Jazda z włączonymi światłami w samochodzie, niezależnie od pory dnia i nocy, to obowiązek każdego polskiego kierowcy. Tym istotniejszy zatem wybór odpowiednich żarówek, które będą emitowały światło zdrowe dla oczu, zapewniające dobrą widoczność drogi oraz naszego pojazdu. Za to właśnie w dużej mierze odpowiada temperatura barwowa, czyli temperatura koloru emitowanego światła, która oznaczana jest w Kelwinach (K). Im większa wartość jednostki, tym zimniejsze będzie emitowane światło. Największym kompromisem jest światło biało-niebieskie, ponieważ jest najbardziej zbliżone do światła dziennego. Charakteryzuje się ono temperaturą na poziomie 6500 K. Wyjątek stanowią światła przeciwmgielne, w których zastosowane jest światło żółte. Posiada ono najmniejsze rozpraszanie, więc jest odpowiednie do jazdy w trudnych warunkach atmosferycznych przy słabej widoczności.

Temperatura barwowa — podziały i różnice między barwami

Najprościej będzie powiedzieć, że światło do 3500 K charakteryzuje się barwą ciepłą, 3500-5000 K to barwa neutralna, a powyżej 5000 K mamy do czynienia z barwą zimną. W kontekście motoryzacyjnym można jednak dokonać innego podziału, który będzie obowiązywał w przypadku żarówek samochodowych. Temperatura barwowa zostanie wtedy następująco rozróżniona:

  • 3000 K — światło żółte, które dobrze przenika;
  • 4300 K — tutaj rozpoczyna się zakres dla lamp ksenonowych;
  • 5000 K — światło białe
  • 6000 K — światło białe z domieszką niebieskiego odblasku;
  • 6500 K — światło dzienne, które jest najlepsze dla wzroku człowieka;
  • 8000 K — światło białe, posiadające wyraźny niebieski odblask.

Halogeny w wersji tradycyjnej niekoniecznie są najlepsze dla kierowcy. Ich temperatura barwowa, w postaci ciepłego białego światła, powoduje przyspieszone zmęczenie wzroku. Następuje to na skutek potrzeby bacznego obserwowania ewentualnych przeszkód, które nie są zbyt dobrze widoczne. Białe neutralne światło emitowane przez żarówki z niebieskim filtrem zapewnia większy komfort.

Temperatura barwowa w żarówkach samochodowych

Dopasowana temperatura barwowa to swego rodzaju przepis na sukces, jakim jest komfortowa i bezpieczna jazda. Najczęstszym wyborem są żarówki, w których jej wartość wynosi 4300 K. Są one najbardziej zbliżone do naturalnego światła słonecznego. Ważnym aspektem przy wyborze odpowiednich żarówek jest ich wytrzymałość. Każdemu zależy na jak najdłuższej eksploatacji części. Zdecydowanie większą żywotnością cechują się tradycyjne, niebarwione żarówki. Spowodowane jest to tym, że te posiadające barwiony klosz muszą świecić znacznie jaśniej, aby spełniać odpowiednio swoje zadanie. W wyniku tego szybciej się przepalą. Filtr UV to kolejny czynnik wpływający na wydłużenie eksploatacji. Zapobiega on matowieniu odbłyśnika i tworzywa, z którego wykonany został reflektor.

Czy temperatura barwowa ksenonów jest równoznaczna z ich długą żywotnością?

Jak wynika z powyższych informacji, temperatura barwowa charakterystyczna dla świateł ksenonowych jest najpopularniejszym wyborem kierowców. W związku z tymi palnikami krążą również mity, dotyczące ich długowieczności. Mają wyróżniać się dobrą kondycją przez cały okres eksploatacji samochodu. Prawda okazuje się jednak bardziej brutalna. Być może, są one zdecydowanie trwalsze od klasycznych żarówek, jednak po pewnym czasie również wymagają wymiany. Jak zorientować się kiedy ten moment się zbliża? Często kierowcy przegapiają optymalną chwilę na zaktualizowanie stanu swojego oświetlenia. Ksenony powinno się wymienić, gdy oświetlają drogę w sposób zbliżony do halogenów. Jest to związane ze zmniejszeniem strumienia świetlnego o połowę. Poważnym ostrzeżeniem jest występowanie światła, przypominającego barwą fiolet.