• Szczególnie zimą warto jest tankować bak do pełna. Jakość paliwa także ma ogromne znaczenie
  • Zimą przy okazji tankowania warto sprawdzić ciśnienie powietrza w oponach. Spadki temperatury skutkują często obniżeniem ciśnienia powietrza w kołach, a to może mieć poważne konsekwencje
  • Kolejną istotną kwestią jest płyn do spryskiwacza. Dobry płyn gwarantuje odpowiednią przejrzystość szyby, ale nie tylko to
  • Zimą warto regularnie korzystać z myjni, aby spłukać z nadwozia i podwozia warstwę soli drogowej. W przypadku nowoczesnych myjni automatycznych, takich jak np. na stacjach paliwowych Circle K, nie trzeba nawet wysiadać z samochodu, aby go umyć

Jeśli w aucie coś działa nie do końca tak, jak powinno, to najprawdopodobniej skutki tego odczujemy najbardziej zimą. To wynika z faktu, że o tej porze roku jeździmy częściej po ciemku – jakość świateł nabiera szczególnego znaczenia; jest ślisko, a zatem szczególnie doceniamy jakość opon; jest zimno – a to problem dla akumulatora i dla nieodpowiedniego paliwa; jest mokro i czasem pada śnieg, a więc pojawia się problem z przejrzystością szyb – od środka i od zewnątrz. Wszystkiemu można jednak zaradzić: oto 10 rad na zimowe wyzwania, gwarantujących dobry stan auta na wiosnę:

  Foto: Circle K

Tankuj paliwo na renomowanych stacjach. Paliwa różnią się pomiędzy sobą, a najłatwiej odczuć to właśnie zimą. Paliwa miles® oraz milesPLUS® dostępne na stacjach Circle K zapewniają niższe spalanie i większy zasięg, a także gwarantują czystość elementów układu paliwowego – dlatego warto je tankować. Co je jeszcze wyróżnia?

W przypadku zimowego miles® diesel mamy do czynienia z paliwem, które spełnia nie tylko wymogi stawiane przed paliwem zimowym, ale dodatkowo zawiera środki, które dbają o czystość silnika.

Z kolei zimowe paliwo milesPLUS® diesel charakteryzuje się wyższą liczbą cetanową, co gwarantuje zauważalne niemal od razu wyciszenie pracy jednostki napędowej. Odporność na niskie temperatury zapewnia mobilność nawet w ekstremalnych warunkach temperaturowych — ułatwia rozruch i zapewnia silnikowi najwyższy dostępny komfort. Również benzyny miles® oraz milesPLUS® to paliwa idealne na trudne zimowe warunki. Podwyższona prężność par ułatwia rozruch silnika w niskich temperaturach, a specjalne pakiety uszlachetniające dbają o wydłużenie żywotności silnika. Aby w pełni wykorzystać potencjał tych paliw, zwłaszcza w kontekście usuwania osadów z silnika, konieczne jest ich regularne tankowanie. To się dobrze składa: uczestnicy programu lojalnościowego EXTRA na stacjach Circle K mogą liczyć na atrakcyjne, stałe rabaty za tankowanie.

W zimowych warunkach dobre zimowe albo całoroczne opony to jeden z warunków bezpiecznej, dobrej przyczepności. Ale to nie wszystko – drugim warunkiem jest odpowiednie ciśnienie w kołach. Z tym bywa różnie, bo przy silnym spadku temperatury spada, a efekty są… kosztowne. Zbyt niskie ciśnienie powietrza w kołach drastycznie przyspiesza zużycie opon, a także zwiększa ryzyko mechanicznego uszkodzenia ich, np. rozcięcia bocznej ścianki podczas kontaktu z przeszkodą. Dlatego zimą warto kontrolować ciśnienie w kołach częściej niż raz w miesiącu, nie rzadziej też niż przy każdym tankowaniu. Najlepiej korzystać ze stacji wyposażonych w automatyczne kompresory, dostępne na przykład na wybranych stacjach Circle K, które uzupełniają ciśnienie do zadanej wartości zgodnie z informacją zawartą w instrukcji obsługi pojazdu.

Tankujesz? Tankuj do pełna! Im mniej paliwa w baku, tym więcej wody skrapla się na ściankach zbiornika i ostatecznie dostaje się do przewodów paliwowych. Woda w przewodach w warunkach silnego mrozu to recepta na kłopoty – korki lodowe potrafią nawet unieruchomić silnik.

