Dlaczego samochód hybrydowy oszczędza paliwo?

Aby zrozumieć, jak i dlaczego samochód hybrydowy oszczędnie obchodzi się z paliwem, trzeba poznać jego konstrukcję. Hybrydę odróżnia od innych samochodów – co oczywiste – napęd. Auto tego typu jest swoistym pomostem, czy też właśnie hybrydą, pomiędzy tradycyjnymi pojazdami, wykorzystującymi napęd spalinowy, a autami elektrycznymi. Napęd hybrydowy wykorzystuje oba typy silników – spalinowy (zazwyczaj benzynowy, choć eksperymentowano także z hybrydami wyposażonymi w silnik wysokoprężny) oraz silnik lub silniki elektryczne.

W nowoczesnych, zaawansowanych układach hybrydowych, takich jak te stosowane przez znaną z hybryd Toyotę, oba rodzaje napędu współdziałają ze sobą w optymalny sposób, dostosowany do aktualnych potrzeb. Taki układ jest zoptymalizowany pod kątem jak największego wykorzystania silnika elektrycznego – w miejskich warunkach hybryda japońskiej marki może nawet przez 80% czasu jazdy korzystać wyłącznie z napędu elektrycznego. Motor spalinowy (znany niekiedy jako silnik hybrydowy) pracuje tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Na dodatek jego obroty są utrzymywane w optymalnym zakresie, który gwarantuje najwyższą sprawność. Na niskie spalanie w ogromnym stopniu wpływa także wykorzystanie rekuperacji. Samochody hybrydowe odzyskują energię podczas hamowania i w ten sposób ładują akumulatory.

Nic więc dziwnego, że kierowcy na całym świecie coraz chętniej wybierają samochody hyrbydowe. Najlepszym dowodem są wyniki sprzedaży. Wśród zelektryfikowanych samochodów, czyli aut, które całkowicie lub w pewnym stopniu korzystają z energii elektrycznej, to właśnie hybrydy są najczęstszym wyborem. Co więcej, ich popularność nieustannie wzrasta. Jak wynika z zestawienia obejmującego pierwszych 8 miesięcy 2020 roku opracowanego przez IBMR Samar, Polacy kupili 18 965 samochodów hybrydowych HEV. Jest to o 7,3% lepszy wynik niż w analogicznym okresie w roku ubiegłym. Największy udział w rynku pełnych hybryd ma Toyota – wynosi aż 83,1%. Sprawdź ofertę samochodów hybrydowych tej marki.

W pierwszej połowie 2020 roku najpopularniejszym samochodem hybrydowym na polskim rynku była Toyota Corolla Hybrid. Jej sprzedaż osiągnęła 4 422 egzemplarze. Na podium stanęły także dwie kolejne hybrydy Toyoty – C-HR Hybrid z wynikiem 2 593 sztuk i Toyota RAV4 z 2 479 rejestracjami. Toyota zajęła także piąte miejsce w tym rankingu. Zapewniła je hybrydowa Toyota Camry (1 098 aut).

Jak działa hybryda Toyoty?

Samochód hybrydowy wykorzystuje do poruszania się dwa typu napędu – spalinowy i elektryczny, ale nie każda hybryda działa w ten sam sposób. Sprawdźmy, jak do tego zagadnienia podeszła Toyota, która ponad 20 lat temu dała światu pierwszy masowo produkowany samochód hybrydowy i do dziś wyznacza trendy w tym aspekcie.

Hybryda Toyoty wykorzystuje silnik spalinowy oraz dodatkowe silniki elektryczne. W hybrydowej Toyocie z napędem na jedną oś znajdziemy dwie jednostki zasilane z akumulatora – główną oraz mniejszą, pomocniczą. Spalinowo-elektryczne Toyoty z napędem 4x4 dysponują dodatkowym silnikiem elektrycznym, który samodzielnie odpowiada za napęd drugiej osi. Tak jest chociażby w modelu RAV4 Hybrid z układem AWD-i.

Pomostem między motorem spalinowym i silnikami elektrycznymi jest przekładnia planetarna e-CVT. Łączy oba typy napędów, pełni rolę skrzyni biegów oraz przekazuje energię. Kluczem do wysokiej efektywności hybrydy Toyoty jest zdolność do zoptymalizowanego przepływu energii. Koła może napędzać tylko silnik elektryczny, tylko motor benzynowy lub oba jednocześnie. Te dwa typy napędu uzupełniają się. Elektronika sama dobiera odpowiednie źródło napędu, tak aby optymalnie wykorzystać możliwości każdego z nich – właściwie do warunków, w jakich się poruszamy i do zapotrzebowania na moc.

Wydajność tzw. silników hybrydowych

Optymalizacja dotyczy oczywiście też silnika benzynowego. Układ utrzymuje jego działanie tylko wtedy, kiedy jest to niezbędne. A jeśli już pracuje, to w zakresie obrotów, w którym jest najbardziej efektywny. Tzw. silnik hybrydowy zyskuje wyższą wydajność pracy również dzięki odpowiedniej konstrukcji. W hybrydowych Toyotach stosowany jest niezwykle efektywny cykl pracy Atkinsona. To jednak nie wszystko. Silnik spalinowy może służyć również do ładowania akumulatorów trakcyjnych, z których energię czerpią silniki elektryczne napędzające hybrydę. A to dlatego, że jednostki elektryczne działają w dwie strony – mogą też pełnić rolę generatora prądu. Ta możliwość jest kluczową cechą hybrydy Toyoty. Pozwala bowiem na odzyskiwanie energii pochodzącej z hamowania czy uzyskiwanej w trakcie zjeżdżania ze wzniesień.

W praktyce samochody hybrydowe działają następująco: podczas postoju silniki są w stanie spoczynku. Samochód, choć jest uruchomiony i może rozpocząć jazdę w każdej chwili, nie wydaje żadnego dźwięku i nie emituje żadnych spalin. Podczas spokojnego ruszania hybryda Toyoty wykorzystuje wyłącznie silnik elektryczny. Podobnie jest przy parkowaniu. Jednostka spalinowa dołącza się dopiero w momencie większego zapotrzebowania na moc lub przy wyższych prędkościach. Jeśli samochód porusza się ze stałą prędkością, układ hybrydowy korzysta albo wyłącznie z silnika elektrycznego, albo z obu źródeł napędu, w możliwie najbardziej ekonomiczny sposób. Silnik spalinowy wtedy zazwyczaj tylko wspomaga silnik elektryczny. Podczas pełnego przyspieszania oba silniki – elektryczny i spalinowy – pracują tak, aby dostarczyć maksimum mocy i momentu obrotowego. Natomiast podczas szybkiej jazdy głównym źródłem napędu jest silnik spalinowy, który pozwala utrzymywać wysoką prędkość.

Po zdjęciu nogi z gazu lub w czasie hamowania układ hybrydowy odłącza silnik spalinowy i wprowadza go w tryb spoczynku, a silnik elektryczny zamienia się w generator, odzyskuje energię i ładuje akumulatory. Jeśli kierowcy zależy na maksymalnym wykorzystaniu możliwości systemu, powinien hamować płynnie, ze stałą siłą i jak najdłużej. Zmagazynowaną w ten sposób energię elektryczną hybryda wykorzysta podczas ruszania, przyspieszania czy kolejnych manewrów.

Choć hybrydy Toyoty dysponują dodatkowymi silnikami, ich zasada działania jest w gruncie rzeczy bardzo prosta. Samochody tego typu potrafią wykorzystać energię, która w konwencjonalnych pojazdach jest bezpowrotnie marnowana. To przekłada się na wyraźne oszczędności w zużyciu paliwa. Ale eksploatacja auta hybrydowego okazuje się jeszcze tańsza, kiedy zwrócimy uwagę na wysoką bezawaryjność takiego napędu. Najlepszym dowodem jest austriacki taksówkarz, który swoją Toyotą Prius pokonał aż milion kilometrów. Właściciel potwierdził, że wykonywał wyłącznie przeglądy, a wymiana obejmowała tylko podzespoły eksploatacyjne.

Ile pali hybryda?

