Niektórzy kierowcy uważają ten układ za panaceum na wszystkie zagrożenia na drodze, inni twierdzą, że dobremu kierowcy ABS tylko przeszkadza. Jak to działa? Skrót ABS (z niem. Antiblockiersystem) oznacza układ przeciwdziałający blokowaniu kół podczas hamowania. W założeniu ma on umożliwić kontrolę nad autem nawet przy bardzo silnym hamowaniu, zabezpieczając przed utratą przyczepności. Urządzenie składa się z pompy hydraulicznej, zespołu sterującego z modulatorami ciśnienia, czujników przy kołach oraz elektroniki sterującej. Podczas normalnego hamowania system zachowuje się jak zwykły hamulec dwuobwodowy. Kiedy jednak zamontowane przy kołach czujniki przekażą do komputera sterującego, że jedno z kół kręci się znacznie wolniej od pozostałych, system zaczyna działać. Umieszczone w modulatorze zawory pod wpływem impulsu z elektroniki zmieniają ciśnienie w hamulcach poszczególnych kół tak, aby żadne z nich nie zostało trwale zablokowane. Kiedy prędkości obrotowe zaczynają się wyrównywać, pompa znowu podaje ciśnienie potrzebne do uzyskania pełnej siły hamowania. W ciągu sekundy hamulec może być uruchamiany i zwalniany nawet 10-krotnie. Kierowca czuje jedynie charakterystyczne pulsowanie pedału. Samochód w trakcie hamowania zachowuje się stabilnie również podczas jazdy po łuku. I to jest właśnie podstawowa zaleta systemu. Bardzo mocne wciśnięcie hamulca podczas skrętu w samochodzie niewyposażonym w ABS prawie zawsze powoduje niebezpieczny poślizg. W aucie z ABS-em niebezpieczeństwo to jest w dużym stopniu zredukowane.Skomplikowany, ale bezpiecznyWielu kierowców obawia się, że tak rozbudowany system może być awaryjny. Rzeczywiście, defekty ABS-u nie należą do rzadkości. W przeciwieństwie jednak do innych uszkodzeń układu hamulcowego są to najczęściej dolegliwości stosunkowo niegroźne. Konstruktorzy zadbali o to, aby nawet w przypadku uszkodzenia układu ABS hamulce nie przestały działać, a najwyżej zachowywały się jak zwykłe hamulce dwuobwodowe. Aby uniknąć przykrych niespodzianek w sytuacji awaryjnej, ABS wyposażany jest w rozbudowane układy samodiagnozy. O awarii systemu informuje kierowcę kontrolka umieszczona na desce rozdzielczej. Wszelkie anomalie w pracy urządzenia zapisywane są w pamięci komputera. Rozbudowana hydraulika i elektronika układu ABS mogą być dostosowane do pełnienia także innych funkcji, nie tylko do zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania. Na bazie układu ABS powstał również system ASR zapobiegający poślizgowi kół podczas przyspieszania oraz określane różnymi skrótami układy stabilizacji toru jazdy (np. ESP). Systemy te poza ingerencją w układ hamulcowy dodatkowo mają wpływ na sterowanie silnikiem. Do funkcjonowania wykorzystują obok czujników prędkości obrotowej kół m.in. czujniki położenia pedału gazu, kąta obrotu kierownicy, a nawet czujniki przyspieszenia bocznego. ABS wzbogacony w układ stabilizacji toru jazdy i ASR sprawia, że nawet niewprawny kierowca jest w stanie opanować samochód w czasie jazdy w ciężkich warunkach. Auto jest stabilizowane również podczas ruszania, szybkiego pokonywania zakrętów, jazdy po śliskiej nawierzchni. Urządzenia te nie zmieniają jednak praw fizyki, o czym trzeba pamiętać.
Aby bezpiecznie skręcić, hamując
O tym, do czego służy ABS w samochodzie, wie prawie każdy kierowca. Jednak wokół układu przeciwblokującego nagromadziło się wiele przesądów i fałszywych opinii.