Klocki i tarcze hamulcowe to obok filtrów oleju i powietrza najczęściej wymieniane elementy eksploatacyjne samochodu. W przypadku hamulców producenci nie przewidują jednak z góry ustalonych interwałów wymian – nowe części montuje się dopiero wtedy, kiedy stare się zużyją.
Jeżeli samochód jest regularnie serwisowany, to może się zdarzyć, że podczas przeglądu mechanik zaproponuje wymianę elementów ciernych hamulców nawet wtedy, gdy stare nie są jeszcze całkiem zużyte. Nie trzeba go od razu podejrzewać o próbę naciągnięcia na niepotrzebne wydatki. Często jest wręcz odwrotnie – jeżeli auto planowo pojawia się w serwisie tylko raz na np. 20 tys. km, a istnieje obawa, że hamulce na tyle nie wystarczą, to wcześniejsza wymiana służy temu, żeby właściciel auta nie był zmuszony do wizyty w warsztacie między przeglądami. Ale ostatecznie to jego wybór.
Komu zlecić wykonanie usługi?
W większości samochodów wymiana elementów eksploatacyjnych hamulców nie jest przesadnie trudna, choć od tej reguły zdarzają się wyjątki. Ważne jednak, żeby mechanik przyłożył się do swojej pracy, a nie tylko zamontował nowe części – do zrobienia jest dużo więcej. Bardzo ważne jest m.in. oczyszczenie i rozruszanie wszystkich elementów.
Czy klocki wymieniać z tarczami?
Nowe klocki hamulcowe mogą współpracować ze starymi tarczami pod warunkiem, że te drugie mają odpowiednią grubość, są proste, gładkie i nieskorodowane. Trzeba się jednak liczyć z tym, że czasem np. klocki jednego producenta mogą źle współpracować z tarczami innej firmy (np. piszczą, za szybko się zużywają) – zastosowanie kompletu elementów jednej marki jest najbezpieczniejszym rozwiązaniem. Z kolei jeśli trzeba wymienić tarcze, to nie wolno pozostawić starych klocków, nawet jeśli nie są zużyte.
Części oryginalne czy zamienniki?
Nawet w warsztatach autoryzowanych klienci mogą wybierać spośród wielu tarcz i klocków do jednego modelu. Zwykle najlepszy kompromis między jakością a ceną zapewniają podzespoły pochodzące od producentów dostarczających części na pierwszy montaż, ale sprzedawane pod ich własną marką, a nie firmowane przez producenta auta.
Zdaniem eksperta – Jerzy Zachorski, Bosch Service Zachorscy
Auto, które do prędkości 100 km/h przyspiesza w czasie ok. 10 sekund, w sytuacji awaryjnego hamowania powinno tę prędkość wytracić w ciągu nieco ponad 3 sekund. Już z tego przykładu widać, że hamulce mają do wykonania zadanie trudniejsze niż silnik. Potężna dawka energii kinetycznej jest w czasie hamowania zamieniana w ciepło – bo na tym, z technicznego punktu widzenia, polega praca hamulców. Żeby jednak działały one prawidłowo, muszą być w idealnym stanie technicznym. Dlatego właśnie ich obsługę należy powierzyć wyłącznie profesjonalnym warsztatom – od jakości pracy mechanika zależy nasze bezpieczeństwo.
Bardzo duże znaczenie ma nie tylko zastosowanie części o odpowiednich parametrach, ale wykonywanie wszelkich prac zgodnie z technologią przewidzianą przez producenta auta. Przed założeniem nowych elementów ciernych mechanik musi upewnić się, że zacisk hamulca i piasta koła są sprawne, oczyszczone z brudu i rdzy. Wystarczy, że np. powierzchnia styku tarczy z piastą będzie brudna, żeby nowe hamulce już po niewielkim przebiegu zaczęły przy hamowaniu powodować uciążliwe wibracje i piski. Przed wydaniem auta klientowi mechanik powinien wykonać jazdę próbną i przez odpowiednią technikę hamowania zadbać o prawidłowe ułożenie nowych klocków.
Wymieniaj zawsze parami
W wielu nowych modelach wyposażonych np. w „elektryczny ręczny” do wymiany klocków może być potrzebny komputer diagnostyczny lub interfejs do obsługi hamulców. Tarcze i klocki należy zawsze wymieniać parami – elementy zamontowane na kołach tej samej osi muszą mieć identyczne parametry. Nowe hamulce uzyskują pełną skuteczność dopiero po kilkuset kilometrach jazdy.
Sprawdzone części
W przypadku hamulców warto zaufać wyrobom renomowanych producentów.
Zanim zostawisz auto w serwisie
- Dowiedz się, jakie części zostaną zamontowane.Niska cena usługi może wynikać z zastosowania najtańszych zamienników, które nie będą ani trwałe, ani skuteczne.- Poza wymianą tarcz i klocków niezwykle ważne jest oczyszczenie piasty, zacisku, prowadnic bez tego nawet najlepsze elementy mogą się przedwcześnie zużyć. Upewnij się, że mechanik o tym pamięta.
- Nie oszczędzaj na tzw. zestawach montażowych składających się z nowych zawleczek, prowadnic, sprężynek – zastosowanie starych części bywa przyczyną np. drgań czy hałasów.
Galeria zdjęć
Kompletny zestaw: najlepiej jeśli klocki i tarcze pochodzą od jednego producenta
Zużyte hamulce, nawet jeśli jeszcze działają, w awaryjnej sytuacji mogą odmówić posłuszeństwa
Demontaż klocków to doskonała okazja do skontrolowania sprawności zacisku
Najpierw czyszczenie: przed założeniem nowej tarczy piasta musi zostać oczyszczona z brudu i rdzy
Prowadnice zacisku też wymagają oczyszczenia! Pominięcie tego zabiegu może doprowadzić do blokowania hamulców
Przed zamontowaniem klocków należy cofnąc tłoczek. W niektórych autach może być do tego potrzebny komputer diagnostyczny
Nowe klocki muszą swobodnie poruszać się w jarzmach zacisku hamulcowego
Sprawdzone części: w przypadku hamulców warto zaufać wyrobom renomowanych
Sprawdzone części: w przypadku hamulców warto zaufać wyrobom renomowanych
Sprawdzone części: w przypadku hamulców warto zaufać wyrobom renomowanych