W dodatku w różnych modelachprodukty te muszą odpowiadać innym kryteriom jakościowym i ilościowym. Jak nad tym zapanować? Zgodnie z instrukcjąPrzede wszystkim trzeba zapoznać się z instrukcją obsługi samochodu. To najpewniejsze źródło informacji o tym, jakie płyny eksploatacyjne powinny być stosowane w konkretnym modelu. Bardzo ryzykowne jest "poprawianie fabryki" na własną rękę. Stosowanie środków lepszych niż zalecane może przynieść efekty przeciwne do oczekiwanych. Szczególne znaczenie ma zachowanie umiaru przy wyborze oleju silnikowego i oleju do skrzyni biegów. Starsze konstrukcje mogą być nieprzystosowane do nowych, rzadszych olejów syntetycznych. Zbyt dobry olej mimo lepszych właściwości smarnych może nie zapewnić odpowiedniego ciśnienia w układzie smarowania, a nawet doprowadzić do rozszczelnienia silnika. Zbyt rzadki olej w skrzyni biegów ułatwia co prawda zmianę przełożeń, jednak przyspiesza zużycie jej mechanizmów. Nie ma natomiast przeciwwskazań co do stosowania oleju o tej samej gęstości, ale wyższej klasyfikacji jakościowej.W przypadku innch płynów eksploatacyjnych lepiej nie polegać wyłącznie na doświadczeniu. Szczególnie w przypadku aut nietypowych zalecenia producenta mogą znacząco odbiegać od tego, czego można by się było spodziewać.
Co nalać, z czym zmieszać?
Wnętrze komory silnika samochodu skrywa zazwyczaj istną plątaninę wężyków, przewodów i zbiorniczków. Co znajduje się wewnątrz? Oleje silnikowe, przekładniowe, kwasy, płyny do spryskiwaczy, płyny hamulcowe to tylko początek listy preparatów, które można znaleźć w aucie.
Auto Świat
Co nalać, z czym zmieszać?