Kiepski płyn do spryskiwaczy zamarza na szybie, maże się, a co gorsza, może być niebezpieczny dla reflektorów wykonanych z poliwęglanu. Co do zamarzania, to jest ono groźne dla elementów z tworzyw sztucznych zarówno w układzie spryskiwacza szyb, jak i reflektorów. Płyn ma oczywiście wielkie znaczenie także dla bezpieczeństwa jazdy.

W czasie jazdy z większą prędkością (np. w trasie) dysze spryskiwaczy łatwiej zamarzają, dlatego warto mieć płyn odporny na niższe temperatury. Tutaj doskonale sprawdzi się płyn zimowy Circle K do -22 st. C.

Zadbaj o światła. Reflektory twojego auta nie powinny nikogo oślepiać, zapewniając jednocześnie maksymalny możliwy zasięg świateł mijania. Pamiętaj, że nie tylko reflektory wyposażone w żarówki halogenowe wymagają okresowej kontroli i prawidłowego ustawienia – reflektory ksenonowe i LED-owe również się ustawia w warunkach warsztatowych!

    Foto: Circle K

Zimą warto korzystać z "okienek pogodowych", aby umyć samochód. Myjąc samochód na myjni automatycznej, dobrze jest korzystać z programu obejmującego mycie podwozia. Wypłukiwanie soli drogowej z elementów podwozia zmniejsza ryzyko korozji nadwozia i spowalnia zużywanie się elementów zawieszenia. Ryzykowne jest natomiast mycie auta przy kilkunastostopniowym mrozie – m.in. z tego powodu w takich warunkach myjnie są często wyłączane. Tu ciekawostka: w przypadku nowoczesnych myjni na stacjach Circle K, aby umyć samochód, nie trzeba nawet wysiadać z pojazdu. Można zapłacić za myjnię za pomocą aplikacji w telefonie, a potem pozostać w samochodzie w czasie mycia, co jest szczególnie wygodne w okresie zimy.

Dodatkowo warto zabezpieczyć lakier przed szkodliwym działaniem soli, stosując programy z dodatkową warstwą ochronną lakieru z efektem hydrofobowym.

Doświadczasz problemów z parowaniem szyb od środka? Pamiętaj o włączaniu klimatyzacji także zimą! Wciąż parują szyby? Prawdopodobnie wymiany w twoim aucie wymaga filtr kabinowy. Warto to sprawdzić – wymiana filtra kabinowego to niewielki wydatek, a może zauważalnie poprawić komfort i bezpieczeństwo jazdy. To robi różnicę.

Regularnie kontroluj wycieraczki. Zimą gumki wycieraczek szczególnie narażone są na uszkodzenia – guma twardnieje na mrozie, a w dodatku często szoruje po lodzie. Niewielkie pęknięcie lub rozwarstwienie gumy pióra wycieraczki to ostatnia chwila na usunięcie problemu niewielkim kosztem. Gdy dojdzie do porysowania szyby, problem nie będzie już mały i łatwy do usunięcia – większych rys z szyby nie da się spolerować, można ją tylko wymienić w całości.

Nie wolno dopuszczać do rozładowania akumulatora na mrozie, a jeśli już do tego doszło, akumulator należy jak najszybciej doładować. Jeśli z jakichś względów odczuwamy deficyt energii elektrycznej w samochodzie – rozrusznik "nie ma siły" albo przygasają światła, warto podjechać do warsztatu, by skontrolować działanie instalacji elektrycznej i stan akumulatora. Wymiana akumulatora w ciemno – czyli bez wcześniejszego sprawdzenia instalacji – jest ryzykowna: jeśli dobry, nowy akumulator nie będzie doładowywany, szybko ulegnie zużyciu albo uszkodzeniu. Już jednorazowe głębokie jego rozładowanie na mrozie może być dla niego niszczące.

Zabezpieczaj uszczelki drzwi i szyb za pomocą specjalnych preparatów na bazie silikonu – pozostaną elastyczne i nie będą przymarzać do nadwozia. Zimą szczególnie warto też woskować karoserię – spowalnia osadzanie się brudu i soli drogowej, dzięki czemu wiosną lakier jest w lepszym stanie.

Należy również pamiętać o uzupełnieniu i sprawdzeniu płynu w chłodnicy. Płyn w chłodnicy również może zamarznąć, co będzie skutkowało przegrzaniem lub unieruchomieniem silnika. Odpowiedni płyn można znaleźć w asortymencie sklepów na stacjach Circle K.

Warto też zabezpieczyć się w odpowiednie środki do odmrażania szyb w samochodzie, a jeśli korzystamy z kluczyka do otwierania drzwi – także do zamków.