Logo
PoradyEksploatacjaAwaryjne odpalanie

Awaryjne odpalanie

Podczas mrozów problemy z rozruchem nie należą do rzadkości. Pokazujemy, jak pewnie i bezpiecznie można uruchomić oporny samochódJeśli auto zimą nie chce zapalić, to zwyczaj wina leży po stronie instalacji elektrycznej pojazdu. Do uruchomienia silnika przy niskiej temperaturze potrzeba więcej prądu, dużo szybciej ujawniają się więc wszystkie usterki. Jeżeli przyczyną problemów jest za słaby lub rozładowany akumulator, (np. na skutek pozostawienia włączonych świateł) może pomóc odpalenie auta "na pych" lub za pomocą przewodów rozruchowych."Pożyczanie" prądu Ten drugi sposób, jako znacznie bezpieczniejszy, zalecają producenci aut.

Awaryjne odpalanie
Auto Świat
Awaryjne odpalanie
Awaryjne odpalanie
Awaryjne odpalanieŻródło: Auto Świat

Uwaga! Błędne podłączenie przewodów grozipoważną usterką. Jak zrobić to właściwie? - Ustawić obok siebie oba samochody, upewnić się, że ich nadwozia się nie stykają, a w aucie z rozładowanym akumulatorem zapłon jest wyłączony. (Uwaga! Wiele aut dostawczych i terenowych ma istalację 24- -woltową, osobowe z reguły 12-woltową!). - Podłączyć bieguny dodatnie akumulatorów. - Drugi przewód należy podłączyć do bieguna ujemnego pełnego akumulatora, a jego drugi koniec podłączamy do metalowego elementu auta z rozładowanym ogniwem. Należy unikać podłączania przewodów bezpośrednio do ładowanego akumulatora. Podczas ładowania wydziela się wodór - iskra grozi wybuchem! - Po podłączeniu przewodów uruchamiamy najpierw sprawne auto, a następnie po chwili to z rozładowanym akumulatorem. Przewody odłączamy w odwrotnej kolejności. Przedtem warto jednak w aucie "biorcy" włączyć na chwilęnajbardziej prądożerne odbiorniki elektryczne (światła, ogrzewanie tylnej szyby). Zapobiegnie to przepięciom w trakcie odłączania kabli. Jeżeli auto tak nie zapali, pozostaje wizyta w serwisie.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: