Obie już opisywałem. Tym razem jeden z najładniejszych samochodów z Czechosłowacji - Aero 50. Bodaj najsłynniejszą konstrukcją Aero był "czeski Jaguar", czyli Aero 500 z 1929 r. W oparciu o zastosowane do jego budowy rozwiązania w 1936 r. powstał model Aero 50. Było to auto z 4-cylindrowym, dwusuwowym silnikiem o pojemności 1997 ccm i mocy 50 KM. Produkowano je w latach 1936-39 w różnych wersjach nadwozia. Do najpiękniejszych należały projektowane przez Josefa Sodomkę, który zajął się montażem "50" po zakończeniu produkcji przez fabrykę. Swoje karoserie dodawał do podwozi i silników, których Aero zbudowało więcej, niż miało nadwozi. Spośród dzieł Sodomki wyróżnia się stworzone najprawdopodobniej w 1940 r. nadwozie Arizona. Nazwę zawdzięcza temu, że ostatni istniejący egzemplarz znaleziono w latach 80. w Arizonie. Model 50 zużyał 12-15 litrów paliwana 100 km (mieszanka z olejem w stosunku 1:20) i rozwijał prędkość 125 km/h.
Aero 50 1940 Czechosłowacja
Nasi południowi sąsiedzi przed wojną mieli na swoim koncie kilka udanych konstrukcji motoryzacyjnych. Prym wśród aut wiodły Tatra i Aero.
Auto Świat
Aero 50 1940 Czechosłowacja