Solbus – producent autobusów z Solca Kujawskiego – dostarczył 1 października 11 pojazdów zasilanych LNG dla prywatnego przewoźnika KDD z Olsztyna. Są to pierwsze autobusy zasilane tym paliwem stosowane w komunikacji europejskiej.
Gaz ziemny (metan) jest w wielu krajach powszechnie wykorzystywany do napędu pojazdów, w szczególności autobusów. W Europie do napędu stosowany jest on wyłącznie w formie gazowej, po sprężeniu (CNG). Autobusy promowane przez Solbusa są natomiast napędzane skroplonym gazem ziemnym LNG, który powstaje w wyniku ochłodzenia metanu do temperatury wrzenia (-163 C).
Ma on aż 600-krotnie mniejszą objętość w porównaniu do fazy gazowej. Autobusy na LNG są często spotykane w Ameryce i krajach azjatyckich. W Europie pionierami w zastosowaniu tego typu pojazdów na liniach komunikacyjnych są właśnie Polacy.
Solbus SM12 Solcity LNG jest napędzany przez silnik Cummins ISLGeEV320 o pojemności 8,9-litra i mocy 235 kW przy 2000 obr./min. Ta znana konstrukcja pochodzi z amerykańskiej fabryki koncernu i jest stosowana już w ponad 20 tysiącach pojazdów napędzanych LNG. Oprzyrządowanie do LNG, wraz z butlą zamontowano w specjalnym przedziale z tyłu autobusu.
Obecnie autobusy na LNG są droższe o ok. 15-25 proc. od klasycznych pojazdów zasilanych olejem napędowym. Dodatkowe inwestycje, ze względu na zastosowanie niemal dwukrotnie tańszego paliwa, zwrócą się jednak w ciągu trzech-czterech lat eksploatacji. Poza tym autobusy zasilane LNG są wyraźnie cichsze od spalinowych odpowiedników. W porównaniu z autobusami na CNG nie wymagają wygospodarowywania aż tyle przestrzeni na dodatkowe zbiorniki gazu. W mniejszym stopniu wzrasta więc masa pojazdu, a same zbiorniki są tańsze.
Koncepcja zasilania LNG ma jeszcze inne przewagi nad CNG. W tej pierwszej technologii mamy pełną niezależność lokalizacyjną stacji LNG, w której niepotrzebne jest przyłącze do sieci gazowej jak w przypadku stosowania sprężonego gazu ziemnego. Stacja LNG jest też tańsza w eksploatacji ze względu na kilkukrotnie niższe zużycie energii elektrycznej.
Każdy przewoźnik zakupujący autobusy Solbus na LNG podpisuje równolegle umowę na dostawy tego skroplonego gazu. Dostawca, w tym wypadku Gazprom Germania, jest zobowiązany do przygotowania przewoźnikowi infrastruktury tankowania LNG oraz dostarczenia paliwa. W Olsztynie na razie będzie funkcjonować stacja mobilna, jednak w ciągu pół roku Gazprom zainstaluje półprzenośną zautomatyzowaną stację o pojemności 30 m3.
Aż 35 autobusów Solbus na LNG, ale tym razem w wersji przegubowej Solcity 18 LF LNG, być może pojawią się na ulicach Warszawy pod koniec przyszłego roku. Wszystko zależy od opinii komisji przetargowej MZA, która sprawdza czy oferta spełnia wymogi formalne.