Dzięki specyficznej konstrukcji zorientowanej na optymalizację pracy, hybrydy Toyoty spalają naprawdę niewielkie ilości paliwa. Ile pali hybryda? To zależy od konkretnego modelu, generacji napędu oraz od stylu jazdy i umiejętności kierowcy. Podobnie jak w przypadku konwencjonalnych napędów – choć w obliczu ciągle rosnącej popularności samochodów hybrydowych, niebawem określenie konwencjonalny może zacząć oznaczać właśnie auto hybrydowe – spalanie zależy też od warunków pogodowych.

Najnowsza Toyoty Yaris Hybrid zużywa od 3,8 litra na 100 km (wg WLTP). Większa, cięższa, ale za to bardziej pojemna Toyota Corolla Hatchback Hybrid z mocniejszym układem z silnikiem 1.8 spala od 4,3 litra paliwa na 100 km. Niskie spalanie hybryd doskonale widać też w przypadku ponad 180-konnej hybrydy Toyoty – Corolli Hatchback 2.0 Hybrid Dynamic Force. Hybrydowy samochód o mocy 184 KM zużywa przeciętnie od 4,7 litra benzyny na 100 km. 122-konny crossover Toyota C-HR 1.8 Hybrid zadowala się średnio od 4,8 l paliwa na 100 km.

Jak oszczędny może być samochód hybrydowy, pokazują też większe modele hybrydowych Toyot. Średnie spalanie hybrydy Toyota Camry, czyli sporego sedana, wynosi od 5,3 litra paliwa na 100 km. To wartości bardzo niskie, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę moc auta dochodzącą do 218 KM i przyspieszenie do setki w 8,3 s. Hybrydowe SUV-y również mogą zużywać niewielkie ilości paliwa. Spalanie hybrydowej Toyoty RAV4 o mocy 218 KM wynosi od 5,5 litra paliwa na 100 km. A jeśli wybierzemy model z napędem na wszystkie koła, czyli Toyotę RAV4 2.5 AWD-i o mocy 222 KM, to spalanie japońskiej hybrydy wyniesie od 5,6 litra paliwa na 100 km. Prawdziwą rekordzistką jest natomiast Toyota Prius Plug-in Hybrid, której średnie zużycie paliwa wynosi od 1,2 litra benzyny na 100 km (dane wg cyklu WLTP).

Hybryda – czy warto? Ranking samochodów Toyoty

Zaangażowanie Toyoty w rozwój napędów hybrydowych sprawia, że nazwa japońskiej marki jest dziś dla wielu osób pierwszym słowem, które przychodzi do głowy, kiedy pomyślą o spalinowo-elektrycznym napędzie. Lista hybrydowych Toyot ciągle się wydłuża. Dzisiaj w odmianie Hybrid można mieć miejskiego hatchbacka, popularny kompakt i dużego, rodzinnego SUV-a.

Yaris - miejski samochód hybrydowy

Nowy hybrydowy Yaris łączy zaawansowany i bardzo oszczędny napęd hybrydowy najnowszej 4. generacji z dynamiczną stylistyką. Ten samochód hybrydowy może przez nawet 80% czasu jazdy w mieście korzystać wyłącznie z silnika elektrycznego, nie emitując żadnych spalin. Nowa Toyota Yaris jest oparta, podobnie jak wszystkie najnowsze samochody Toyoty, na innowacyjnej platformie TNGA. Nowa architektura sprawia, że auto jest bardziej bezpieczne, lepiej się prowadzi i oferuje więcej przestrzeni we wnętrzu.

Istotną cechą nowego Yarisa jest również bogate wyposażenie. Auto w standardzie otrzymuje pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego z układem wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia dysponującym systemem wykrywania pieszych i rowerzystów, układem zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach czy asystentem utrzymania pasa ruchu. Bez dopłaty samochód otrzymuje również system multimedialny z obsługą Android Auto i Apple CarPlay. Cena tej hybrydy w miejskim wydaniu wynosi od 72 800 złotych.

