Auto Świat Porady Eksploatacja Akcyza za sprowadzone auto - Import gratis?

Akcyza za sprowadzone auto - Import gratis?

Fiskus przegrywa sprawę akcyzową. Radzimy, jak odzyskać zabrane kierowcom pieniądze"Żaden z argumentów podniesionych przez rząd polski nie zmienia mojej opinii, że badany podatek akcyzowy jest niezgodny z art. 90 akapit pierwszy WE w zakresie, w jakim stawka, według której jest on nakładany na używane samochody z innych państw członkowskich, przewyższa ułamek odpowiadający rezydualnemu podatkowi zawartemu w wartości porównywalnego samochodu używanego, na który podatek został nałożony w Polsce, kiedy był on nowy".To jedno ze zdań opinii rzecznika generalnego ETS w sprawie dziennikarza "Auto Świata" Macieja Brzezińskiego przeciwko organom celnym broniącym akcyzy. Znaczy to, że akcyza narusza prawo unijne.Według rzecznika wszystko jest w porządku w przypadku aut prawie nowych, za które zapłacono 3,1 proc. akcyzy (auta z silnikami do 2 l), lub 13,6 proc. za auto z silnikiem powyżej 2 l - bo tyle wynosi akcyza na nowe samochody. W każdym innym wypadku podatek był zawyżony.

Akcyza za sprowadzone auto - Import gratis?
Auto Świat
Akcyza za sprowadzone auto - Import gratis?
Akcyza za sprowadzone auto - Import gratis?
Akcyza za sprowadzone auto - Import gratis?Żródło: Auto Świat

Jeżeli akcyza na nowe auto wyrażona jestw procentach (np. 3,1 proc. wartości), to procent ten nie zmienia się wraz ze starzeniem się auta i utratą jego wartości. Czyli jeśli na nowe auto warte 100 tys. zł nakłada się podatek 3,1 tys. zł, to gdy jego wartość z wiekiem spada do 1000 zł, można je opodatkować kwotą tylko 31 zł. Ci, którzy podlegali pod najwyższy podatek w wysokości 65 proc. - zapłacili przykładowo 6500 zł - powinni otrzymać z powrotem 6190 zł (auto z silnikiem do 2 l). W przypadku auta z większym silnikiem, powinni otrzymać 5140 zł. Pozostaje kwestia osób, które drastycznie zaniżyły wartość auta. Przepisy dotyczące akcyzy nakładają podatek od deklarowanej ceny auta, a nie od jego wartości. Czy urzędy celne będą musiały przyjąć deklarowane kwoty za obowiązujące przy rozliczaniu nadpłaconej akcyzy, nie wiadomo. W najgorszym przypadku, gdy będą mogły korzystać z katalogów określających wartość pojazdów w Polsce, Maciej Brzeziński zapłaci 3,1 proc. wartości katalogowej sprowadzonego Golfa (w 2004 roku wartego 6500 zł), czyli 200 zł. Odzyska więc 688 zł plus odsetki. W przypadku BMW odzyska co najmniej 6612 zł plus odsetki, bo "legalna" akcyza za to auto to najwyżej 480 zł.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: