Mając ok. 2,5 mln zarejestrowanych samochodów z instalacja LPG, już dawno zdystansowaliśmy Włochy. W minionym roku, według ostrożnych szacunków, zamontowano w Polsce ponad 200 tys samochodowych instalacji LPG!

W dniach 26-27 lutego 2010 r. w Warszawskim Centrum EXPO XXI odbyła się nowa, impreza targowa branży LPG i CNG. Możliwość zapoznania się technologicznymi nowinkami w świecie LPG i CNG przyciągnęła, jak szacują organizatorzy, ok. 4000 zwiedzających. Ponad 50 wystawców z kraju i zagranicy przedstawiło swoja ofertę. Gościnna hala Expo XXI okazała się doskonałym miejscem do realizacji imprezy skierowanej do szerokiego grona profesjonalistów, fachowców, użytkowników i entuzjastów taniego paliwa gazowego. Zwiedzający mogli przekonać się o tym, że epoka prostych instalacji I i II generacji dawno odeszła w zapomnienie, a współczesne rozwiązania zadziwiają wysokim poziomem rozwiązań technicznych i wykonania.

Dobry początek

W ciągu dwóch dni, producenci i dystrybutorzy podzespołów i kompletnych instalacji LPG pokazali najciekawsze produkty. Niektórzy z wystawców, korzystając z niespotykanej dotychczas możliwości zorganizowania dużej powierzchniowo ekspozycji, zaprezentowali swoje firmy w "pełnowymiarowym" formacie. Obecność konstruktorów i techników na wszystkich stoiskach  znacznie zwiększyła wartość merytoryczną poszczególnych ekspozycji. Na niektórych stoiskach prezentacje przebierały formę mini szkoleń.

Najwięcej zainteresowania wzbudzały największe stoiska, należące do firm AC, Autogaz Centrum, KME, Landi Renzo, czy LPGTech.

AC, producent systemów Stag, zaskoczył wszystkich prowadzonymi cyklicznie konkursami dla zwiedzających. Równolegle firma pochwalła się nowymi, niespotykanymi u konkurentów  rozwiązaniami.

KME postawiło na swym stoisku mocno zmodernizowany samochód terenowy Tomcat, przystosowany do rajdów terenowych. Obowiązkowym wyposażeniem pojazdu była instalacja gazowa KME i ponad 40-litrowy zbiornik toroidalny zamontowany pod olbrzymim kołem zapasowym.

Jeden z największych graczy polskiego i europejskiego rynku LPG - Landi Renzo - zaprezentował na olbrzymim stoisku gamę samochodów z najnowszymi instalacjami włoskiej marki, łącznie z systemem do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, który jest obecnie poddawany próbom drogowym. Ciekawostką jest powrót marki Lovato, przejętej w 2008 r. przez Landi Renzo, która zaprezentowała nowy system Smart.

Możliwości Hali Expo XXI wykorzystała także firma LPGTech, pokazując obok swojej tradycyjnej oferty symulator jazdy bolidem Formuły 1. Kolejka chętnych zwiedzających i wystawiających była najlepszą pochwałą dla autora tego pomysłu.

Dużym zainteresowaniem cieszyły się symulatory opłacalności montażu instalacji gazowych, zainstalowane na stoisku portalu internetowego Gazeo.pl. Jak do tej pory jest to jedyne w Europie tak rozbudowane narzędzie do kompleksowej kalkulacji kosztów montażu LPG. Możliwość regulacji cen, czasu eksploatacji samochodu czy np. uwzględnienie benzyny zużytej podczas rozruchu silnika, sprawia, że osoba zainteresowana, jest w stanie z bardzo dużą dokładnością określić okres amortyzacji instalacji i rzeczywiste oszczędności wynikające z jazdy na nieustannie tańszym od benzyny LPG.

Podczas targów wręczono nagrody INPRO 2010. Jury brało pod uwagę wysoką jakość i polskie pochodzenie nagrodzonych urządzeń. Dwie nagrody powędrowały do Białostockiej firmy AC, z czego pierwsza za skaner diagnostyczny SXC 1011, pozwalający na diagnostykę nie tylko instalacji gazowej, ale i pozostałych elementów sterowania pracą silnika. Drugim nagrodzonym produktem został sterownik Stag 300 Premium, wyposażony w możliwość  komunikacji z układem EOBD. Nagrodę INPRO 2010 wręczono również łódzkiej firmie KME za system sekwencyjnego wtrysku gazu Diego G3. Producent zdecydował się przygotować kompleksowy zestaw instalacji LPG, minimalizując możliwość błędnego doboru podzespołów przez zakład montujący. Tym samym KME, deklaruje odpowiedzialność za prawidłową pracę wszystkich współpracujących podzespołów instalacji. Jest to, jak zaznaczył przedstawiciel firmy,  realizacja prognozy, że niebawem producent będzie brał pełną odpowiedzialność za zadowolenie końcowego odbiorcy. Nagrodę otrzymała także podpoznańska firma KRI za wdrażanie kompleksowych układów tankowania pojazdów zasilanych ciekłym gazem (LNG). System obejmuje także specjalne moduły do zmiany LNG na CNG.  Dzięki możliwości wydajnego drogowego transportu LNG, rozwiązanie to pozwala na budowę stacji nawet tam gdzie nie ma sieci gazowych.

Trendy LPG

Przyglądając się ofercie wystawców, daje się zauważyć pewien trend w rozwoju branży LPG. Z jednej strony, coraz bardziej wyrafinowana technologia stawia przed zakładami montującymi nowe wymagania. Z drugiej wyraźnie widać rozwój instalacji LPG w kierunku systemów z bezpośrednim wtryskiem gazu oraz układów dedykowanych do silników wysokoprężnych, w których uzyskane oszczędności łączone są ze wzrostem sprawności całego silnika i obniżeniem toksyczności spalin. Pojawiły się również systemy gazowe komunikujące się w czasie rzeczywistym z układami EOBD samochodów, dzięki czemu gazowy układ zasilania w każdych warunkach utrzymuje korekty benzynowego układu zasilania na wymaganym poziomie. Rozwiązanie to powoduje, że eksploatacja instalacji gazowej nie jest w stanie zmienić nastawów układu benzynowego i znika problem okresowej kalibracji systemu, który pod tym względem staje się bezobsługowy.

Wszystko to pociąga za sobą konieczność ciągłego podnoszenia kwalifikacji osób montujących instalacje LPG. Oczekiwania odbiorców nie pozostawiają żadnych wątpliwości - klient chce zainwestować w bezobsługową instalację, obniżającą koszty eksploatacji przy jednoczesnym utrzymaniu dotychczasowych osiągów samochodu. Sposobem na to wydaje się być rozwinięcie systemu szkoleń oraz oferowanie dedykowanych i kompletnych zestawów montażowych.

Pierwszą edycję  LPG & CNG Show należy uznać za udaną. Olbrzymim potencjałem targów jest dobre miejsce, łatwo dostępne dla zwiedzających, możliwość zaparkowania samochodu i przede wszystkim nowa formuła otwarcia się na właścicieli warsztatów, montażystów i użytkowników samochodów z instalacją LPG. 4 tys. osób, które odwiedziły targi, pozwala mieć pewność, że impreza na stałe zagości w kalendarzu imprez branżowych.