodnie z opiniami ekspertów urzędy skarbowe nie robią problemów właścicielom. Jest za to inny problem z tego typu samochodami. Poajzdów, które wyjechały z fabryki z homologacją ciężarową, nie da się już nigdy przerobić na osobowe. Co to oznacza? Jeśli takie auto będzie miało ograniczoną liczbę miejsc, np. z 5 do 4, to nie uda się już tego zmienić. Takiego problemu nie ma z samochodami homologowanymi na ciężarowe przez importera (modele sprzedawane z kratką).

Marka/model miejsca kratka
Audi Q3 5 miejsc bez kratki
Audi Q5/SQ5 5 miejsc bez kratki
Audi A4/S4 Avant 5 miejsc bez kratki
Audi A4 Allroad 5 miejsc bez kratki
Audi A6/S6 Avant 5 miejsc bez kratki
Audi A6 Allroad 5 miejsc bez kratki
Audi A5/S5 Sportback 4 miejsca bez kratki
Audi A7/S7 Sportback 4 miejsca bez kratki
BMW X1 5 miejsc z kratką
BMW X3 5 miejsc z kratką
BMW X5 5 miejsc z kratką
BMW X6 4 miejsca z kratką
Citroën Berlingo 5 miejsc bez kratki
Citroën C5 kombi 5 miejsc bez kratki
Fiat Punto 4 miejsca bez kratki
Fiat 500L 4/5 miejsc bez kratki
Fiat Bravo 4 miejsca bez kratki
Fiat Doblò 5 miejsc bez kratki
Fiat Scudo 5/6 miejsc bez kratki
Fiat Fiorino 4 miejsca bez kratki
Ford Freemont 4 miejsca z kratką
Ford Focus 4 miejsca bez kratki
Ford Focus kombi 4 miejsca bez kratki
Ford Mondeo 4 miejsca bez kratki
Ford Mondeo kombi 4 miejsca bez kratki
Ford Kuga 4 miejsca bez kratki
Ford C-Max/ Grand C-Max 4 miejsca bez kratki
Jeep Grand Cherokee 4/5 miejsc z kratką
Hyundai i20 4 miejsca z kratką
Hyundai i30 kombi 4 miejsca z kratką
Hyundai ix20 4 miejsca z kratką
Hyundai ix35 4 miejsca z kratką
Infiniti QX50 3.0d 5 miejsc bez kratki
Infiniti QX70 3.0d 5 miejsc bez kratki
Opel Astra hatchback 5 miejsc bez kratki
Opel Insignia kombi 5 miejsc bez kratki
Opel Combo 5 miejsc bez kratki
Peugeot 508 5 miejsc bez kratki
Peugeot 3008 5 miejsc bez kratki
Peugeot 5008 5 miejsc bez kratki
Peugeot Partner 5 miejsc bez kratki
Porsche Cayenne 5 miejsc bez kratki
Seat Alhambra 5 miejsc bez kratki
Skoda Fabia hatchback 4 miejsca bez kratki
Skoda Rapid liftback 4 miejsca bez kratki
Skoda Roomster 5 miejsc bez kratki
Skoda Octavia kombi 5 miejsc bez kratki
Skoda Yeti 5 miejsc bez kratki
Skoda Yeti Outdoor 5 miejsc bez kratki
Skoda Superb liftback 5 miejsc bez kratki
Skoda Superb kombi 5 miejsc bez kratki
Toyota Yaris 2 miejsca z kratką
Toyota Auris hatchback 4 miejsca z kratką
Toyota Auris Touring kombi 4 miejsca z kratką
Toyota Avensis Touring S. 4 miejsca z kratką
Toyota Verso 5 miejsc z kratką
Toyota RAV4 4 miejsca z kratką
Toyota Land Cruiser 150 5 miejsc z kratką
Toyota Land Cruiser V8 5 miejsc z kratką
Volkswagen Passat kombi 5 miejsc bez kratki
Volkswagen Passat Alltrack 5 miejsc bez kratki
Volkswagen Tiguan 5 miejsc bez kratki
Volkswagen Touran 5 miejsc bez kratki
Volskwagen Touareg 5 miejsc bez kratki
Volkswagen Sharan 5 miejsc bez kratki
Volvo V40 4 miejsca z kratką
Volvo V60 4 miejsca z kratką
Volvo V70 5 miejsc z kratką
Volvo XC60 5 miejsc z kratką
Volvo XC70 5 miejsc z kratkąi
Volvo XC90 5 miejsc z kratką