A teraz prościej: amortyzator tłumi drgania, dzięki temu że przez otworki w tłoku przetłaczany jest olej. To przetłaczanie może odbywać się wolniej (mniejsze otworki) lub szybciej (większe). Mówimy wtedy, że amortyzator ma twardą lub miękką charakterystykę. I tu konieczna jest uwaga - ta charakterystyka nie jest liniowa, to znaczy, że amortyzator nie tłumi drgań z jednakową siłą w całym zakresie działania. Musi bowiem spełniać dwie przeciwstawne funkcje: tłumić drgania (czyli być miękkim) i jednocześnie zapewniać optymalną przyczepność koła do jezdni (czyli być twardym). - Co z praktycznego punktu widzenia kierowca powinien wiedzieć o amortyzatorach? - Przede wszystkim, do czego służą i jak poznać objawy ich zużycia i niesprawności. Od tego ostatniego zależy bezpieczeństwo jazdy. Amortyzator zapewnia nie tylko komfort (bo tłumi drgania), ale także bezpieczną pracę zawieszenia - przyleganie koła do nawierzchni. Jeśli więc odczuwamy, że amortyzatory w naszym samochodzie są miękkie, to wbrew pozorom niedobrze, prawdopodobnie zużyły się. Nie wszyscy kierowcy wiedzą, że żywot amortyzatora jest znacznie krótszy niż auta i wynosi 70-80 tysięcy kilometrów, a w przypadku jazdy po bardzo złych drogach jeszcze mniej. Stan techniczny amortyzatorów nie zależy od wieku auta i czasu eksploatacji, ale od przebiegu, a przede wszystkim od rodzaju dróg, na jakich było eksploatowane. Bardzo trudno jest samemu ocenić stopień zużycia amortyzatorów. Pogorszenie tłumienia następuje bowiem powoli, kierowca przyzwyczaja się do "bujania" auta. Dlatego należy systematycznie co 20-30 tysięcy kilometrów sprawdzić stan amortyzatorów w serwisie na specjalnym stanowisku. - Jakie są następstwa jazdy ze zużytymi amortyzatorami?- Pogarsza się przyczepność kół do nawierzchni. Na nierównościach mogą się one nawet odrywać na chilę od podłoża, a to grozi między innymi poślizgiem zarówno na prostej, jak też na zakręcie. Poza tym znacznie (o kilka metrów) wydłuża się droga hamowania. Zjawisko to szczególnie mocno daje o sobie znać w autach wyposażonych w ABS. czujniki abs-u rejestrują bowiem szybkie obroty uniesionego koła jako poślizg i uruchamiają hamulce; gdy koło opadnie na nawierzchnię, hamulce zamiast dalej hamować - odpuszczają. Niesprawne amortyzatory spowodują także szybkie oraz nierównomierne zużycie opon. - Jeśli kupujemy używane auto, to czy możemy "na oko" sprawdzić, czy ma sprawne amortyzatory? - Możemy. Trzeba spojrzeć na kolumnę amortyzatora i sprawdzić, czy nie ma na niej śladów oleju po wyciekach. Potem należy nacisnąć od góry na błotnik i zobaczyć, ile razy auto zabuja się. Jeśli raz - to OK, jeśli kilka razy - amortyzatory są do wymiany. Nie należy na tej operacji oszczędzać, odkładać jej na później. To zbyt niebezpieczne. I na koniec jeszcze jedna ważna uwaga: amortyzatory dla kół jednej osi zawsze wymieniamy parami.
Amortyzatory
- Panie doktorze, o amortyzatorach mówiliśmy już kilka razy, ale jest to tak ważny element, że warto wrócić do tematu jeszcze raz. Czytelnicy pytają, co to jest charakterystyka amortyzatora?- Mówiąc nieco teoretycznie, jest to zależność siły tłumienia od względnej prędkości ruchu tłoka w amortyzatorze.