Ale czy gaz jest bezpieczny? Czy na przykład w razie kolizji zbiornik z gazem nie wybuchnie?- Każde zasilanie silnika paliwem (benzyną, ropą, gazem) niesie ze sobą pewne niebezpieczeństwo. Ale zasilanie gazem nie stwarza jakiegoś zwiększonego zagrożenia. Naturalnie, wcześniej muszą być spełnione normy i wymogi homologacyjne. - Jakie jest największe niebezpieczeństwo?- Największe związane jest z magazynowaniem paliwa. W przypadku zbiorników na płynny gaz normy są niezwykle ostre. Gaz w zbiorniku ma ciśnienie około 8 atmosfer (przy temperaturze otoczenia 20 stopni Celsjusza). Zbiornik na gaz musi wytrzymać ciśnienie do 40-45 atmosfer. Każdy musi przejść taką próbę, zanim zostanie skierowany do sprzedaży. Próba 45 atmosfer trwa jedną minutę. W tym czasie nie może być żadnej nieszczelności, żadnego odkształcenia. Oprócz tego zbiorniki poddawane są testom na rozerwanie (na wypadek kolizji samochodu). W tej próbie może się odkształcić, ale nie może pęknąć. Zbiorniki wykonywane są z blach ze stali wysokogatunkowej, grubość ścianek ma 3 milimetry. Zbiorniki są spawane, mają kształt cylindryczny lub toroidalny (podobny do opony). Zbiornik nigdy nie powinien być napełniany w całej objętości. Pod wpływem ciepła ciśnienie mogłoby niebezpiecznie wzrosnąć. Zbiornik można napełnić maksymalnie do 80 proc. jego objętości. Ale kierowca nie musi się tym martwić, dba o to specjalny zawór. - Zbiorniki są zatem bezpieczne, pod warunkiem że mają homologację. A inne elementy, na przykład przewody? - Homologację muszą mieć wszystkie części składowe instalacji gazowej. Ważne jest też miejsce montażu. Nie może to być przypadkowy warsztat. Nie należy korzystać z warsztatów, które nie mają homologowanych instalacji i uprawnień do ich zakładania. Nawet jeśli oferują bardzo niskie ceny. - Co grozi w przypadku ulatniania się gazu z instalacji? - Wszelkie nieszczelności są niebezpieczne, gdyż grożą wybuchem. Propan-butan jest cięższy mniej więcej dwa razy od powietrza, więc przy nieszczelności instalacji będzie się gromadził przy podłodze. To szczególnie niebezpieczne w tych garażach, gdzie mamy kanał. Posiadając samochód z instalacją gazową i garażując go, warto zainstalować czujnik gazu. Kosztuje około 100 złotych, a może uchronić od niebezpieczeństwa. Trzeba też pamiętać o obowiązku corocznego przeglądu technicznego instalacji gazowej. To jest dodatkowy przegląd. - Gaz kosztuje znacznie mniej niż benzyna. Czy jego jakość ma znaczenie dla silnika? Czy można tankować wszędzie?- Tak jak benzyna czy olej napędowy, także gaz może mieć różną jakość. Odradzam tankowanie na przypadkowych stacjach, które nie informują, skąd pochodzi oferowany przez nie gaz. Może się bowiem zdarzyć, że będzie zasiarczony, a wówczas oprócz gorszego spalania może dojść do uszkodzenia przewodów, ich rozszczelnienia.Rozmawiał: Roman Dębecki
Bezpieczny gaz
- Panie doktorze, benzyna ciągle drożeje, coraz więcej kierowców zastanawia się nad założeniem instalacji gazowej w samochodzie. Koszty eksploatacji wtedy znacznie spadają.