Auto Świat Porady Dlaczego i jak należy wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów?

Dlaczego i jak należy wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów?

Sponsor publikacji
ZF Aftermarket

Automatyczna skrzynia biegów to jeden z najdroższych podzespołów samochodu, to też szczególnie skomplikowany element do naprawy w przypadku awarii. By uniknąć usterek, a jednocześnie zmaksymalizować wydajność pojazdu pod kątem zużycia paliwa, należy zadbać o regularną wymianę oleju w przekładni ZF.

ZF Aftermarket
ZF Aftermarket
ZF Aftermarket

Skąd wiadomo, że olej w skrzyni automatycznej naszego samochodu wymaga pilnej wymiany? Niepokojące objawy, które sugerują, że olej jest przepracowany i dalsza eksploatacja samochodu w tym stanie prowadzi do degradacji skrzyni biegów to: brak płynnego przyspieszania podczas przełączania biegów, szarpanie przy zmianie biegów, zbyt późna zmiana biegów, zbyt wysoka temperatura oleju w skrzyni. Ten ostatni objaw nie w każdym aucie może być jednak zauważony przez kierowcę. W niektórych modelach aut pojawi się informacja na panelu wskaźników, może ona mieć formę kontrolki check-engine, w innych tej informacji nie będzie, niemniej zbyt gorący olej prowadzi zazwyczaj do jednego z wyżej wymienionych objawów: szarpania, opóźniania zmiany biegów itp.

Skąd wiadomo, kiedy zmieniać olej w automatycznej skrzyni biegów?

ZF Aftermarket
ZF AftermarketZF Aftermarket

Częstotliwość wymiany oleju w skrzyniach biegów ZF zależy od wielu czynników – między innymi od modelu samochodu, rodzaju skrzyni, czy też warunków, w jakich jest eksploatowana. W związku z różnymi uwarunkowaniami i rodzajami eksploatacji skrzyni, zalecamy wymianę oleju po 150.000 km, jednak w przypadku wysokich obciążeń, temperatur i w zależności od historii pojazdu, interwały wymiany mogą być krótsze. Im wyższe obciążenia skrzyni, wynikające na przykład

z dynamicznego sposobu jazdy czy obciążania samochodu, tym szybciej właściwości smarne oleju ulegają pogorszeniu. Dochodzi wtedy do degradacji dodatków przeciwzużyciowych i myjących, wzrostu ilości kwasów i cząstek stałych, spadku lepkości oleju oraz zmiany jego koloru. Natomiast w przypadku przekładni innych niż ZF, należy kierować się rekomendowanymi interwałami wymian danego producenta”. - mówi Grzegorz Arbajter, Ekspert ds. konceptów warsztatowych.

O wymianie oleju w przekładni automatycznej należy pamiętać również w momencie zakupu auta używanego, zwykle bowiem nie znamy historii i sposobu wcześniejszego użytkowania samochodu. Styl jazdy poprzedniego właściciela, brak regularnego serwisowania lub duży przebieg mogą mieć wpływ na zły stan środka smarnego. Rośnie wtedy ryzyko uszkodzeń skrzyni biegów i innych komponentów. Jednym z pierwszych podzespołów, który może ulec uszkodzeniu w przypadku braku wymiany zużytego oleju w odpowiednim momencie, jest układ mechatroniki.

Aby dowiedzieć się więcej o prawidłowej wymianie oleju w automatycznych skrzyniach biegów ZF, obejrzyj film:

Wszystkie dostępne materiały z serii #WartoWiedzieć znajdziesz na Expert Blogu ZF Aftermarket.

Obserwuj ZF Aftermarket na facebooku.

Jaki olej wybrać do automatycznej skrzyni biegów?

Każdy typ i model przekładni automatycznej ma inne, odmienne wymagania, a użycie niewłaściwego oleju może skutkować wyższym zużyciem paliwa, szybszym wyeksploatowaniem podzespołów skrzyni, a nawet korozją układów elektronicznych. Parametry oleju muszą więc być zgodne z wymaganiami producenta.

Należy przy tym pamiętać, że – podobnie jak w przypadku wymiany oleju w silniku – podczas wymiany oleju przekładniowego w automatycznej skrzyni biegów konieczna jest wymiana m.in. filtra oleju.

Osobno olej, filtr i uszczelki albo… dedykowany zestaw

Jeśli chodzi o firmę ZF, to oferuje ona najwyższej jakości oleje do automatycznych skrzyń biegów ZF LifeguardFluid, a także pełne zestawy do wymiany oleju dla poszczególnych automatycznych i hybrydowych skrzyń biegów, które gwarantują płynną zmianę biegów i pracę wolną od drgań, a mechanikowi ułatwią szybkie i efektywne przeprowadzenie wymiany. W skład takiego zestawu w zależności od modelu skrzyni wchodzi: odpowiednia ilość oleju dobranego do potrzeb skrzyni, miska olejowa z wbudowanym filtrem, uszczelnieniem i korkiem gwintowym, nowe śruby oraz pozostałe, niezbędne uszczelki. Warto wspomnieć, że firma ZF Aftermarket oferuje również zestawy olejowe dla skrzyń automatycznych innych producentów.

ZF Aftermarket
ZF AftermarketZF Aftermarket

Lepsza wymiana statyczna czy dynamiczna?

Jedną z popularnych metod wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów jest wymiana dynamiczna, w której nowy olej stopniowo zastępuje stary. Taka wymiana ma jednak tę wadę, że zużywa bardzo duże ilości oleju, co nie jest jednak ekonomiczne i rodzi wątpliwości w kwestii ekologii.

Eksperci ZF zalecają, by wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów odbywała się metodą statyczną w wykwalifikowanym warsztacie samochodowym. Metoda ta jest wystarczająca do utrzymania właściwych parametrów pracy skrzyni i zachowania komfortu jej użytkowania. Taka forma wymiany wiąże się z około dwukrotnie mniejszą ilością zużytego oleju niż w trakcie wymiany dynamicznej.

Przy wyborze miejsca serwisowania pojazdu warto kierować się jakością używanych w warsztacie części, profesjonalnym podejściem obsługi oraz wykwalifikowanym personelem. Korzystanie z usług warsztatów należących do konceptu warsztatowego ZF [pro]Tech to gwarancja jakościowego serwisu i wiedzy prosto od producenta skrzyń biegów.

E-oleje i oleje do samochodów hybrydowych

W związku z dynamicznym rozwojem rynku aftermarketowego i coraz większą liczbą naprawianych w warsztatach pojazdów elektrycznych i hybrydowych, firma ZF Aftermarket poszerza zakres oferowanych rozwiązań dla e-mobilności. Jednym z nich jest wprowadzenie nowych olejów przekładniowych dedykowanych pojazdom elektrycznym – ZF Lifeguard eFluid, oraz pojazdom hybrydowym – ZF Lifeguard Hybrid. Zapewniają one najlepszą ochronę i mniejsze zużywanie się układu napędowego, zwiększoną wydajność oraz optymalną kontrolę temperatury nawet podczas intensywnego przyspieszania.

ZF Aftermarket
ZF AftermarketZF Aftermarket
Sponsor publikacji
ZF Aftermarket