Pierwotnie nowy system miał zostać wprowadzony na początku 2012 roku. Wtedy zapowiedź zmian spowodowała prawdziwy szturm na szkoły jazdy i ośrodki egzaminowania. Z powodu braku systemu informatycznego oraz ze względu na "niepokój społeczny" wprowadzenie nowych zasad egzaminowania zostało przesunięte na 19 stycznia 2013 roku.

Zmiany, zmiany…

Od zawsze tajemnicą poliszynela było to, że kandydaci na prawo jazdy po prostu "wkuwali" na pamięć wszystkie 500 pytań z puli egzaminacyjnej. Nowe zasady mają to ukrócić. Po pierwsze dlatego, że przyszli kierowcy będą musieli odpowiedzieć na 32 pytania z puli 3 tysięcy. Po drugie - nowa baza pytań egzaminacyjnych nigdy nie zostanie upubliczniona. Jak poinformowało nas Ministerstwo Transportu - chodzi o to, aby kursanci uczyli się przepisów, a nie samych testów.

Cześć teoretyczna nowego egzaminu wewnętrznego będzie polegała na wskazaniu w czasie rzeczywistym prawidłowej odpowiedzi na wylosowane pytania. Nie będzie możliwości powrotu do pytania, na które udzielono błędnej lub nie udzielono odpowiedzi.

Egzamin obejmie:

20 pytań z wiedzy podstawowej, w tym: 10 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, 6 pytań o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, 4 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

12 pytań z wiedzy specjalistycznej w zakresie poszczególnych kategorii prawa jazdy lub pozwolenia, w tym: 6 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, 4 pytania o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, 2 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego.

Każde z pytań będzie zawierało jedną prawidłową odpowiedź (nie będzie pytań wielokrotnego wyboru). Każdemu z pytań przypisano liczbę punktów za udzielenie prawidłowej odpowiedzi:

- 3 punkty za pytanie o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

- 2 punkty za pytanie o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

- 1 punkt za pytanie o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

W bazie pytań znajdą się również zadania multimedialne w formie klipów wideo. Będą one przedstawiały konkretne sytuacje na drodze. Na pytania trzeba będzie odpowiedzieć TAK lub NIE. Czas odpowiedzi to: 20 sekund za zapoznanie się z pytaniem plus 10 sekund na wyświetlenie filmu oraz 15 sekund na odpowiedź.

Zasady udzielania odpowiedzi

W nowym egzaminie na prawo jazdy zmieniły się także zasady udzielania odpowiedzi.  W pytaniach z wiedzy podstawowej będzie do wyboru odpowiedź TAK albo NIE. Na przeczytanie treści osoba egzaminowana będzie miała 20 sekund, po czym na udzielenie odpowiedzi 15 sekund.

W pytaniach z wiedzy specjalistycznej będą do wyboru trzy możliwe odpowiedzi: A, B, C. Na przeczytanie i udzielenie odpowiedzi osoba egzaminowana będzie miała 50 sekund.

Suma punktów możliwych do uzyskania w części teoretycznej egzaminu państwowego wynosi 74. Pozytywny wynik uzyskuje się w przypadku otrzymania 68 punktów. Czas trwania egzaminu teoretycznego został określony na 25 minut.

Egzamin na nowych, czy na starych zasadach?

W mailach, które otrzymaliśmy od was, pytacie - co w sytuacji, kiedy kurs został rozpoczęty według starych zasad, ale nie uda się zdać egzaminu przed 19 stycznia.

Rzecznik Praw Obywatelskich stwierdził w oficjalnym piśmie, że "nawet jeśli do 19 stycznia 2013 r. nie uzyska się prawa jazdy, ale będzie się w trakcie szkolenia lub uzyska zaświadczenie o ukończeniu szkolenia, będzie można przystąpić do egzaminu sprawdzającego na dotychczasowych zasadach, w terminie późniejszym, nawet po wejściu w życie nowej ustawy."

Sprawdziliśmy to. Od przedstawiciela warszawskiego WORD usłyszeliśmy, że chodź nie znają pisma Rzecznika, to ich zdaniem bezdyskusyjnie, w sytuacji rozpoczęcia kursu przed 19 stycznia, kandydat przystępujący do egzaminu po 19 stycznia będzie zdawał już nowy egzamin.

