Co należy zrobić, aby bez problemów taki samochód sprowadzić z zagranicy?— Do końca tego roku obowiązuje przepis zabraniający sprowadzania aut starszych niż 10-letnie. Wyjątek stanowią auta zabytkowe i kolekcjonerskie. Dla tej kategorii aut opracowano specjalną procedurę umożliwiającą ich sprowadzenie bez cła, a następnie rejestrację. W przyszłym roku zakaz sprowadzania aut starszych niż 10-letnie przestanie obowiązywać, być może procedura uprości się. Zanim to ewentualnie nastąpi, przypomnę, co uznawane jest za pojazd zabytkowy i kolekcjonerski.
Tę definicję opracowała międzynaro-dowa federacja aut zabytkowych FIVA. Według FIVA, aby samochód uznać za zabytkowy, musi upłynąć minimum 25 lat od wyprodukowania ostatniego egzemplarza (czyli od zakończenia produkcji danego modelu). To warunek pierwszy. Kolejny to minimum 75 procent oryginalnych zespołów konstrukcyjnych. W aucie zabytkowym nie może być żadnych przeróbek, niedopuszczalne jest zamontowanie innego niż oryginalnego silnika, skrzyni biegów itp. Nie można również dokonywać przeróbek we wnętrzu. Te zasady nie obejmują elementów szklanych włącznie z szybami, elementów gumowych — jak np. uszczelek, przewodów, złączek itp. Auto zabytkowe nie może być również wyposażone w elementy dziś obowiązujące, jak np. katalizator, halogeny. Druga kategoria to auta kolekcjonerskie. Nie muszą spełniać warunku 25 lat od zakończenia produkcji.
Muszą być natomiast związane z jakimiś wydarzeniami historycznymi, należeć wcześniej do znanych osób. Za auto kolekcjonerskie może być również uznany pojazd stanowiący uzupełnienie danej kolekcji (minimum trzech samochodów). Np. ktoś ma dwa zabytkowe stare Mercedesy i sprowadza trzeci model młodszy, ale będący następcą dwóch poprzednich.— Załóżmy, że nasz Czytelnik znalazł takie zabytkowe auto. Co powinien zrobić, aby sprowadzić je do kraju? — Wojewódzki konserwator zabytków musi wydać zaświadczenie, że to konkretne auto jest zabytkowe lub kolekcjonerskie. Wydaje je na podstawie opinii niezależnego rzeczoznawcy. Teraz pytanie: skąd rzeczoznawca ma informacje?
Otóż przed sprowadzeniem auta trzeba zebrać i przedstawić w kraju dokumentację pojazdu. Są to fotografie, dane o aucie, kserokopie dokumentów potwierdzających jego wiek. To jest czasochłonne, ale lepiej wcześniej przedstawić wszystkie dokumenty, aby potem uniknąć kłopotów na granicy. Jeśli bowiem sprowadzimy auto, które za zabytkowe lub kolekcjonerskie nie zostanie uznane, możemy mieć kłopoty z jego wwozem do Polski, a potem z zarejestrowaniem i użytkowaniem.
Zabytkowy pojazd powinien być zarejestrowany w Centralnym Rejestrze Zabytków Ruchomych. Wystawiają tam kartę obiektu z dokładnym opisem i zdjęciami. Zarejestrowanie daje właścicielowi pewne ulgi, np. można taki pojazd ubezpieczać czasowo, tylko na zloty, rajdy itp. imprezy. Są też pewne ograniczenia — nie można wywieźć zabytkowego pojazdu za granicę bez wcześniejszego uzyskania zezwolenia.