W zestawieniu z LPG paliwo to ma przecież wiele zalet, które docenili już np. nasi sąsiedzi z zachodu i południa, gdzie CNG jest dużo popularniejsze. Pierwsza z nich to niskie koszty eksploatacji auta. Metr sześcienny CNG kosztuje dziś 2,10 zł. Użyteczna wartość 1 m3 tego paliwa odpowiada 1,10 l gazu płynnego (LPG) i 1,27 l benzyny. CNG jest więc paliwem najtańszym (w czym zresztą ma swój udział fakt, że nie jest jak dotąd obłożone podatkiem akcyzowym, co niedawno udało się zwolennikom gazu obronić). Dodatkowo gaz ziemny jest bardzo dobrze akceptowany przez silniki spalinowe (m.in. nie występuje zjawisko wymywania filmu olejowego, gaz nie rozpuszcza się w oleju silnikowym, a jego liczba oktanowa wynosi ok. 130, co eliminuje spalanie stukowe), dzięki czemu nie sprawia kłopotów eksploatacyjnych. Co więcej, podczas spalania CNGwydziela się znacznie mniej szkodliwych substancji niż przy spalaniu innych paliw, nie tworzą się też cząstki stałe (sadza). Gaz ziemny jest ponadto – wbrew pozorom! – najbezpieczniejszym spośród używanych w motoryzacji paliw. Jako lżejszy od powietrza w przypadku nieszczelności instalacji ulatuje „do nieba” (cięższy od powietrza propan-butan tworzy w takiej sytuacji mieszankę wybuchową), a jego temperatura zapłonu (ok. 700°C) jest dwukrotnie wyższa niż oleju napędowego.Oczywiście wymieniać można nie tylko zalety. Największą wadą CNG jest niewielki użyteczny zasięg zasilanych nim aut – w granicach 250-350 km (na szczęście są to zwykle pojazdy dwupaliwowe). Jest to tym bardziej dokuczliwe, że liczba stacji tankowania sprężonego gazu ziemnego rośnie powoli. Obecnie w Polsce można korzystać z 30 ogólnodostępnych stacji, przy czym nadal w kilku dużych miastach nie ma ani jednej. Gazownicy twierdzą, że sprzedaż CNG to interes nieopłacalny (większość stacji jest ponoć nierentowna), co tłumaczy, dlaczego nowe placówki powstają tak wolno. Kto jednak, oprócz nich, miałby zachęcać kierowców do tego paliwa?Instalacje CNG: którą wybrać?Poszukując samochodu z instalacją CNG, warto szczególnie uważnie rozważyć oferty zakupu tych aut, które do zasilania gazem zostały dostosowane już w fabryce. Zazwyczaj mają one większe możliwości przewozowe i są wygodniejsze w eksploatacji.W przeciwieństwie do innych paliw, które znajdują się w fazie ciekłej, gaz ziemny w pojazdach magazynowany jest w postaci gazowej. Z tego też powodu w zbiorniku o określonej pojemności użyteczna wartośćpaliwa jest w wypadku CNG najmniejsza. Duże zbiorniki fabryczne dają zwykle autu znaczny zasięg, będąc przy tym dość starannie ukryte, np. w podłodze, czy też dopasowane do zakamarków nadwozia. Natomiast zbiorniki akcesoryjne z reguły w dość wyraźny sposób ograniczają możliwości przewozowe. Auta fabrycznie dostosowane do CNG mają też na ogół wygodne wskaźniki poziomu gazu i benzyny (lub zasięgu), których próżno szukać w instalacjach akcesoryjnych. W tych ostatnich wlew gazu i inne elementy instalacji bywają niekiedy trudno dostępne.Dokumentacja jest niezbędnaPodobnie jak w wypadku samochodów przerobionych na zasilanie LPG fakt przystosowania do zasilania gazem ziemnym musi być odnotowany w dowodzie rejestracyjnym (niektóre auta fabrycznie dostosowane do zasilania gazem mają za to po prostu oznaczenie CNG wpisane w rubrykę P3 dowodu rejestracyjnego). Kupując samochód używany,pamiętać trzeba, że ważnym dokumentem pojazdów napędzanych CNG jest w Polsce świadectwo wydawane przez Transportowy Dozór Techniczny, które potwierdza homologację butli. Dokument ten jest ważny 3 lata (potem wykonuje się tzw. rewizję) i potrzebny co roku podczas badania technicznego.Tankowanie w domu!Wielu ekspertów twierdzi, że przyszłość CNG to samodzielne tankowanie w domu. W Polsce można już kupić urządzenie Phill firmy FuelMaker pozwalające na zatankowanie auta gazem podczas nocnego postoju w garażu (we Francji oferował je wcześniej Citroën nabywcom modeli CNG). Koszt: 15 tys. zł netto. Więcej: www.gzog.pl.lista stacji CNG w polsce Źródło: http://cng.phorum.plBydgoszcz Zakład Gazowniczy w Bydgoszczy, ul. Jagiellońska 42; pon-pt 7:00-17:00; sob 9:00-14:00.Dębica Miejska Komunikacja Samochodowa, ul. Sandomierska 3; pon-sob 6:00-23:30.Dzierżoniów Zakład Gazowniczy w Wałbrzychu, oddział w Dzierżoniowie, ul. Kilińskiego 18; codziennie 24 h.Elbląg Visa/MC Stacja Paliw Lotos (Oaza) Gronowo Górne, ul. Bursztynowa 2; codziennie 24 h.Gdańsk Zakład Gazowniczy w Gdańsku, ul. Wałowa 41/43; pon-pt 7:00-20:00.Gdynia Firma Budowlano-Drogowa MTM, ul. Hutnicza 35; pon-pt 7:00-15:00 i 20:00-23:00, sob i niedz 20:00-23:00.Inowrocław – Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, ul. ks. Piotra Wawrzyniaka 33; codziennie 24 h (sob i niedz przerwa 14:00-22:00).Jarosław Zakład Gazowniczy w Jarosławiu, ul. Krakowska 54; pon-pt7:00-14:30.Jasło Zakład Gazowniczy w Jaśle, ul. Floriańska 112; pon-pt7:00-14:30.Kraków Zakład Gazowniczy w Krakowie, ul. Balicka 84; codziennie 6:00-24:00.Kraków Firma Orfemet, ul. Siewna 19; pon-pt 7:00-19:00, sob 7:00-16:00.Legnica Zakład Gazowniczy w Legnicy, ul. Ścinawska 1; pon-pt7:00-14:45.Lublin (Świdnik) Zakład Gazowniczy w Lublinie, Świdnik, aleja Tysiąclecia 8; pon-pt 7:00-23:00.Mielec Stacja Paliw Shell (Reg Benz), Mielec, ul. Wojsławska 1A; codziennie 24 h.Olsztyn Zakład Gazowniczy w Olsztynie, ul. Lubelska 42; pon-pt7:00-17:00 , sob 8:00-13:00.Pawłowice Śl. PKiM DRABAS, ul. Katowicka 12; codziennie w nocy 20:00-6:00 oraz w dni robocze 7:00-15:00.Poznań Visa/MC Zakład Gazowniczy w Poznaniu, Głogowska 429; pon-pt7:00-19:00, sob 7:00-15:00.Radom Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji, ul. Wjazdowa 4; codziennie 24 h.Rzeszów Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, Zajezdnia nr 2, ul. Lubelska 54; codziennie 24 h.Sandomierz Stacja Paliw PPH HORTUS PLON, ul. Przemysłowa 2; pon-sob 6:00-22:00, niedz 6:00-21:00.Słupsk Miejski Zakład Komunikacyjny, Kobylnica, ul. Profesora Poznańskiego 1A; codziennie 6:30-22:00.Tarnów Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, ul. Lwowska 199A; codziennie 24 h.Toruń Biogaz-Inwestor, ul. Legionów 220 (wjazd od Inżynierskiej); codziennie 7.00-19.00.Trzebinia Visa/MC Transgór Mysłowice S.A., ul. Piłsudskiego 103A; codziennie 6.00-22.00.Tychy Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej, ul. Towarowa 1; codziennie 24 h (z przerwą w niedz 6:00-22:00).Wałbrzych Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, ul. Ludowa 1; codziennie 24 h (tankowanie na specjalną kartę po zawarciu umowy z gazownią).Warszawa Zakład Gazowniczy w Warszawie, ul. Kasprzaka 25; codziennie 6:00-22:00.Wrocław Visa/MC Zakład Gazowniczy we Wrocławiu, ul. Gazowa 3; codziennie 24 h.Zamość Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu, ul. Lipowa 5; codziennie 6:00-22:00.Zgorzelec Zakład Gazowniczy w Zgorzelcu, ul. Fabryczna 1; pon-pt 7.00-15.00, tankowanie po wcześniejszym uzgodnieniu (tel. 075 772 23 18).
CNG jazda może być jeszcze tańsza!
Polacy lubią jeździć tanio,a dowodem choćby popularność instalacji LPG (poza naszym krajem równą estymą cieszą się chyba tylko we Włoszech i w Holandii). Tym dziwniejsze jest więc, że wciąż tak mało jest w Polsce aut zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG – Compressed Natural Gas).