Już na pierwszy rzut oka Octavia RS emanuje czystą emocją. Widok z przodu robi wrażenie dzięki współgraniu charakterystycznej atrapy chłodnicy, wyrazistym wlotom powietrza o strukturze plastra miodu, nowemu spoilerowi z reflektorami przeciwmgłowymi w stylistyce RS oraz nowym, obecnie seryjnym biksenonowym reflektorom głównym ze zintegrowanymi światłami dziennymi LED. Charakterystyczną cechą w widoku bocznym jest zawieszenie nadwozia obniżone w porównaniu ze standardową Octavią oraz seryjnie na czerwono lakierowane zaciski hamulcowe. Tył jest zdominowany przez dużą, czarną wstawkę, która pełni rolę dyfuzora, umieszczony nad nim szeroki pasek lampki odblaskowej i trapezoidalne, chromowane końcówki rur wydechowych. Szczególnie sportowym akcentem Octavii RS są nowe koła ze stopu metali lekkich. Styliści opracowali od razu cztery wybitnie sportowe wzory kół RS o rozmiarach 17-, 18- i 19-cali.

- Nowa Octavia RS jest dynamicznym a zarazem bardzo przemyślanym kompaktowym sportowcem. Zarówno jako sedan jak i kombi ustanawia nowe wzorce w swojej klasie i będzie kontynuować historię sukcesów modeli RS Škody - zapowiedział Prezes Zarządu Škody, prof. dr h.c. Winfried Vahland.

Nową Octavię RS napędza albo dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 162 kW (220 KM), albo dwulitrowy silnik wysokoprężny o mocy 135 kW (184 KM). W porównaniu z Octavią RS drugiej generacji nowe silniki oznaczają wyraźnie większą moc przy zużyciu paliwa mniejszym nawet o 19 procent. Do obu silników do wyboru jest ręczna skrzynia biegów albo automatyczna z podwójnym sprzęgłem DSG, obie sześciostopniowe.

Octavia RS z silnikiem benzynowym 2,0 TSI 162 kW (220 KM) rozpędza się w ciągu zaledwie 6,8 sekundy od 0 do 100 km/h. Mimo wyraźnie poprawionych osiągów nowy silnik benzynowy w połączeniu z ręczną skrzynią biegów zużywa średnio 6,2 l benzyny na 100 km.

Duża moc i małe zużycie paliwa także charakteryzują nowy silnik wysokoprężny 2,0 TDI o mocy 135 kW (184 KM). Octavia RS napędzana tym silnikiem przyspiesza od 0 do 100 km/w ciągu 8,1 sekundy, i osiąga prędkość maksymalną 232 km/h. W wersji sedan z sześciostopniową ręczną skrzynia biegów średnio potrzebuje tylko 4,6 l oleju napędowego na 100 km.

Octavia RS seryjnie ma zawieszenie sportowe obniżone o 15 mm. Precyzję prowadzenia zapewniają na przedniej osi kolumny MacPhersona z dolnymi wahaczami trójkątnymi. Jako tylną oś zastosowano nowo opracowaną oś wielowahaczową. Do wyposażenia seryjnego należy także elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS. Dobre prowadzenie i dynamikę zapewnia także nowy progresywny układ kierowniczy.