Ministerstwo Transportu również stoi na takim stanowisku. Bowiem zgodnie z ustawą o kierujących pojazdami ma nie być "okresu przejściowego" w egzaminach.

Przypomnijmy, że wchodząca 19 stycznia 2013 r. nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami wprowadza również m.in. nowe kategorie i wzór prawa jazdy oraz elektroniczny obieg dokumentów w procesie wydawania uprawnień do kierowania pojazdami.

Z punktu widzenia przepisów ustawy sprawa jest zatem jasna. Kandydaci na kierowców po 19 stycznia 2013 roku zostaną przeegzaminowani już według nowych zasad. Nieważne czy odbyli "nowy" czy "stary" kurs nauki jazdy.

Nowe wzory prawa jazdy, nowe kategorie i wiek minimalny

19 stycznia zostanie także wprowadzony nowy wzór dokumentu prawa jazdy. Będzie to ujednolicony wzór obowiązujący we wszystkich państwach Unii Europejskiej, wprowadzony unijną dyrektywą w sprawie praw jazdy i będzie zawierał wpisy również dla nowych kategorii AM i A2.

Kategoria A2 będzie uprawniała do prowadzenia motocykli o mocy nie przekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy 0,2 kW/kg. Minimalny wiek do uzyskania kategorii A2 to 18 lat, natomiast kategorii A to 24 lata dla osób, które nie posiadały przez co najmniej 2 lata prawa jazdy kategorii A2 oraz 20 lat dla osób, które od co najmniej 2 lat posiadają prawo jazdy kategorii A2.

Kategoria AM zastąpi kartę motorowerową i będzie uprawniała do kierowania motorowerami i lekkimi quadami. Minimalny wiek to 14 lat i trzeba będzie ukończyć kurs w ośrodku szkolenia kierowców i zdać egzamin w WORD-dzie.

Nowe dokumenty będą ważne przez 15 lat, jedynie prawa jazdy kategorii "zawodowych" C i D będą wydawane, tak jak obecnie, na okres do 5 lat.

Po upływie okresu, na jaki dokument został wydany, konieczna będzie jego wymiana (uprawnienia do kierowania pojazdami nie wygasają). Przy wymianie nie będzie trzeba ponownie zdawać egzaminu ani przechodzić dodatkowych badań lekarskich, chyba że prawo jazdy zostało wydane na czas określony ze względu na ograniczenia zdrowotne. Wtedy, tak jak obecnie, trzeba będzie przejść obowiązkowe badania lekarskie.

Do przedłużenia ważności dokumentu prawa jazdy będą potrzebne jedynie: aktualna fotografia, opłata za wydanie prawa jazdy i wniosek do starosty.

Co nie będzie obowiązywało od 19 stycznia, a było planowane

Ze względu na brak możliwości rozbudowy i dostosowania Centralnej Ewidencji Kierowców do wymagań ustawy kierujących pojazdami rozpoczęto prace zmierzające do przesunięcia wejścia w życie niektórych przepisów regulujących działanie CEK:

- obowiązek odbycia pomiędzy 4 i 8 miesiącem do uzyskania prawa jazdy kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa w zakresie ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym;

- obowiązek kierowania pojazdem samochodowym oznakowanym z tyłu i z przodu okrągłą nalepką barwy białej z zielonym symbolem liścia klonowego, przez pierwsze 8 miesięcy okresu próbnego;

- zakaz przekraczania prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej w okresie próbnym

- zakaz podejmowania pracy zarobkowej w charakterze kierowcy pojazdu określonego w prawie jazdy kategorii B;

- zakaz osobistego wykonywania działalności gospodarczej polegającej na kierowaniu pojazdem określonym dla prawa jazdy kategorii B

- obowiązek kursu reedukacyjnego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego dla osób które w okresie próbnym popełniły dwa wykroczenia w ruchu drogowym;

- cofnięcie uprawnień osobie która popełniła w okresie próbnym 3 wykroczenia lub 1 przestępstwo;

Przesunięciu ulegną także przepisy dotyczące okresu próbnego dla młodych kierowców oraz nowe zasady gromadzenia punktów karnych. Planuje się wejście w życie tych przepisów na początek 2016 roku.

Na Wasze maile czekamy pod adresem moto@portal.onet.pl