Automobiliści starszej daty mają zapewne w pamięci samochody, w których podczas postoju z uruchomionym silnikiem zapalała się kontrolka ładowania. Nie oznaczało to wcale usterki. Takie właśnie były uroki auta z prądnicą prądu stałego.
Prądnica jest w stanie wytworzyć prąd o odpowiednich parametrach tylko podczas pracy w pewnym zakresie obrotów. Gdy jej wirnik porusza się zbyt wolno, brakuje prądu.Alternatory stosowane w nowszych konstrukcjach takich wad już nie mają.
Działają sprawnie w szerokim zakresie obrotów i nawet na biegu jałowym silnika ich wydajność może sięgać50 proc. mocy maksymalnej. Alternatory są właściwie bezobsługowe. Niekiedy tylko zachodzi konieczność wymiany szczotek. Większość awarii wynika z nieprawidłowej eksploatacji generatora lub usterek urządzeń współpracujących z alternatorem.
Najczęściej przyczyną problemów jest nieprawidłowy naciąg paska napędzającego generator, zły stan połączeń i uszkodzenia innych podzespołów elektrycznych. Zbyt mocno naciągnięty pasek klinowy prowadzi do zniszczenia łożysk, czego objawem jest bardzo głośny, metaliczny dźwięk pracy urządzenia.
Aby uniknąć kosztownych napraw, lepiej wymienić zużyty, piszczący pasek na nowy, niż kilkakrotnie go naciągać.Z kolei za słaby naciąg sprawia, że pasek ślizga się po kole pasowym (czasem, choć niekoniecznie objawem jest głośny pisk, szczególnie gdy pasek alternatora zostanie ochlapany wodą).
Efekty to niedoładowany akumulatori problemy z rozruchem.Takie zjawisko pojawia się często zimą, gdy włączamy dużo odbiorników prądu,np. światła, ogrzewanie szyby. Im większe zapotrzebowanie na energię elektryczną, tym większy opór stawia alternator.
Jeśli mamy kłopot ze ślizgającym się paskiem, a jego dalsze naciąganie nie jest wskazane ze wzgledu na ryzyko uszkodzenia łożysk alternatora, możemy użyć specjalnego preparatu antypoślizgowego w spreju - czasem jednorazowa dawka usuwa problem na całą zimę.
Gdy to nie pomaga, trzeba koniecznie wymienić pasek. Innym podatnym na uszkodzenia elementem alternatora jest układ prostowniczy zmieniający prąd zmienny na prąd stały wykorzystywany w instalacji elektrycznej auta.
Na skutek skoków napięcia może dojść do spalenia diod alternatora. Ta usterka wystąpi niemal na pewno, gdy podczas pracy silnika zostanie odłączona bateria lub silnik będzie uruchamiany przez podanie prądu (np. z zewnątrz) o zbyt dużym napięciu. Wtedy generator przestaje wytwarzać prąd.
Zadaniem rozrusznika jest rozpędzenie silnika do obrotów, przy których możliwa jest jego normalna praca. Urządzenia te to najczęściej silniki elektryczne prądu stałego o mocy od 0,5 do kilku kW. Prawidłowo eksploatowany rozrusznik nie wymaga obsługi.
Podobnie jak w przypadku alternatora potrzebna może się okazać jedynie wymiana szczotek. Jednak zbyt długotrwałe kręcenie rozrusznikiem (gdy silnik niechętnie zapala) może go zepsuć.
Może dojść do przepalenia uzwojenia lub uszkodzeń mechanicznych podzespołów. Urządzenie nie powinno pracowć bez przerwy dłużej niż kilkanaście sekund.