Dynamiczna Corolla Hatchback

Corolla Hatchback to kolejne auto Toyoty oparte na platformie TNGA i dostępne z napędem hybrydowym. A konkretnie z dwiema jednostkami tego typu. Corolla Hatchback może dysponować dobrze znanym, ale dodatkowo ulepszonym, hybrydowym układem o mocy 122 KM z silnikiem 1.8 lub dynamicznym wariantem 2.0 Hybrid Dynamic Force o łącznej mocy 184 KM. Hybrydowa Toyota Corolla Hatchback również seryjnie otrzymuje bogaty pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, które pozwalają przewidywać sytuacje potencjalnego zagrożenia i pomagają właściwie zareagować. Multimedia z Android Auto i Apple CarPlay też są w tym modelu standardem, tak samo jak klimatyzacja. Samochód przyciąga też wiele osób nowoczesnym, sportowym wyglądem. Cena tej hybrydy to od 86 600 złotych.

Elegancka Corolla Sedan

Hybrydowa Toyota Corolla Sedan wyposażona jest w świetnie znany spalinowo-elektryczny napęd, ten sam, który znajdziemy w Corolli Hatchback 1.8 Hybrid. W przypadku tego modelu Toyota postawiła na bardziej elegancką stylistykę, która łączy się z przestronnym i wygodnym wnętrzem, dzięki rozstawowi osi powiększonemu do 2,7 m. Corolla Sedan również jest oparta na platformie TNGA, więc cechują ją bardzo pewne prowadzenie i wysoki poziom bezpieczeństwa. W tym modelu również są seryjnie instalowane zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego, takie jak układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów. Cena tej hybrydy Toyoty wynosi od 86 500 złotych.

Wyjątkowo pojemna Coroll Touring Sports

Touring Sports – jak przystało na kombi – to najbardziej pojemna z trzech wersji Corolli. Samochód ma ten sam rozstaw osi, co Corolla Sedan, a na dodatek dysponuje bagażnikiem o pojemności do 596 litrów. Kombi jest pojemniejsze od wariantu Hatchback, ale jeśli chodzi o wyposażenie, ogólną stylistkę i dostępne jednostki napędowe praktycznie się od niego nie różni. Tutaj również znajdziemy dwa warianty napędu hybrydowego – 1.8 Hybrid o mocy 122 KM oraz nowy, 184-konny układ 2.0 Hybrid Dynamic Foce. W podstawowym wyposażeniu znajdziemy oczywiście pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego, klimatyzację czy multimedia z obsługą Apple CarPlay i Android Auto. Cena tej hybrydy to od 89 500 złotych.

Stylowa Toyota Camry

Toyota Camry to prawdziwa legenda na kołach. Japoński sedan ma bardzo dobrą renomę wśród polskich kierowców. Przez lata był niedostępny nad Wisłą, ale teraz powrócił i to w bardzo dobrym stylu. Japończykom udało się połączyć w nim klasykę z nowoczesnością, konstrukcję typowego sedana z płynnymi liniami coupé. Pod maską samochodu znalazł się układ hybrydowy 2.5 Hybrid Dynamic Force o mocy 218 KM, który zużywa średnio od 5,3 litra benzyny i zapewnia przyspieszenie do setki w 8,3 s. Jak przystało na komfortowego sedana, auto dysponuje bogatym wyposażeniem. Standardem są dwustrefowa klimatyzacja automatyczna z technologią oczyszczania i nawilżania powietrza, kamera cofania, czujniki parkowania i oczywiście pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego. Na liście wyposażenia dodatkowego znalazł się nawet podłokietnik tylny z możliwością sterowania radiem, elektrycznym pochyleniem tylnych foteli, regulacji temperatury klimatyzacji oraz rolety tylnej szyby. Cena Toyoty Camry wynosi od 121 177 złotych.

Nowatorski crossover Toyota C-HR

Toyota C-HR to kolejny bestseller wśród hybryd Toyoty. Auto przyciąga uwagę niezwykłą, futurystyczną stylistyką. Japoński producent oferuje w tym modelu również bogate wyposażenie standardowe. Bez dopłaty otrzymujemy tempomat adaptacyjny, pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego, automatyczną klimatyzację dwustrefową, kamerę cofania czy system multimedialny z Android Auto i Apple CarPlay. Hybrydowa Toyota C-HR dostępna jest w dwóch wariantach, znanych też z Corolli – 1.8 Hybrid o mocy 122 KM lub 2.0 Hybrid Dynamic Force o mocy 184 KM. Cena hybrydowej Toyoty C-HR wynosi od 102 900 złotych.

