Logo

Tym odcinkiem autostrady A4 od lat nikt nie jechał. Straszy pustką

Fragment starej trasy A4 pod Kolonią od blisko 10 lat jest nieużywany — wcześniej dziennie odcinek pomiędzy największym miastem Nadrenii Północnej-Westfalii a Akwizgranem przemierzało tysiące kierowców. Plany zamknięcia A4 w tym miejscu i wytyczenia nowej trasy pojawiły się już w latach 90., gdy zdecydowano o dalszej rozbudowie kopalni odkrywkowej węgla w Hambach. Projekt ostatecznie ruszył w 2008 r.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Dlaczego odcinek autostrady A4 został zamknięty?
Kiedy zamknięto fragment A4 pod Kolonią?
Jakie nowe zastosowanie ma stara trasa A4?
Ile kosztowała inwestycja związana z nową trasą A4?

Trasę A4 zamknęli, ale niemal wszystko zostało

Ostatecznie kilkunastokilometrowy fragment A4 wyłączono z ruchu w 2014 r. Wyznaczono też nową trasę. Jak wskazuje polskiobserwator.de, aktualnie A4 biegnie ok. 1,7 km na południe od pierwotnej trasy. Teraz kierowcy na odcinku 17,6 km jadą na sześciu, a nie jak miało to miejsce wcześniej, czterech pasach. Wydaje się zatem, że kierujący nie mają na co narzekać.

Kosz inwestycji szacowany jest na 180-190 mln euro. Część wydatków pokrył dostawca energii RWE, a za poszerzenie trasy zapłacił rząd federalny. Co ciekawe stara trasa nie została całkowicie rozebrana. Nadal znajduje się tam asfalt, bariery energochłonne, węzły czy zjazdy. Asfalt usunięto z terenu kopalni — trasa w tym miejscu kończy się urwiskiem. Nawierzchnia jest systematycznie frezowana.

Stara autostrada A4 w Niemczech. Zdjęcie z 2023 r.
Stara autostrada A4 w Niemczech. Zdjęcie z 2023 r.Jo Gerken / Shutterstock

Stara autostrada A4 ma nowe zastosowanie

Na starą trasę można się dostać za pomocą polnych dróg, ale niemieckie media uczulają, że nie jest to warte zachodu. W asfalcie pojawiają się wybrzuszenia od rosnących pod drogą korzeni, a bariery porasta bluszcz. Fragmenty dawnej trasy są także pozamykane.

Stara autostrada A4 w Niemczech. Zdjęcie z 2016 r.
Stara autostrada A4 w Niemczech. Zdjęcie z 2016 r.Olaf Schulz / Shutterstock

W 2017 r. stara trasa zyskała nową funkcjonalność — w pobliżu gminy Niederzier zostało zamontowanych na niej 3 tys. modułów fotowoltaicznych. Według portalu Rheinische Anzeigenblaetter "słoneczna autostrada" zaopatruje w energię elektryczną 210 gospodarstw domowych. Z drogi korzysta też kopalnia.

Wieś Manheim, która leżała tuż przy dawnej A4, była przez lata stopniowo wysiedlana, a mieszkańcy przenoszeni do położonej kilka kilometrów dalej Manheim-Neu. Jeszcze jesienią 2021 r. w starej wsi żyło około 30 osób. Ostatnie przesiedlenia zakończono w 2022 r.

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu