Podstawowym zadaniem półosi napędowej jest przekazywanie momentu obrotowego ze skrzyni biegów na koła oraz umożliwianie osi skrętnej zmiany kąta położenia, czyli swobodnego skręcania. Sztywny wałek zakończony z dwóch stron przegubami, łączący skrzynię biegów lub mechanizm różnicowy z piastą koła - tak właśnie w praktyce wygląda półoś. Warto zatem bliżej przyjrzeć się, jakie mogą być przyczyny i objawy uszkodzenia tego elementu oraz jak możemy zareagować gdy pojawi się niepokojący dźwięk ?

Półoś napędowa – najczęstsze przyczyny usterki

Co do zasady półosie napędowe to bardzo wytrzymałe elementy, ale niestety mają swoje słabe punkty. Ich konstrukcja wymaga zastosowania gumowych osłon, zwanych manszetami. Mają one zabezpieczać przeguby kulowe przed brudem, solą drogową i czynnikami atmosferycznymi. Schowane w nich elementy pracują w otoczeniu gęstego smaru, który zmniejsza tarcie stanowi dodatkową ochronę przed niekorzystnym działaniem czynników zewnętrznych. Jednak gdy osłona ulegnie uszkodzeniu, a do smaru dostanie się piasek, będzie on działał jak papier ścierny i stopniowo zniszczy elementy tego podzespołu. Zatem jeśli zauważymy uszkodzenie osłony, trzeba ją jak najszybciej wymienić. Niestety – zdarza się, że przeguby są skonstruowane tak, że wymiana samej osłony nie jest możliwa i konieczny jest demontaż całego elementu i jego wymiana na nowy.

Jeszcze kilka słów o samych przegubach…Bardzo źle znoszą one ekstremalne przeciążenia. Szkodzi im ostre ruszanie i przyspieszanie na skręconych kołach. Należy się zatem spodziewać, że zużyją się szybciej w aucie intensywnie eksploatowanym w mieście, niż w samochodzie, który jeździ głównie w trasach. Negatywny wpływ na trwałość przegubu ma również stosowanie w aucie opon szerszych niż te, które rekomenduje producent. Dlatego jeżeli nie wiesz jakie opony dobrać do swojego auta skorzystaj z wyszukiwarki na stronie Inter Cars.

Półosie napędowe – objawy usterki

Na początku naszego tekstu wspominaliśmy już metalicznych dźwiękach, które wydobywają się z okolic napędu podczas ruszania lub przyspieszania gdy mamy skręcone koła. Głównym winowajcą są zużyte elementy przegubu, do którego dostał się piasek lub inne zanieczyszczenia. Kolejnym zauważalnym dla kierowcy objawem są wibracje kierownicy, a w ekstremalnych przypadkach również innych elementów wnętrza.