Badania nad polepszeniem właściwości fizycznych paliw płynnych, do których należy np. olej napędowy, prowadzone są od lat, jednakże niewiele jest wiadomo o wpływie dodatku różnego typu nanocząstek na proces ich spalania.

Naukowcy z Agder University College (Norwegia) oraz Arizona State University (USA) współpracujący z profesorem Patrick'iem E. Phelan'em przeprowadzili testy mające na celu określenie zmian właściwości oleju napędowego, do którego dodano różną ilość, różnej wielkości nanocząstek glinu oraz tlenku glinu.

Do badań wykorzystano drobinki o średnicy 15 i 50 nanometrów (nanometr to miliardowa część metra), które mieszano z paliwem w różnych proporcjach. Powstałe mieszaniny o stężeniu 0,1 i 0,5 procent (objętościowo) oraz próba kontrolna nie zawierająca domieszki nanocząstek, analizowano pod kątem prawdopodobieństwa zapłonu oraz wysokości temperatury zapłonu.

Krople oleju napędowego z zawieszonymi nanocząstkami spuszczano na rozgrzaną płytę metalową z wysokości 25 milimetrów, w zamkniętej komorze o ustalonej temperaturze powietrza.

W ten sposób, możliwe było dokładne określenie zmian prawdopodobieństwa zapłonu (na podstawie ilości kropel paliwa, jakie uległy zapłonowi) oraz temperatury zapłonu przy zmieniającym się składzie nanododatków w analizowanych próbkach oleju napędowego.

Z badań wynika, iż bez względu na to jakiego typu oraz jakiej wielkości nanocząstki są zawieszone w paliwie, następuje znaczne obniżenie temperatury zapłonu zmodyfikowanego oleju napędowego w porównaniu do próbki nie zawierającej nanocząsteczkowych dodatków.

W temperaturze 748 stopni Celsjusza prawdopodobieństwo zapłonu mieszaniny oleju napędowego i nanocząstek wynosi 100 procent, podczas gdy w tych samych warunkach niewiele ponad 60 procent kropli czystego oleju ulega zapłonowi. Niemodyfikowany olej napędowy zapala się z prawdopodobieństwem 100% w temperaturze około 760 stopni Celsjusza.

Według naukowców konieczne jest dalsze prowadzenie prac nad wpływem dodatku nanocząstek na proces spalania paliw płynnych, gdyż być może pozwoli to na opracowanie nowych receptur paliw domieszkowanych nanocząstkami.