- Czas najwyższy zacząć uruchamiać silnik na dwa razy
- W niektórych autach zaraz po uruchomieniu silnika włącza się niebieska kontrolka przedstawiająca termometr unoszący się na falach. To ważny komunikat dla kierowcy
- Musimy rozczarować tych, którzy sądzą, że rozgrzewanie silnika na postoju to dobry pomysł. I wcale nie chodzi o teoretyczny mandat, który za to grozi
Metodę na dwa razy można zastosować w przypadku aut z tradycyjnymi kluczykami. Na czym polega? Na dwóch krokach:
- Przekręcenie kluczyka do pozycji zapłonu. Pozwalamy zaświecić się kontrolkom, a następnie zgasnąć. Teraz świece żarowe są nagrzane.
- Drugi krok to przekręcenie kluczyka do końca w celu uruchomienia silnika.
Ta technika jest szczególnie istotna przy niskich temperaturach, bo pozwala na odpowiednie przygotowanie świec żarowych, które osiągają temperaturę 800-1000 stopni Celsjusza.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoKontrolka świec żarowych - kiedy silnik jest gotowy do startu
Kierowcy powinni zwracać uwagę na kontrolkę świec żarowych, która zazwyczaj ma symbol spiralny lub sprężynowy i świeci na żółto lub pomarańczowo. Czas świecenia tej kontrolki jest zależny od temperatury silnika - im jest zimniej, tym dłużej będzie ona aktywna. Zgaśnięcie kontrolki jest sygnałem, że świece są gotowe i można bezpiecznie przystąpić do rozruchu silnika.
W niektórych autach na desce rozdzielczej pojawia się też niebieska kontrolka symbolizująca pływający w cieczy termometr (jak na zdjęciu poniżej). Po uruchomieniu silnika w chłodne dni przez długi czas nie znika. To kontrolka informująca, że ciecz chłodząca nie osiągnęła jeszcze optymalnej temperatury. Do czasu zniknięcia kontrolki nie należy obciążać silnika jazdą na zbyt wysokich lub zbyt niskich obrotach.
Dalsza część artykułu znajduje się pod zdjęciem.
Jak rozgrzać silnik zimą? Na postoju czy w ruchu?
Zamiast trzymać samochód na postoju z włączonym silnikiem, co może skutkować mandatem, lepiej rozgrzać silnik podczas jazdy. To pozwala uniknąć niepożądanego efektu przedostawania się paliwa do miski olejowej, co ma miejsce, gdy zimny silnik pracuje na wzbogaconej mieszance. Ważne jest również, by nie forsować jednostki napędowej przed osiągnięciem przez nią temperatury roboczej - agresywne przyspieszanie i wysokie obroty są niewskazane, dopóki olej nie rozprowadzi się równomiernie po silniku zapewniając optymalne smarowanie.