Po pierwszej w tym roku mroźnej nocy nie udało mi się uruchomić silnika. Wyjąłem akumulator z auta, naładowałem i na pozór wszystko jest w porządku. Czy mam spodziewać się kłopotów w następny chłodny poranek?
Jeśli bateria ma więcej niż 3 lata, to trzeba liczyć się z koniecznością wymiany. Jednak zawsze należy wcześniej upewnić się, że to właśnie ona zawiodła, a więc sprawdzić, czy układ ładowania działa prawidłowo i czy nie ma zwarć w instalacji. Najprościej będzie odwiedzić punkt obsługi akumulatorów lub dobrego elektryka. Przy użyciu specjalistycznych przyrządów można w kilka minut sprawdzić samochód (napięcie ładowania i pobór prądu na postoju) oraz stopień zużycia baterii.
Czy podładowanie akumulatora bez wyjmowania go z auta wymaga odłączenia klem? Decydujące znaczenie mają informacje zawarte w instrukcji obsługi samochodu. Akumulatorowi jest zupełnie obojętne, czy odłączymy go od instalacji pojazdu, ale tej ostatniej podłączenie prostownika może nie wyjść na zdrowie. W praktyce zwykle można darować sobie zdejmowanie klem, jeśli ładujemy baterię bezobsługową małym prądem przy użyciu prostownika dobrej jakości. Ładowanie za pomocą prostowników warsztatowych (szczególnie tzw. szybkich) wymaga odłączenia baterii od instalacji auta.
Uwaga – jeśli akumulator ma korki, to przed ładowaniem powinno się je wykręcić. To z kolei oznacza, że najlepiej będzie wyjąć baterię z samochodu, bo parujący przez otwory elektrolit źle działa na lakier i blachy nadwozia.
Chciałbym porządnie naładować akumulator, ale nie chcę go wyjmować z auta ze względu na komputer sterujący silnikiem i pamięć radia. Jak mogę to zrobić?
Można skorzystać z pomocy specjalistów albo poradzić sobie w następujący sposób: równolegle do akumulatora samochodu dołączamy do zacisków auta inną baterię (przewody połączeniowe mogą być cienkie, bo nie będziemy uruchamiać rozrusznika). Akumulator wyjmujemy, ładujemy, a po jego ponownym montażu usuwamy "podtrzymanie".
Jedni radzą uzupełniać poziom elektrolituprzed ładowaniem baterii, a inni – dopiero po naładowaniu. Jak jest naprawdę? Podczas ładowania elektrolit zwiększa swoją objętość, stąd też wskazana jest ostrożność. Najlepiej przed ładowaniem odkręcić korki akumulatora i uzupełnić poziom elektrolitu, tak by przykrył on płyty baterii, a po ładowaniu uzupełnić ewentualne niedobory, kierując się oznaczeniami na obudowie akumulatora. Uwaga, dolewamy tylko wody destylowanej (zdemineralizowanej)!