Skąd wiadomo, że olej w skrzyni automatycznej naszego samochodu wymaga pilnej wymiany? Niepokojące objawy, które sugerują, że olej jest przepracowany i dalsza eksploatacja samochodu w tym stanie prowadzi do degradacji skrzyni biegów to: brak płynnego przyspieszania podczas przełączania biegów, szarpanie przy zmianie biegów, zbyt późna zmiana biegów, zbyt wysoka temperatura oleju w skrzyni. Ten ostatni objaw nie w każdym aucie może być jednak zauważony przez kierowcę. W niektórych modelach aut pojawi się informacja na panelu wskaźników, może ona mieć formę kontrolki check-engine, w innych tej informacji nie będzie, niemniej zbyt gorący olej prowadzi zazwyczaj do jednego z wyżej wymienionych objawów: szarpania, opóźniania zmiany biegów itp.

Skąd wiadomo, kiedy zmieniać olej w automatycznej skrzyni biegów?

ZF Aftermarket Foto: ZF Aftermarket
ZF Aftermarket

Częstotliwość wymiany oleju w skrzyniach biegów ZF zależy od wielu czynników – między innymi od modelu samochodu, rodzaju skrzyni, czy też warunków, w jakich jest eksploatowana. W związku z różnymi uwarunkowaniami i rodzajami eksploatacji skrzyni, zalecamy wymianę oleju po 150.000 km, jednak w przypadku wysokich obciążeń, temperatur i w zależności od historii pojazdu, interwały wymiany mogą być krótsze. Im wyższe obciążenia skrzyni, wynikające na przykład

z dynamicznego sposobu jazdy czy obciążania samochodu, tym szybciej właściwości smarne oleju ulegają pogorszeniu. Dochodzi wtedy do degradacji dodatków przeciwzużyciowych i myjących, wzrostu ilości kwasów i cząstek stałych, spadku lepkości oleju oraz zmiany jego koloru. Natomiast w przypadku przekładni innych niż ZF, należy kierować się rekomendowanymi interwałami wymian danego producenta”. - mówi Grzegorz Arbajter, Ekspert ds. konceptów warsztatowych.

O wymianie oleju w przekładni automatycznej należy pamiętać również w momencie zakupu auta używanego, zwykle bowiem nie znamy historii i sposobu wcześniejszego użytkowania samochodu. Styl jazdy poprzedniego właściciela, brak regularnego serwisowania lub duży przebieg mogą mieć wpływ na zły stan środka smarnego. Rośnie wtedy ryzyko uszkodzeń skrzyni biegów i innych komponentów. Jednym z pierwszych podzespołów, który może ulec uszkodzeniu w przypadku braku wymiany zużytego oleju w odpowiednim momencie, jest układ mechatroniki.

Aby dowiedzieć się więcej o prawidłowej wymianie oleju w automatycznych skrzyniach biegów ZF, obejrzyj film:

Wszystkie dostępne materiały z serii #WartoWiedzieć znajdziesz na Expert Blogu ZF Aftermarket.

Obserwuj ZF Aftermarket na facebooku.

Jaki olej wybrać do automatycznej skrzyni biegów?

Każdy typ i model przekładni automatycznej ma inne, odmienne wymagania, a użycie niewłaściwego oleju może skutkować wyższym zużyciem paliwa, szybszym wyeksploatowaniem podzespołów skrzyni, a nawet korozją układów elektronicznych. Parametry oleju muszą więc być zgodne z wymaganiami producenta.

Należy przy tym pamiętać, że – podobnie jak w przypadku wymiany oleju w silniku – podczas wymiany oleju przekładniowego w automatycznej skrzyni biegów konieczna jest wymiana m.in. filtra oleju.

Osobno olej, filtr i uszczelki albo… dedykowany zestaw

Jeśli chodzi o firmę ZF, to oferuje ona najwyższej jakości oleje do automatycznych skrzyń biegów ZF LifeguardFluid, a także pełne zestawy do wymiany oleju dla poszczególnych automatycznych i hybrydowych skrzyń biegów, które gwarantują płynną zmianę biegów i pracę wolną od drgań, a mechanikowi ułatwią szybkie i efektywne przeprowadzenie wymiany. W skład takiego zestawu w zależności od modelu skrzyni wchodzi: odpowiednia ilość oleju dobranego do potrzeb skrzyni, miska olejowa z wbudowanym filtrem, uszczelnieniem i korkiem gwintowym, nowe śruby oraz pozostałe, niezbędne uszczelki. Warto wspomnieć, że firma ZF Aftermarket oferuje również zestawy olejowe dla skrzyń automatycznych innych producentów.

ZF Aftermarket Foto: ZF Aftermarket
ZF Aftermarket

Lepsza wymiana statyczna czy dynamiczna?

Jedną z popularnych metod wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów jest wymiana dynamiczna, w której nowy olej stopniowo zastępuje stary. Taka wymiana ma jednak tę wadę, że zużywa bardzo duże ilości oleju, co nie jest jednak ekonomiczne i rodzi wątpliwości w kwestii ekologii.

Eksperci ZF zalecają, by wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów odbywała się metodą statyczną w wykwalifikowanym warsztacie samochodowym. Metoda ta jest wystarczająca do utrzymania właściwych parametrów pracy skrzyni i zachowania komfortu jej użytkowania. Taka forma wymiany wiąże się z około dwukrotnie mniejszą ilością zużytego oleju niż w trakcie wymiany dynamicznej.

Przy wyborze miejsca serwisowania pojazdu warto kierować się jakością używanych w warsztacie części, profesjonalnym podejściem obsługi oraz wykwalifikowanym personelem. Korzystanie z usług warsztatów należących do konceptu warsztatowego ZF [pro]Tech to gwarancja jakościowego serwisu i wiedzy prosto od producenta skrzyń biegów.

E-oleje i oleje do samochodów hybrydowych

W związku z dynamicznym rozwojem rynku aftermarketowego i coraz większą liczbą naprawianych w warsztatach pojazdów elektrycznych i hybrydowych, firma ZF Aftermarket poszerza zakres oferowanych rozwiązań dla e-mobilności. Jednym z nich jest wprowadzenie nowych olejów przekładniowych dedykowanych pojazdom elektrycznym – ZF Lifeguard eFluid, oraz pojazdom hybrydowym – ZF Lifeguard Hybrid. Zapewniają one najlepszą ochronę i mniejsze zużywanie się układu napędowego, zwiększoną wydajność oraz optymalną kontrolę temperatury nawet podczas intensywnego przyspieszania.

ZF Aftermarket Foto: ZF Aftermarket
ZF Aftermarket