Jeżeli akcyza na nowe auto wyrażona jestw procentach (np. 3,1 proc. wartości), to procent ten nie zmienia się wraz ze starzeniem się auta i utratą jego wartości. Czyli jeśli na nowe auto warte 100 tys. zł nakłada się podatek 3,1 tys. zł, to gdy jego wartość z wiekiem spada do 1000 zł, można je opodatkować kwotą tylko 31 zł. Ci, którzy podlegali pod najwyższy podatek w wysokości 65 proc. - zapłacili przykładowo 6500 zł - powinni otrzymać z powrotem 6190 zł (auto z silnikiem do 2 l). W przypadku auta z większym silnikiem, powinni otrzymać 5140 zł. Pozostaje kwestia osób, które drastycznie zaniżyły wartość auta. Przepisy dotyczące akcyzy nakładają podatek od deklarowanej ceny auta, a nie od jego wartości. Czy urzędy celne będą musiały przyjąć deklarowane kwoty za obowiązujące przy rozliczaniu nadpłaconej akcyzy, nie wiadomo. W najgorszym przypadku, gdy będą mogły korzystać z katalogów określających wartość pojazdów w Polsce, Maciej Brzeziński zapłaci 3,1 proc. wartości katalogowej sprowadzonego Golfa (w 2004 roku wartego 6500 zł), czyli 200 zł. Odzyska więc 688 zł plus odsetki. W przypadku BMW odzyska co najmniej 6612 zł plus odsetki, bo "legalna" akcyza za to auto to najwyżej 480 zł.
Akcyza za sprowadzone auto - Import gratis?
Fiskus przegrywa sprawę akcyzową. Radzimy, jak odzyskać zabrane kierowcom pieniądze"Żaden z argumentów podniesionych przez rząd polski nie zmienia mojej opinii, że badany podatek akcyzowy jest niezgodny z art. 90 akapit pierwszy WE w zakresie, w jakim stawka, według której jest on nakładany na używane samochody z innych państw członkowskich, przewyższa ułamek odpowiadający rezydualnemu podatkowi zawartemu w wartości porównywalnego samochodu używanego, na który podatek został nałożony w Polsce, kiedy był on nowy".To jedno ze zdań opinii rzecznika generalnego ETS w sprawie dziennikarza "Auto Świata" Macieja Brzezińskiego przeciwko organom celnym broniącym akcyzy. Znaczy to, że akcyza narusza prawo unijne.Według rzecznika wszystko jest w porządku w przypadku aut prawie nowych, za które zapłacono 3,1 proc. akcyzy (auta z silnikami do 2 l), lub 13,6 proc. za auto z silnikiem powyżej 2 l - bo tyle wynosi akcyza na nowe samochody. W każdym innym wypadku podatek był zawyżony.