Hamowanie nie jest niczym innym, jak zamianą energii kinetycznej pojazdu na ciepło. Aby zobrazować bliżej to zjawisko, wyobraźmy sobie pojazd z czterema pasażerami i bagażem jadący z prędkością 160 km/h, który nagle musi wyhamować do zera w kilkanaście sekund. Cała masa i pęd pojazdu zostaną przetworzone na ciepło, a ponieważ powierzchnia klocków hamulcowych ma zaledwie kilka centymetrów kwadratowych, to temperatura może osiągnąć nawet 1000 stopni C.
W przypadku klocków hamulcowych niezbędna jest zatem nie tylko wytrzymałość mechaniczna, ale również termiczna.
Odpowiedni dobór mieszanki zapobiega tworzeniu się poduszki gazowej pomiędzy klockiem a tarczą, powstającej pod wpływem wysokiej temperatury. Zjawisko to powoduje odpychanie klocka od tarczy do tego stopnia, że w krytycznej sytuacji współczynnik tarcia może spaść do minimum.
Do produkcji klocków hamulcowych linii Premium Bosch stosuje ponad 150 mieszanek. Dzięki temu charakteryzują się one długim okresem trwałości, wynoszącym 30-50 tysięcy kilometrów na przedniej osi i 60-100 tysięcy kilometrów na tylnej osi. Podczas całego okresu użytkowania zachowują wysokie właściwości cierne i mechaniczne. Pozwoliło to na uzyskanie wysokiego komfortu użytkowania i bezpieczeństwa działania.
Program klocków hamulcowych linii Premium, jaki pojawił się w połowie tego roku na rynku polskim, obejmuje 850 pozycji, co stanowi 95% pokrycia rynku. Klocki linii Premium są montowane fabrycznie w takich modelach jak na przykład Mercedes klasy E, Toyota Yaris, Avensis i Corolla Verso, Fiat Panda, Punto, Stilo i Idea, Ford Mondeo i Transit, Renault Kangoo, Megane i Master, Peugeot 307 i Partner.
Bosch jest największym na świecie producentem systemów hamulcowych. Oferta firmy obejmuje wszystkie elementy układów hamulcowych, począwszy od klocków i tarcz hamulcowych, poprzez części hydrauliki, a skończywszy na zaawansowanych technicznie systemach czynnego bezpieczeństwa jazdy, jak ABS, ASR czy ESP.