Spalanie 1,2l/100 km dzięki modelowi Pri

Toyota Prius Plug-in Hybrid łączy zalety samochodu hybrydowego z możliwościami pojazdu elektrycznego. Korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego jest w stanie pokonać do 50 km całkowicie bezemisyjnie. Akumulatory Priusa Plug-in można ładować na dwa sposoby – podczas jazdy, korzystając z silnika spalinowego oraz w domu lub na stacjach ładowania. Co więcej, dodatkowy dach z panelami fotowoltaicznymi pozwala zasilać urządzenia elektroniczne we wnętrzu auta, a na dodatek przyspiesza ładowanie akumulatora w czasie postoju pod gołym niebem. Dzięki takim innowacyjnym technologiom hybrydowa Toyota Prius Plug-in Hybrid spala od 1,2 paliwa na 100 km. Cena tej hybrydy to od 159 900 złotych.

Legendarny RAV4

Z napędem hybrydowym możemy też mieć słynną Toyotę RAV4. Pod muskularnym nadwoziem z 580-litrowym bagażnikiem skrywa się układ z silnikiem 2.5, którego łączna moc wynosi 218 KM w przypadku wersji przednionapędowej lub 222 KM, kiedy wybierzemy wariant z napędem 4x4. Warto zwrócić uwagę na tę drugą opcję, bowiem dysponuje innowacyjnym systemem elektrycznego napędu na cztery koła AWD-i. W takim wariancie tylna oś jest napędzana wyłącznie przez silnik elektryczny. Toyota RAV4 Hybrid AWD-i wyróżnia się również imponującymi osiągami – ten rodzinny SUV spala od 5,6 l paliwa i przyspiesza do setki już w 8,1 s. Warto zaznaczyć, że samochód opuszcza fabrykę z bogatym wyposażeniem. Pakiet zaawansowanych systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, klimatyzacja czy multimedia z Android Auto i Apple CarPlay są w tym aucie standardem. Cena tej hybrydy Toyoty zaczyna się od 125 500 złotych.

Niższe ceny hybryd

Zalety samochodów hybrydowych nie sprowadzają się wyłącznie do niskiego spalania, niskiej emisji czy niezawodności. Toyota wprowadziła Ekobonus, dzięki któremu oddaje nabywcom korzyści z nowych, niższych stawek akcyzy, jakie wprowadzono od 1 stycznia 2020 roku wraz ze znowelizowaną ustawą o podatku akcyzowym. Dzięki Ekobonusowi modele Toyota Yaris Hybrid, Toyota Corolla Hybrid oraz Toyota C-HR z rocznika 2020 są tańsze o 1,5%. Zaś hybrydowe samochody Toyota RAV4 oraz Toyota Camry Hybrid dostępne są w cenach niższych o 7,3%.

W praktyce oznacza to, że np. hybrydową Toyotę Camry 2020 można kupić z łącznym rabatem do 27 200 złotych, a Toyotę RAV4 z roku modelowego 2021 z korzyściami do 22 000 złotych. Zmniejszona akcyza na samochody hybrydowe oraz niższe koszty wynikające z ich mniejszego spalania pozwalają więc łącznie w trakcie np. 100 tysięcy kilometrów zaoszczędzić nierzadko nawet kilkanaście lub więcej tysięcy złotych.

Nową Toyotę można kupić bez wychodzenia z domu u lokalnego dealera. Internetowy Salon Toyoty pozwala połączyć się ze sprzedawcą i odbyć rozmowę w formie wideokonferencji. Do połączenia wystarczą zwykły komputer z kamerą, smartfon lub tablet oraz połączenie z internetem. Zakup nowej Toyoty jest łatwiejszy niż kiedykolwiek. Sprawdź więcej na stronie: https://www.toyota.pl/dealers/internetowy-salon